کد خبر: 13385
A

شاخ بزی که جدیدی امضا کرد/ بلوا در شورا برای تقسیم تقصیر پلاسکو

سرنوشت طرح دوفوریتی کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو که جمعی از اعضای شورای شهر تهران از یکی، دو روز بعد از آوار شدن پلاسکو دنبال کردند، روز گذشته با مخالفت جمعی دیگر از اعضای شورای شهر که از اصولگرایان بودند، به طرحی یک‌فوریتی و انتظار برای بررسی در کمیسیون‌ها و در نهایت تأخیر بیشتر در اعلام علل و عوامل این حادثه منتهی شد.

شاخ بزی که جدیدی امضا کرد/ بلوا در شورا برای تقسیم تقصیر پلاسکو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شرق نوشت: پیشنهاد این طرح را احمد مسجدجامعی در اولین جلسه رسمی شورا بعد از حادثه در حالی داد که برای پیگیری این موضوع استعفای خود برای رفتن به کتابخانه ملی را پس گرفت تا برای بررسی بیشتر این موضوع در شورا بماند.

شورای شهر تهران برعکس قبل از حادثه پلاسکو که اقدام جدی برای اقدام و عمل شهرداری تهران نداشت، از روز بعد از حادثه حضور مستقیم و مستمر داشت، جلسه فوق‌العاده گذاشت و کمیته‌هایی را با فوریت و بدون طی روند قانونی و تنها با دستور رئیس شورا تصویب کرد تا موضوع را پیگیری کنند. در آن جلسه فوق‌العاده که غایبان زیادی هم داشت، دو کمیته برای بررسی فنی و ایمنی و نیز بررسی مسائل آتش‌نشانان و خانواده‌ها تشکیل شد و در همان‌جا هم اعضایی مسئول پیگیری شدند، اما احمد مسجدجامعی که به‌همراه معصومه آباد به‌خاطر جلسه‌ای، یک ساعت زودتر از جلسه بیرون رفته و حضور نداشتند، بی‌اطلاع از این تصمیم بنای تشکیل دوفوریتی کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو را می‌گذارند و برای آن امضا جمع می‌کنند.

او هم‌زمان موضوع را با رسانه‌ها مطرح می‌کند، اما تعداد امضاها برای دوفوریتی‌شدن طرح کفایت نمی‌کند و همه اعضا با تشکیل این کمیته موافق نیستند و در نتیجه طرح تا روز گذشته متوقف و منتظر امضا می‌ماند. روز گذشته مسئله تعداد امضاها و به‌خصوص دو امضایی که درواقع امضا نیستند و پارافی از یک توضیح مخالف‌گونه هستند مطرح می‌شود.

احمد مسجدجامعی، در توضیحی به شورا گفت: قبول دارم که روند گرفتن امضاها روندی درست و مناسب نبود و به همه دوستان اطلاع داده نشد و اینکه نمی‌دانم متأسفانه چرا امضای عباس شیبانی محاسبه نشد. با محاسبه این امضا، تعداد به ١٧ امضا می‌رسد و می‌توان دوفوریتی را به رأی گذاشت. به ما گفتند ١٤ امضا جمع‌آوری شده و برای دوفوریت‌شدن طرح کمیته حقیقت‌یاب به دو امضای دیگر نیاز داریم که حالا امضای آقای صابری و خانم دانشور هم اضافه می‌شود اما حالا شما می‌گویید براساس آیین‌نامه باید ١٦,٥ نفر موافق باشند، به نظر می‌رسد امضاها را درست نشمرده‌اید. امضای عباس شیبانی را محاسبه نکرده‌اید.

او در ادامه اسامی امضا‌کنندگان را خواند و گفت: آقایان سالاری، حقانی، حکیمی‌پور، انصاری، تندگویان، حافظی، شیبانی، مختاباد، شجاع‌پوریان، ساعی، دبیر، دنیامالی، دوستی، سرخو، مسجدجامعی، و خانم دانشور این طرح را امضا کردند.

دراین‌میان درحالی‌که فضای شورا کمی شلوغ شده بود، عباس جدیدی بدون بلندگو گفت: اگر به ما می‌گفتید ما هم امضا می‌کردیم، حالا هم دیر نشده، امضای من را هم حساب کنید. او در ادامه درحالی‌که با شوخی برگه طرح را امضا می‌کرد گفت: همه شاهد باشید که با رأی من دوفوریتی به نتیجه رسید و بالاخره شاخ بز را من جدا کردم! این ماجرا نمونه عینی در مورد این مثال من بود که خیلی‌ها برداشت بدی از آن کردند. با این اقدام جدیدی، تعداد امضاها به ١٨ امضا رسید و طبق قانون ‌باید رئیس جلسه با اجازه صحبت به دو موافق و دو مخالف، دوفوریت تشکیل این کمیته را به رأی می‌گذاشت، اما روند این‌گونه پیش نرفت و چند عضو از جمله حبیب کاشانی، محمد سالاری و هادی ساعی تذکر خود را به چمران شفاها گفتند، اما چمران این روند را ادامه داد.

مسجدجامعی در توضیح خود به شورا گفت: دو عضو شورا؛ یعنی آقای پرویز سروری و مرتضی طلایی درحالی‌که مخالف این طرح بودند روی این برگه را با توضیحی پاراف کرده‌اند که همین مسئله باعث شائبه درباره تعداد امضاها شد؛ درحالی‌که طبق قانون، وقتی عضوی با طرحی مخالف است یا آن را امضا می‌کند یا نمی‌کند؛ حاشیه‌نویسی عرف نیست. پس از آن درحالی‌که قرار بود یک مخالف صحبت کند، مرتضی طلایی با تأکید بر اینکه مخالف نیست و توضیح دارد، با لحنی عصبانی، گفت: مگر می‌شود ٣١ عضو شورا از مردم دفاع نکنند و مخالف دفاع از کسبه و آتش‌نشانانی که جان خود را داده‌اند باشند، چرا با مسائل رفتار سیاسی می‌کنید. چرا پیش‌نویس طرح تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را به صحن می‌آورید و بعد تصویرنامه در شبکه‌های ضدانقلاب منتشر می‌شود‌؟

وی درحالی‌که با لحنی تند صحبت می‌کرد، به سابقه خود اشاره کرد و گفت: من که جلو دشمنان ایستادم، حالا می‌گویید از حقوق مردم دفاع نکردم. چرا عنوان می‌کنید طرفداران شهردار این طرح را امضا نکردند؟ ما طرفدار قانون و حمایت از مردم و حق هستیم و برای ما شهردار و رئیس‌جمهور یا هرکه می‌خواهد باشد، فرقی ندارد. حرفمان این است که رئیس‌جمهور، مجلس و قوه قضائیه برای بررسی ابعاد حادثه پلاسکو وارد عمل شوند و به‌همین‌دلیل لازم است شورا بررسی‌های سایر دستگاه‌ها را جمع‌آوری و بررسی کند. او با خوردن چندباره قسم جلاله گفت: دو کمیته دیگر در شورا برای بررسی ابعاد پلاسکو تشکیل شده و تشکیل سومین کمیته لازم نیست.

در ادامه، چمران، طلایی را به آرامش دعوت کرد و گفت: نباید این برداشت ایجاد شود که افرادی که این طرح را امضا نکردند، با حقیقت‌یابی و جست‌وجو مخالف هستند، اما متأسفانه این‌طور برداشت شده است. ما با روند تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مشکل داریم. روز شنبه در جلسه اضطراری شورا مصوب شد که دو کمیته فنی و حقوقی تشکیل شود و تعدادی از اعضا نیز انتخاب شدند و به تصویب رسید. رئیس شورا نیز این موضوع را ابلاغ رسمی کرد و چند جلسه نیز تشکیل شده است و حالا پیشنهاد تشکیل کمیته سوم مطرح می‌شود و این در حالی است که دستگاه‌های مختلف اعم از قوه قضائیه، دولت، مجلس و حتی دستگاه‌های کوچک‌تر مانند مرکز تحقیقات وزارت مسکن، سازمان نظام‌مهندسی و... بررسی‌های خود را آغاز کردند و پیشنهاد کردیم به‌جای تشکیل کمیته جدید، به موازات این دستگاه‌ها، شورا بررسی‌ها را جمع‌آوری کرده و گزارش کاملی ارائه دهد.

او در ادامه با طعنه‌ای به شهردار گفت: شهردار تهران از بس به جاهای مختلف دعوت شده، فرصت نکرده به شورا بیاید. این همان موضوعی بود که اعضای دیگر هم به آن اعتراض و تأکید داشتند شهردار ابتدا باید این توضیحات را به شورا می‌داد.

در ادامه در‌حالی‌که چمران اجازه حرف‌زدن برای همه اعضا را صادر کرده بود، اسماعیل دوستی نفر بعدی بود و با دلخوری از حرف‌های طلایی که نسبت سیاسی‌کاری را به اعضا داده بود، گفت: آقای طلایی می‌گویند با این کمیته ما دنبال عزل و استیضاح شهردار هستیم. برادر من، اگر دنبال عزل و استیضاح بودیم، فرصت زیاد بوده است. بعد هم، رسانه‌های نزدیک به شما حرف جایگزین شهردار از سوی اصلاح‌طلبان را به نقل و گمانه‌زنی خودشان منتشر می‌کنند، ما حرفی نزدیم. حالا چه کسی سیاسی‌کاری می‌کند!؟

او گفت: همان‌قدر که شهرداری در این حادثه مقصر است، تقصیر شورا کمتر نیست و نباید این موضوع را فراموش کنیم.

ابوالفضل قناعتی هم در ادامه این حرف دوستی گفت: از همان اول هم گفتیم که باید تقسیم تقصیر کنیم، کسی گوش نداد! حبیب کاشانی، عضو دیگر شورا، هم به‌عنوان مخالف گفت: کسی مخالف دفاع از حقوق مردم نیست؛ بلکه دو کمیته با حضور هشت نفر از اعضا تشکیل شده و پیشنهاد می‌شود شرح وظایف این کمیته‌ها بررسی و اگر کمبودی وجود دارد، کمیته دیگری ایجاد شود.

همچنین رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان تذکر آیین‌نامه‌ای به چمران، گفت: براساس آیین‌نامه، شورا نمی‌تواند تا شش ماه تصمیمی دیگر برخلاف مصوبات داشته باشد. شما امضا جمع کرده‌اید که دو کمیته دیگر شورا منحل شود؟ این موضوع کودتا علیه تصمیمات شورا است. او تأکید کرد که برخی از اعضا برای ژست سیاسی خود دارند این کارها را می‌کنند. چمران هم در پاسخ به او تأکید کرد تشکیل این کمیته، در تناقض با دو کمیته دیگر نیست و نقضی در قانون وجود ندارد و رأی‌گیری برای دوفوریت‌بودن این طرح است.

اما احمد دنیامالی، به‌عنوان یکی از امضاکنندگان این طرح، گفت: تابه‌حال می‌گفتند که ما شورای شهرداری هستیم؛ اما حالا معلوم شد حتی شورای شهرداری هم نیستم. از نظر من صالح‌تر از اعضای شورای شهر تهران برای بررسی حادثه پلاسکو وجود ندارد و اولین توضیحات شهردار، باید برای شورا باشد و از او می‌خواهیم هرچه زودتر به شورا بیاید و درباره این حادثه توضیح دهد. ما مشکلی با فعالیت دو کمیته دیگر نداریم، ولی این کمیته سوم باید راهکار بدهد که کجا مشکل داریم و برای حل آن اقدام کنیم. درعین‌حال، رئیس کمیته‌های قبلی می‌تواند در این کمیته حضور داشته باشد.

در ادامه، چندین عضو دیگر هم صحبت کردند. وقتی از زمان جلسه بیش از نیم ساعت گذشت، چمران درحالی‌که می‌گفت به بررسی مواد این طرح نمی‌رسیم و زمان می‌خواهد و اینکه جزئیات طرح را نداده‌اید و... ، پیشنهاد یک‌فوریتی‌شدن طرح را مطرح کرد. در کمال تعجب اعضا، حتی اعضایی که با دوفوریت موافق نبودند، با یک‌فوریتی‌شدن طرح موافقت کردند. به گزارش «شرق»، طرح دوفوریتی بلافاصله پس از تصویب باید در همان جلسه یا اولین جلسه پیش‌رو بررسی و به رأی گذاشته شود و امضای نصف به‌علاوه یک اعضا را داشته باشد؛ اما چمران امروز اعلام کرد این قاعده در‌واقع نصف به‌علاوه ١,٥ عضو است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر