کد خبر: 13389
A

نقش بنیاد مستضعفان در حادثه پلاسکو

بر اساس صحبت‌های مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، 560 واحد موردنیاز کسبه در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا پایان 30 اردیبهشت اجاره این واحدها توسط بنیاد مستضعفان پرداخت می‌شود.

نقش بنیاد مستضعفان در حادثه پلاسکو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه ایران نوشت:کسبه پلاسکو تا 48 ساعت آینده در مجتمع نور مستقر می‌شوند

 

در جمع کاسبان کلافه و عصبانی پلاسکو هر کسی تقصیر حادثه‌ای را که به فاجعه‌ای ملی تبدیل شد، بر گردن دیگری و نهادی می‌اندازد. یکی از جوان ترهایشان با صدای بلند می‌گوید:«به حرف من گوش کنید. مقصر اصلی بنیاد است. شهرداری برای بعد از حادثه که تجهیزات نداشت مقصر است، اما بنیاد مالک اینجاست. به ما هیچ کس اخطاری نداده بود و همه چیز برای نوسازی و رسیدگی مربوط به بنیاد می‌شود.» طی دو هفته اخیر، اظهارات مختلفی درباره نقش نهادها در حادثه پلاسکو مطرح شده است اما هنوز هیچ ارگانی به صورت رسمی مسئولیتی به گردن نگرفته است.
 هنوز همه چیز تا زمانی که نخبه‌های علمی، گزارش خود را از این حادثه به رئیس جمهوری تحویل دهند، پوشیده از ابهام است اما در این میان، انتقادهای زیادی متوجه بنیاد مستضعفان بود. بنیاد مستضعفان مالک پلاسکو است که سرقفلی‌های این پاساژ از بین رفته را به دیگران واگذار کرده بود. این ساختمان توسط هیأت امنا اداره می‌شد و جمع سرقفلی‌داران متکثر هیچگاه برای بازسازی و احیای دوباره ساختمان به اجماع نرسیده بودند.
 بنیاد مستضعفان پس از حادثه ریزش پلاسکو احتیاط زیادی در صحبت‌هایی که از سوی این سازمان منتشر می‌شود، به خرج می‌دهد و سعی دارد کمترین مسئولیت را بپذیرد. البته همه بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین نقش در سیاستگذاری تقسیم واحدهای صنفی و شیوه اداره ساختمان به این نهاد مربوط می‌شود. غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره نقش بنیاد در این حادثه گفته بود:«بنیاد هیچ هزینه‌‏ای برای ساختمان نمی‏‌کرده و این نهاد تکلیف دارد برای بناهایی که در اختیارش است، ایمن‏‌سازی کند. آقایان باید تلاش کنند مجموعه ساختمان‌هایی را که در سراسر کشور دارند ایمن کنند و اگر قابلیت ایمن‌سازی ندارد تخریب و بازسازی نمایند.»
هم زمان با این اظهارات کارشناسان، مسئولان بنیاد مستضعفان نیز موضع گیری‌هایی داشته‌اند. سعیدی کیا، رئیس این بنیاد گفته بود:«این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود.
بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم.» اما از این اظهارات او، قبول مسئولیت این حادثه توسط بنیاد مستضعفان و عذرخواهی رئیس بنیاد برداشت شد که البته بسرعت نیز این عذرخواهی تکذیب شد. با این حال، محمد سعیدی کیا، وعده بازسازی دو ساله پلاسکو را نیز داد و گفت:«برای رفع نگرانی افرادی هم که در اینجا کسب و کار داشتند عرض می‌کنم که انشاءالله بنیاد مستضعفان این ساختمان را با کیفیتی بسیار خوب ظرف مدت دوسال خواهد ساخت و طبق شرایط و ضوابط مشخصی به ذی‌نفعان واحد‌های ساختمان را واگذار خواهد کرد.» البته بنیاد مستضعفان نیز در این حادثه ضرر مالی زیادی دیده و خود یک مالباخته به حساب می‌آید. در بررسی روند موضع‌گیری بنیاد مستضعفان نسبت به این حادثه و خبرهای مربوط به آن، جدیدترین خبر به مجتمع نور در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و طالقانی می‌رسد.
بر اساس صحبت‌های مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، 560 واحد موردنیاز کسبه در اختیار آنها قرار می‌گیرد  تا پایان 30 اردیبهشت اجاره این واحدها توسط بنیاد مستضعفان پرداخت می‌شود.  علی فاضلی رئیس اتاق اصناف نیز اعلام کرده است: ظرف 48  ساعت آینده واحدهای مجتمع نور  به کسبه پلاسکو تحویل داده می‌شود.
با این حال، بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد در بحث پرداخت اجاره این واحدها نیز اما و اگرهایی حاکم است. بنیاد مستضعفان نیز موضع رسمی خود را اعلام نکرده و هنوز معلوم نیست سرنوشت مسئولیت این ساختمان مصادره‌ای و کاسبان زیان دیده آن، دقیقاً به کجا می‌رسد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر