کد خبر: 13416
A
گزارش میدانی "دیده بان ایران" از پاساژ علاالدین؛

کسبه پاساژ: فردا عوارض مغازه ما را به خاطر گزارش و عکس های شما، 10 برابر می کنند/مدیر پاساژ : شهرداری اگر معتقداست علاالدین نا امن می باشد، به ما اخطار بدهد/اگر طبقه هفتم را تخریب کنند ممکن است ما هم "پلاسکو" شویم

پس از حادثه پلاسکو بسیاری از نا ایمن بودن آن صحبت به میان می آورند و برخی دیگر این ادعا را تکذیب می کنند. به همین دلیل به سراغ کسبه این پاساژ و قلب تپنده گوشی های همراه پایتخت و کشور رفتیم تا از نزدیک در جریان ایمنی این ساختمان قرار بگیریم، بازاری منسجمی با 1100 باب مغازه و تعداد زیادی کاسب که هر کدام از آنها حرف های زیادی برای گفتن داشت

کسبه پاساژ: فردا عوارض  مغازه ما را به خاطر گزارش و عکس های شما، 10 برابر می کنند/مدیر پاساژ : شهرداری اگر معتقداست علاالدین نا امن می باشد، به ما اخطار بدهد/اگر طبقه هفتم را تخریب کنند ممکن است ما هم "پلاسکو" شویم

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ یک هفته پس از وقوع حادثه دردناک پلاسکو، کسبه خیابان جمهوری حالا با صورتی نگران وارد محل کار خود در این خیابان می شوند. خیابانی که ازشنبه گذشته بدون پلاسکو به حالت عادی بازگشت و اکنون صحبت از ایمن سازی ساختمان های قدیمی این منطقه است تا به سرنوشت پلاسکو دچار نشوند.

علاالدین یکی از همین ساختمان ها و پاساژهای عریض و طول واقع در خیابان جمهوری است که پس از حادثه پلاسکو بسیاری از نا ایمن بودن آن صحبت به میان می آورند و برخی دیگر این ادعا را تکذیب می کنند. به همین دلیل به سراغ کسبه این پاساژ و قلب تپنده گوشی های همراه پایتخت و کشور رفتیم تا از نزدیک در جریان ایمنی این ساختمان قرار بگیریم، بازاری منسجمی با 1100 باب مغازه و تعداد زیادی کاسب که هر کدام از آنها حرف های زیادی برای گفتن داشتند.

علاالدین به خاطر پلاسکو سر زبان ها افتاد

شنیدن اینکه خانم «نان ما رو آجر نکنید» نظر مرا به خود جلب کرد و برای مصاحبه داخل مغازه شدم و گفتم چرا فکر می کنید قصد ما این است، نگاهی کرد و گفت: «فردا  عوارض مغازه ما را به خاطر گزارش و عکس های شما، 10 برابر می کنند، آن وقت ما خرج خودمان هم نمی توانیم در بیاریم.»

مغازه دار جوان در پاسخ به این سوال که نگران نیستید که سرنوشت علاالدین هم مثل پلاسکو شود، گفت: خیر!! پلاسکو با علاالدین فرق دارد و از هر نظر که فکر کنید اینجا امنیت دارد و دستگاه های اطفای حریق هم بر روی سقف مغازه و راه روها نصب شده  و کپسول آتش نشانی هم در همه مغازه ها وجود دارد.

 به سراغ مرد میانسالی که بین طبقات روی پله ای نشسته بود، رفتم و از او در مورد شکل ساخت «علاالدین» پرسیدم که او در حالیکه سیگارش را روشن می کرد گفت: «علاالدین هم از پایه ضعیف است، درست است که نصف سن پلاسکو را دارد اما از نظر ایمنی نمی توان زیاد به آن دل بست. ممکن است در آینده ای نه چندان دور مثل پلاسکو فرو بریزد.»

علی؛ پسر 27 ساله ای است که در بازار علاالدین فروشنده است هم در همین رابطه به ما می گوید: وقتی به حادثه پلاسکو فکر می کنم، فکرم خیلی درگیر می شود، اما فکر نمی کنم سرنوشت علاالدین هم مثل «پلاسکو» شود، علاالدین به خاطر پلاسکو سر زبان ها افتاد.

علی ادعا می کند که علاالدین 4 سالی می شود که فقط ضرر است و دیگر سودی ندارد. او همچنین اضافه می کند: این روزها در این منطقه تا چشم کار میکند ساختمان و پاساژهایی است که هر کدام برای خودشان علاالدینی شده اند.

فروشنده دیگری که مشغول جابه جایی تلفن همراه های داخل مغازه بود، در پاسخ به این سوال که مغازه های خود را بیمه کرده اید، اظهار داشت: «از سال گذشته که بیمه آتش سوزی مغازه ما  تمام شده، دیگر بیمه نکرده ایم. البته تعدای از این مغازه دارها مغازه خود را بیمه کرده اند و تعدادی هم مانند ما به خاطر هزینه زیاد آن بیمه نمی کنند.»

 

13

 

مرکز کنترل علاالدین

2 سالی از اسکان اتاق آتش نشانی در بازار علاالدین می گذرد. اتاقی کوچک در بین راه پله ها که یک مامور آتش نشان از 8 صبح تا 4 بعدازظهر در آنجا می نشیند و هر از چند گاهی که صدای هشدار در طبقات پیچیده می شود، سری به محل حادثه می زند و باز به اتاق خود بر می گردد و بعد از ساعت 4 شیفت خود را به فردی که تمام مراحل آتش نشانی را گذرانده است، تحویل می دهد.

وارد این اتاقک فرمان می شوم. جعبه هایی بر روی دیوار اتاق آتش نشانی نصب شده است که سنسورهای اعلام حریق در داخل مغازه ها به این دستگاه متصل است، هنگامی که دود شدید در فضا پیچیده شود بعد از 30 ثانیه دستگاه هشدار می دهد و سنسورها به صدا درمی آید وآتش نشان بعد از خواندن پلاک و طبقه مورد نظر به محل حریق مراجعه می کند و علت حادثه را بررسی می کند.

 

4

بادپا: تمام مغازه ها از ایمنی ضد حریق برخوردار است

 

ابوالفضل بادپا، مدیر پاسازعلاالدین در خصوص هزینه دستگاه اطفای حریق در ساختمان پلاسکو به خبرنگار دیده بان ایران گفت: « هزینه هرکدام از این دستگاه ها در حدود  300 هزار تومن است  که در تمام مغازه ها و طبقات قرار داده ایم و برای این دستگاه ها 200 هزار لیتر آب گذاشته ایم که اگر حریق در بازار علاالدین رخ بدهد، آتش سوزی را در مرحله اول مهار کنیم. این در حالی است که تمام مغازه های داخل پاساژ هم از کپسول آتش نشانی برخوردارند. »

وی خاطر نشان کرد: بعد از گذشت 21 سال، سعی کرده ایم که تمام استانداردهای لازم را در جهت ایمن سازی بازار موبایل فراهم کنیم و باز هم از تلاش خود در این امر بسیار مهم دست نخواهیم کشید.

بادپا همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد این احتمال را می دهید که علاالدین هم به سرنوست پلاسکو دچار شود گفت:  ساختمان «پلاسکو» ساختمانی با قدمت 54 سال بوده است و یک ساختمان 54 ساله با ساختمانی که تنها 21 ساله از عمرش می گذرد قابل مقایسه نیست.

اگر برخی معتقد هستند که بازار علاالدین نا امن است، به ما اخطار بدهند

مدیر پاساژعلاالدین در ادامه تصریح کرد: «همه ایمنی های لازم در جهت آتش سوزی در بازار موبایل صورت گرفته و این بازار در صورت آتش سوزی هیچ شباهتی به پلاسکو نخواهد داشت. اگر برخی معتقد هستند که بازار علاالدین نا امن است، به ما اخطار بدهند.»

 

3

اگر طبقه هفتم را تخریب کنند ممکن است ما هم "پلاسکو" شویم

وی اظهار کرد: «طبقه هفتم علاالدین با تمام مجوزهای قانونی ساخته شد، اما بعد از اینکه ساخت طبقه هفتم به اتمام رسید، دستور دادند که این طبقه باید تخریب شود و ما هم اطاعت امر کردیم و 100 باب مغازه را تخریب کردیم. اما به همه اعلام می کنیم که الان این ساختمان سنگین شده و اگر این طبقه را تخریب و ساختمان را سبک کنید، ساختمان کنش و واکنش فیزیکی نشان می دهد و آن موقع است که ممکن است که ما هم "پلاسکو" شویم.»

بادپا در پاسخ به این سوال که هزینه های ایمن سازی را چه کسی در این بازار بر عهده دارد، اظهار کرد: «همه این هزینه ها بر عهده مالک ساختمان است و کسبه هزینه ای در این خصوص پرداخت نکرده و مالک برای امنیت ساختمان همه موارد را رعایت و پرداخت کرده است.»

وی افزود: «مالک ساختمان «پلاسکو» بنیاد مستضعفان است ولی مالک بازار موبایل علاالدین شخصی است و دولتی نیست و چندین مرتبه تا به حال اصحاب رسانه گفته اند «علاالدین» ایمن نیست، در صورتی که امنیت در علاالدین به مراتب بیشتر از ساختمان و یا پاساژهایی تازه ساز است.»

بادپا در خصوص اینکه بازار موبایل علاالدین بازار بزرگ خاورمیانه به حساب می آید، گفت: کشورهای همسایه دریای خزر، ازبکستان، قزاقستان و ترکیه همه لوازم جانبی موبایل را به دلیل قیمت مناسب از بازار بزرگ «علاالدین» تهیه می کنند و ازاین جهت می توان گفت که ازمردم اقصی نقاط جهان به کشور ایران  ارز می آورند.

مدیر پاساژ علاالدین در پاسخ به این سوال که آیا ایمنی این ساختمان در جهت  زلزله هم لحاظ شده است، اظهار کرد: «فروریختن ساختمان پلاسکو 12 روز است که شهر را دچار بحران کرده است، اگر چنین حادثه هایی رخ بدهد، هیچ کس نمی تواند جلوی این بحران ها را بگیرد، علاالدین نسبت به زلزله از نظر سازه و باد بندها قوی است، اما اگر زمین لرزه ای 10 ریشتری رخ بدهد، هیچ کس نمی تواند جلوی این بحران ها را بگیرد.»

وی به تابلوهایی با مضمون «استعمال دخانیات ممنوع» در تمامی طبقات، اشاره ای کرد و گفت: «بارها با افرادی که در مغازه ها و طبقات سیگار می کشند، برخورد کرده ایم؛ اما به دلیل تردد زیاد شهروندان در این بازار واقعا نمی شود جلوی چنین چیزی را گرفت.»

بادپا در خصوص دستگاه های اعلام حریق که در سقف تمام مغازه ها نصب شده است، افزود: «دستگاه های قرمز رنگی در سقف مغازه ها وجود دارد که در مقابل 100 درجه  حرارت واکنش نشان می دهد و حتی اگر فندک هم زیر این دستگاه ها نگه داشته شود، این دستگاه از خود واکنش نشان می دهد.»

مدیر پاساژعلاالدین در خصوص بیمه آتش سوزی مغازه دارها اظهار داشت: 80 درصد کسبه ها مغازه های خود را بیمه کرده بودند و 20 درصد باقیمانده هم بعد از حادثه «پلاسکو» اقدام کردند و بیمه آتش سوزی به عهده  خود مغازه دار است نه مالک.

گزارش: نوگل تاجدوزیان/ عکس : رویا مرادی 

 

6

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر