کد خبر: 13892
A

نامه ۵۵۰ معمار، شهرساز و روزنامه‌نگار به رییس قوه قضاییه و شهردار تهران برای ویلای نمازی

۵۵۰ تن از معماران، شهرسازان و روزنامه نگاران حوزه شهری و میراث فرهنگی برای نجات باغ و ویلای نمازی خطاب به آیت الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رییس دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران نامه نوشتند.

نامه ۵۵۰ معمار، شهرساز و روزنامه‌نگار به رییس قوه قضاییه و شهردار تهران برای ویلای نمازی

ویلای نمازی با بیش از هشت هزار متر مربع مساحت در طرح جامع تهران باغ محسوب شده است و همچنین بنای درون آن در سال ۱۳۸۶ به عنوان میراث ملی به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. این بنا از این جهت حائز اهمیت است که به‏ همراه ساختمانی در بغداد (ساختمان شورای برنامه‏ ریزی و توسعه عراق) تنها آثار جئوپونتی در خاورمیانه هستند و یونسکو در حال حاضر مسئولیت مرمت اثر دیگر جوپونتی در بغداد را بر عهده گرفته است.

اهمیت این بنا از منظر فرهنگی در جامعه بین ‏المللی چنان حائز اهمیت است که اگر از موضوع حریم کاخ جهانی گلستان و سرای دلگشا پر اهمیت ‏تر نباشد، کم اهمیت ‏تر هم نیست. با این حال در سال ۱۳۹۱ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با حجم عظیم ساخت و ساز با تراکم حیرت آور هزار و صد درصد در قالب یک مجموعه تجاری و اداری و هتل چهل و شش طبقه(سی و شش طبقه روی زمین و ده طبقه زیر زمین) در این باغ موافقت کرده است. همچنین دیوان عدالت اداری نیز حکم به خروج بنای مذکور از ثبت میراث فرهنگی داده است که به این ترتیب شاهد ویرانی قطعی آخرین باغ بزرگ غیر سفارتی شمیران و بنای با ارزش درون آن خواهیم بود.

برای جلوگیری از این اتفاق و حفظ یکی از آخرین تنفس‌گاه های تهران و احترام به حقوق عمومی شهروندان بر فضا و میراث شهری، امضا کنندگان این نامه ها که اسامی تعداد زیادی از معماران، شهرسازان و روزنامه نگاران شناخته شده در آن به چشم می خورد از مقامات قضایی و کمیسیون ماده پنج شهر تهران خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از این خسارت جبران ناپذیر شدند.

در این نامه ها از روسای قوه قضائیه، دیوان عدالت اداری و دادستان کل کشور درخواست شده است تا «با اعمال اختیار قانونی ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پرونده را برای رسیدگی ماهوی مجدد و ابطال مجوز تخریب بنا از سوی مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی به علت خروج از در حدود اختیارات قانونی و تعارض با ماده 6 قانون راجع به حفظ آثار ملّی و ماده 558 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات به دادگاه صالح ارسال کنند. به علاوه باتوجه به این که مالک براساس رأی صادر شده نسبت به دریافت مجوز تخریب بنا از شهرداری تهران اقدام کرده است و هر لحظه ممکن است نسبت به تخریب آن اقدام کند، خواستار دخالت فوری آن مقام عالی و صدور دستور موقت برای جلوگیری از تخریب یکی از مهم ترین آثار معماری مدرن ایران هستیم. اقدامی که مانع از بین رفتن یکی دیگر از نشانه های هویت تاریخی شهر تهران و تاریخ معماری ایران خواهد بود.»

همچنین این افراد در نامه ای دیگر به شهردار تهران درخواست کرده اند که کمیسیون ماده 5 شهر تهران راسا موضوع ویلای نمازی را در دستور کار قرار داده و با ابطال کردن مصوبه جلسه مورخ 11/2/91 کمیسیون ماده 5 شهر تهران، زمینه های حقوقی حفظ و نگهداری بنا را فراهم کنند.

 

 

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر