کد خبر: 14023
A
گزارشی از وضعیت خیابان های با نام " انقلاب" در شهرهای مختلف ایران؛

«انقلاب» در شهرهای ایران + تصاویر

در تب‌و‌تاب مبارزه‌های پیش از انقلاب، برخی از خیابان‌های شهرهای مختلف کشور محفلی برای برگزاری تظاهرات و درگیری‌های خونین بود. در آن دوران بسیاری از خیابان‌های کشور به نام شخص شاه یا خاندان پهلوی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام این خیابان‌ها به فراخور شرایط‌شان تغییر کرد.

«انقلاب» در شهرهای ایران + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا نوشت، یکی از نام‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط شهرداری شهرهای مختلف برای میادین و خیابان‌ها مورد استفاده قرار گرفت همان نام «انقلاب» بود. در این گزارش درباره برخی از خیابان‌های انقلاب شهرهای مختلف اطلاعاتی ارایه شده است.

میدان انقلاب تهران، از مجسمه رضاخان تا طرح جدید

پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، این میدان، ۲۴ اسفند نام داشت که برابر با زادروز رضاخان بود و به همین مناسبت در وسط این میدان تندیسی از رضاخان بر پا شده بود. در جریان انقلاب، نام این میدان از ۲۴ اسفند به میدان انقلاب تغییر داده و مجسمه آن نیز به پایین کشیده شد. در سال ۱۳۶۱ نمادی که ایرج اسکندری برای مصلی تهران طراحی کرده بود از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل به طرحی مدور و در میدان انقلاب نصب شد. این طرح در ابتدا به صورت نقش برجسته و دیواری طراحی شده بود و یادآور روزهای جنگ و شامل تصاویر رزمندگان بود. این نماد در سال ۱۳۸۶ به دلیل ساخت مترو درون شهری از میدان انقلاب به مکان دیگری منتقل شد.

با آغاز بازسازی میدان انقلاب و آغاز به کار راه اندازی ایستگاه مترو درون شهری در میدان انقلاب در سال ۱۳۸۶، موضوع ساخت مجسمه جدید برای میدان انقلاب توسط سازمان زیباسازی شهر تهران مطرح و در سال ۱۳۸۸ در نهایت به جای یک مجسمه یک سازه گنبدی شکل در میدان نصب شد، اما سرانجام در آذر ۱۳۹۰ بخشی از این نماد گنبدی شکل میدان انقلاب تخریب و اطراف آن با بنرهای تبلیغاتی محصور شد.

طبق اظهارات مسئولان شهرداری تهران، کار انتخاب و ساخت نماد جدید میدان انقلاب در دست انجام است. در سال ۱۳۹۵ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد: «با سفارشی که به هنرمندان برای طراحی نماد این میدان داده بودیم سه اثر ارائه شده که این آثار را در معرض شورایی که در خصوص نماد میادین تصمیم‌گیری می‌کند، خواهیم گذاشت. ماکت‌های این سه طرح آماده شده و اگر به جمع‌بندی برسند یکی از آنها اجرایی خواهد شد. تصمیم‌گیری در خصوص نماد این میدان بر عهده مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیست، بلکه باید مدیریت شهری یعنی شخص شهردار و شورای شهر تهران در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.»

میدان انقلاب کانون گردشگری در نصف جهان

میدان انقلاب در اصفهان اهمیت خود را از این جهت به دست آورده که مابین خیابان تاریخی چهارباغ و پل تاریخی سی‌و‌سه پل و در واقع در یکی از کانون‌های گردشگری این شهر قرار دارد. مسلما گردشگری که چهارباغ عباسی را بازدید می‌کند در انتها به این میدان و سپس سی‌و‌سه می‌رسد. از نظر یک گردشگر اکنون شلوغی این میدان و ترافیک آن بسیار ناخوشایند است و ارتباط آرام او، میان چهارباغ و سی‌و‌سه پل را خدشه‌دار می‌کند.

خانه مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش زینت‌بخش خیابان انقلاب رشت

خیابان انقلاب رشت که نام قدیمی آن "حاجی‌آباد" بود، به د فلکه بانک ملی از یک‌سو و خیابان مطهری از سوی دیگر منتهی می‌شود. بافت این خیابان به نسبت قدیمی است و یکی از محل‌های تجاری این شهر محسوب می‌شود. خیابان انقلاب رشت از آن جهت حائز اهمیت است که خانه مرحوم آیت‌الله صادق احسان‌بخش نماینده ولی فقیه پیشین در استان گیلان و امام جمعه پیشین رشت در این خیابان واقع شده است.

سفال‌کاری میدان انقلاب مشهد توسط هنرمندان

میدان انقلاب مشهد نزدیک کنارگذر جنوبی شهر، بزرگراه کلانتری جاده سنتوی قدیم ساخته شده است. این میدان در سال‌های اخیر طراحی و ساخته شده است و دارای قدمت تاریخی چشمگیری نیست. سه سال قبل بود که شهرداری مشهد به مناسبت دهه مبارک فجر نقش برجسته انقلابی با استفاده از سفال توسط هنرمندان را در این میدان نصب کرد.

قدمت 50 ساله خیابان انقلاب اهواز

خیابان انقلاب اهواز از آن جهت مهم است که کمپلو یکی از محله‌های مشهور اهواز در قسمت غربی آن واقع شده‌ و توسط خیابان انقلاب به دو منطقه کمپلوی شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که از شرق به لشکرآباد و پل راهنمایی و رانندگی و از غرب به خیابان شیخ بهایی و چهار راه شیخ بها محدود می‌شود. این منطقه قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و از محله‌های قدیمی شهر اهواز به حساب می‌آید که در ابتدا اردوگاه نظامیان آمریکایی بوده و نام کمپلو نیز از آن نشات گرفته شده‌ است. در زمان پیش از انقلاب با نام کوی شاه نیز از آن یاد می‌شده که امروزه به کوی انقلاب تغییر پیدا کرده‌ است.

خیابان انقلاب قم خاستگاه انقلابیون در دوران مبارزات

خیابان چهار مردان در قم از خیابان‌های اصلی این شهر است که پس از پیروزی انقلاب نام آن به خیابان انقلاب تغییر یافت. این خیابان از نزدیکی بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س)، روبه‌روی قبرستان شیخان آغاز شده و به گلزار شهدای قم ختم می‌شود. این خیابان که از خیابان‌های قدیمی قم است حدود ۲۲ کیلومتر طول دارد. منزل و دفتر آیت‌الله بروجردی که مهم‌ترین مرجع تقلید تاریخ حوزه علمیه قم است، در این خیابان قرار داشت. البته علت اهمیت خیابان چهارمردان ارتباط آن با انقلاب اسلامی است. در دوران مبارزه‌های انقلابی درگیری‌های بسیاری در این خیابان رخ داد و هم‌اکنون چهارمردان مرکز اصلی برگزاری مراسم‌های سیاسی و مذهبی در قم است.

«انقلاب» کرج، خیابانی تجاری در بافت قدیمی

خیابان انقلاب کرج یکی از بافت‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود که در حصارک واقع شده است. این بلوار یکی از خیابان‌های اصلی منطقه حصارک است که تجاری محسوب می‌شود. این خیابان به بلوار شهید بهشتی و خیابان المهدی ختم می‌شود. دانشگاه خوارزمی نیز یکی از مکان‌های علمی است که در این بافت واقع شده است.

خیابان انقلاب شیراز محله اعیان‌نشین‌ها

خیابان انقلاب شیراز در منطقه 2 شهرداری این شهر واقع شده است. منطقه‌ای که این خیابان در آن واقع شده را از جمله مناطق اعیان‌نشین شیراز می‌دانند. خیابان انقلاب شیراز راسته تجاری به حساب می‌آید که دارای بافتی قدیمی است.

استفاده از انرژی خورشیدی در خیابان انقلاب خرم‌آباد

بلوار انقلاب در خرم‌آباد جزو بافت‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود و در واقع از آن به عنوان راسته تجاری بهره‌برداری می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که این خیابان را در این شهر از دیگر خیابان‌ها متمایز می‌کند استفاده از انرژی خورشید برای تولید روشنایی است. چهار سال پیش بود که این پروژه در بلوار انقلاب خرم‌‌آباد از بیمارستان شهدای عشایر تا میدان 22 بهمن به طول شبکه 1000 متر اجرا شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر