کد خبر: 14046
A
معصومه ابتکار:

دولت یازدهم به صورت واقعی به مشارکت مردم و منشور حقوق شهروندی اعتقاد دارد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه نگاه دولت یازدهم به مشارکت مردم و منشور حقوق شهروندی به صورت شعاری و زینتی نیست، گفت: دولت دکتر حسن روحانی به صورت واقعی به مشارکت مردم و منشور حقوق شهروندی اعتقاد دارد.

دولت یازدهم به صورت واقعی به مشارکت مردم و منشور حقوق شهروندی اعتقاد دارد

معصومه ابتکار سه شنبه شب در جمع نخبگان و برخی فعالان مدنی حامیان محیط زیست استان قم درتالار امام رضا (ع) فرمانداری قم افزود: اعتقاد به مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و منشور حقوق شهروندی، تبلور یک اندیشه است که با برنامه های سال 92 تحقق پیدا کرده است تا مردم سهم و جایگاه خود را در همه مناسبات بهتر و بیشتر پیدا کنند.
وی با اشاره به اعتقاد انقلاب و امام راحل به مردم نیز گفت: در دوران انقلاب، بسیاری معتقد بودند که با عملیات مسلحانه باید براندازی رژیم سابق را انجام دهند ولی امام راحل با درک عمیق خود از مبانی دینی و مناسبات سیاسی دنیا، تکیه بر تحولات فکری، اجتماعی و مردمی را دنبال کردند.
ابتکار اظهارداشت: امروز در سایه انقلاب اسلامی ایران مردم سالاری دینی و نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در برنامه های مختلف تحقق پیدا کرده است.
وی گفت: دولت تلاش کرده است تا مردم بتوانند آزادانه و در یک فضای آزاد، نظرات و دیدگاه های خود را در ابعاد و ارگان مختلف نظام، دولت و دست اندرکاران بیان کنند و نتیجه این نگرش وتحول سیاسی، در رشد سازمان های مردم نهاد، انجمن های علمی و تشکل های صنفی بسیار تاثیرگذار بود.
ابتکار خاطرنشان کرد: امروز فضای اجتماعی ایران نسبت به یک دوره ای که به مسائل به صورت امنیتی نگاه می شد، تفاوت کرده و فضا برای نقد و حضور فعالانه و مشارکت همه اقشار دلسوز برای آینده ایران در ارائه پیشنهاد در برنامه ریزی ها و ... فراهم شده است که نمونه آن همین نشست با فعالان مدنی و سمن ها می باشد.
وی گفت: جلساتی که در عرصه های مختلف بویژه با فعالان مدنی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود نشانگر روند رو به رشد این فضایی است که ایجاد شده است.
ابتکار ادامه داد: دولت یازدهم از بعد ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری نیز اقدامات مهمی را انجام داده تا بخش خصوصی با سرمایه های خود فعال شود و زمینه در عرصه محیط زیست، فناورهای سبز و پاک، فضا برای مشارکت وسرمایه گذاری بسیار فراهم است. 
وی گفت: دولت به محیط زیست یک نگاه ویژه ای پیدا کرده است و با ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب و نگاه خاص دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، ما دغدغه جهت گیری های کلان را در این حوزه نداریم.
وی گفت:چشم انداز 20 ساله و برنامه های پنج ساله تاکید بر توسعه محیط زیست دارد، در زمینه سند فرابخشی نیز همه نهادها درگیر هستند و سازمان های مردم نهاد و دانشگاهیان و...در تدوین این سند نقش مهم را ایفا کردند.
ابتکار افزود: مهمترین مساله ما این است که برای بخشی از مشکلات که مربوط به گذشته هم هست راه حل پیدا کنیم، نقد و طرح موضوعات بخشی از مساله است ولی مساله اصلی پیدا کردن راهکار و رفع مشکل است.
وی گفت: کار اصلی ما باید این باشد که با اقدامات و برنامه ریزی صحیح، هم مشکلات گذشته را برطرف و به گونه ای پیش برویم که در آینده گرفتار این وضعیت و مساله نشویم، شورای شهر، فعالان و نخبگان در بخش های مختلف در این زمینه مشارکت داشته باشند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: رویکرد ما جلب اقشار مختلف مردم از جمله بخش خصوصی از طریق بانکداری سبز و حمایت از فناوری های زیست محیطی و ...می باشد.
ابتکار با بیان اینکه قانون ارزیابی زیست محیطی شفاف است، گفت: طبق این قانون، هر طرح بزرگی که باید اتفاق بیفتد مطالعات ارزیابی زیست محیطی و عوارض آن طرح روی طبیعت و خسارت های آن نیز باید محاسبه و اعلام شود.
وی ادامه داد: توجیه مالی طرح ها نیز باید بر اساس قانون ارزیابی باشد و هیچ طرحی در دولت یازدهم بدون طی این مراحل اجرایی نشده است، ولی در گذشته متاسفانه مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم.
ابتکار گفت: ساده ترین مساله نقد است ولی باید راه حل های علمی و مبتنی بر تجربه های روز دنیا را ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: شبکه سازمان های مردم نهاد باعث شده که ما بتوانیم انسجام این سازمان ها را و همچنین نمایندگی آنها را در شورای های برنامه ریزی و کانون های تصمیم سازی داشته باشیم.
وی ادامه داد: از ظرفیت مردم در رفع مشکلات زیست محیطی باید استفاده کنیم، موضوع محیط زیست در کشور و استان ها به یک موضوع کلیدی تبدیل شده است.
برخی نخبگان، فعالان مدنی و مسئولان سمن های استان قم در نشستی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، مهمترین دغدغه های خود در زمینه محیط زیست را بیان کردند.
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه به شهر مقدس با آیت الله جوادی آملی 
از مراجع تقلید دیدار کرد و قرار است امشب با آیت الله علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید نیز دیدار و گفت وگو کند. 
حضور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و دیدار با مدیر این مرکز و انعقاد تفاهم نامه همکاری های فیمابین از دیگر برنامه های معاون رئیس جمهوری در سفر به قم بود. 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر