کد خبر: 14272
A
فرش قرمز جشنواره برلین 2017 پهن شد؛

برلین پایتخت سینمای جهان می‌شود+تصاویر

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان از امروز 21 بهمن ماه در پایتخت آلمان آغاز می‌شود.

برلین پایتخت سینمای جهان می‌شود+تصاویر
 جشنواره برلین که در کنار جشنواره‌های کن و ونیز از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان محسوب می‌شود، در حالی شصت‌وهفتمین دوره از برگزاری خود را تجربه می‌کند که همچنان از حیث جذب مخاطب در میان جشنواره‌های سینمایی طراز اول پیشتاز است و سالانه پذیرای بیش از نیم میلیون علاقه‌مند به سینماست.
 
در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهمترین رویدادهایی برلیناله 2017:
 
خرس که نماد شهر برلین و جشنواره فیلم برلین است، امسال نیز مضمون اصلی پوستر جشنواره را همچون چند سال اخیر به خود اختصاص داده است. جشنواه برلین تنها جشنواره سینمایی است که به جای یک پوستر هر سال مجموعه‌ای از پوسترها را برای این رویداد سینمایی عرضه می‌کند.
 
در پوسترهای امسال جشنواره برلین، خرس را در مهمترین نقاط شهر برلین مشاهده می‌کنیم. این پوسترها همانند سال گذشته توسط یک کمپانی تبلیغاتی سوئیسی طراحی شده‌اند و علاوه بر جلب توجه جهانی به این رویداد سینمایی، درآمدزایی نیز می‌کند و در اندازه‌های مختلف در  سایت جشنواره به فروش می‌رسند.
 
آغاز جشنواره با «جنگو»
 
فیلم فرانسوی «جنگو» اولین ساخته بلند سینمایی «اتین کومار» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم برلین 2017 معرفی شده است. این فیلم که یکی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین نیز هست به داستان زندگی «جنگو راینهارت» آهنگساز و گیتاریست بلژیکی و مبارزات او در سال 1943 در پاریس به اشغال درامده توسط آلمانی‌ها و آزار واذیت او و خانواده‌اش توسط نازی‌ها می‌پردازد.
 
«جنگو راینهارت» از نخستین نوازندگان اروپایی موسیقی جاز و یکی از مهم‌ترین نوازندگان گیتار جاز بود و فیلم «جنگو» نیز به روایت فصلی از زندگی پر حادثه و دردناک این هنرمند می‌پردازد.
 
«پل ورهوفن» کارگردان سرشناس هلندی که امسال با فیلم «او» بازگشت موفقی به سینما داشت و توانست جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی سال را نیز از آن خود کند، امسال رئیس هیات داوران جشنواره برلین است.
 
شش سینماگر شامل سه زن و سه مرد نیز از اعضای هیات‌داوران بخش رقابتی جشنواره برلین را تشکیل می‌دهند که همگی سابقه حضور موفق در برلیناله را دارند. 
 
«مگی جیلنهال» بازیگر معروف آمریکایی، «دورا بوشوشا» تهیه‌کننده تونسی، «اولافور الیاسن» عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز ایسلندی، «یولیا ینچ» بازیگر آلمانی، «دیه‌گو لونا» بازیگر و کارگردان مکزیکی و «وانگ کوانان» کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی، شش سینماگرانی هستند که «پل ورهوفن» را برای انتخاب برندگان خرس طلا و خرس نقره‌ای در بخش رقابتی یاری خواهند داد.
 
رقابت 18 فیلم برای خرس طلای بهترین فیلم
 
18 فیلم از کشورهای مختلف جهان چون آلمان، آمریکا، فرانسه، چین، مجارستان، کره جنوبی، اتریش و فنلاند برای تصاحب خرس طلا، مهمترین جایزه جشنواره رقابت می‌کنند.
 
«آنا، عشق من» به کارگردانی «کالین پیتر نتز»، «شام» از «اورن موورمان»، «میهمانی» ساخته «سلی پاتر»، «ردپا» به کارگردانی «آگنیزکا هولاند»، «جنگو» ساخته «اتین کومار»، انیمیشن «روز خوبی داشته باشید» ساخته «لیو جیان»، «در ساحل تنها شب» به کارگردانی «هونگ سانگ سو» و «روی دیگر امید» جدیدترین ساخته «آکی کوریزماکی» فیلمساز برجسته فنلاندی از مهمترین فیلم‌های بخش رقابتی برلین هستند.
 
فیلم «لوگن» جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس» با بازی «هیو جکمن»، «تصویر آخر» به کارگردانی «اسنلی توچی» و «رگ یابی T2» ساخته جدید «دنی بویل» کارگردان برنده اسکار انگلیسی نیز از مطرح‌ترین آثاری هستند که در  بخش غیرقابتی به روی پرده می‌روند.
 
«تمارض» تنها نماینده سینمای ایران در برلین 2017
 
سینمای ایران امسال نماینده‌ای در بخش رقابتی و اصلی جشنواره برلین ندارد و فیلم «تمارض» به کارگرانی عبد آبست که در بخش «فورم» جشنواره پذیرفته شده تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش‌های گوناگون این رویداد سینمایی است.
 
فیلم «تمارض» که اولین تجربه بلند سینمایی عبد آبست است، با فیلم‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن، اسپانیا، آرژانتین، دانمارک، کره جنوبی، مکزیک، تونس، گرجستان، هند، چین و ... به رقابت می‌پردازد و داستان آن درباره سه پسر جوان است که به خانه یک پیرمرد می‌روند. این فیلم قرار است در پنج سانس مجزا در جشنواره برلین روی پرده برود که در  مجموع ظرفیت این سانس‌ها بیش از سه‌هزار تماشاگر است.
 
بخش «فورم» ویژه فیلم‌های مستند و تجربی و با تاکید بر فیلم‌سازان جوان از سراسر جهان است که در این بخش،هیچ محدویتی از لحاظ فرمت وجود ندارد.
 
«کلوزآپ» کیارستمی در بخش نمایش‌های ویژه
 
فیلم «کلوزآپ» یا «نمای نزدیک» از جمله آثار ماندگار عباس کیارستمی کارگردان برجسته و شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی امسال در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره برلین به روی پرده خواهد رفت.
 
«کلوزآپ» یکی از بهترین فیلم‌های واقع گرای سینمای جهان است که موجب شد جامعه غرب هرچه بیشتر با سبک فیلم‌سازی کیارستمی آشنا شود. این کارگردان، فیلمنامه‌نویس، شاعر و عکاس ایرانی روز چهارم جولای ۲۰۱۶ (۱۴ تیرماه) در سن ۷۶ سالگی در فرانسه از دنیا رفت.
 
آثار ماندگار ژانرهای سینمایی در بخش کلاسیک
 
نسخه بازسازی و ترمیم شده ۷ فیلم از جمله چند فیلم ماندگار سینمای جهان از «وودی آلن»، «جیمز کمرون»، «جیمز ایوری» و «جورج رومزو» امسال میهمان بخش کلاسیک شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم برلین هستند.
 
نسخه دیجیتال و ترمیم شده فیلم «آنی هال» محصول سال ۱۹۷۵ که از معروف‌ترین و برجسته‌ترین آثار «وودی آلن»  محسوب می‌شود از مهمترین فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره برلین است.
 
«ترمیناتور ۲: روز داوری» ساخته «جیمز کمرون» و با بازی «آرنولد شوارتزنگر» که یکی از پرآوازه‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ سینمای جهان و «شب مردگان زنده» ساخته ۱۹۶۸ به کارگردانی «جورج ای. رومرو» محصول 1968 که نقطه‌ای عطفی در سینمای وحشت ایجاد کرد نیز دیگر فیلم‌های مهم بخش کلاسیک امسال برلین هستند.
 
خرس طلای افتخاری برای یک طراح لباس
 
«ملینا کانونرو» طرح لباس ایتالیایی به عنوان دریافت‌کننده جایزه خرس طلای افتخاری به پاس یک عمر دستاورد سینمایی معرفی شده است که از مطرح‌ترین طراحان لباس در سینمای جهان محسوب می‌شود و سابقه همکاری با کارگردانان بزرگی چون «استنلی کوبریک»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «سیدنی پولاک»، «وارن بیتی»، «رومن پولانسکی»، «استیون سودربرگ»، «لوئی ماله»، «تونی اسکات» و «وس اندرسون» را داشته است.
 
وی در طول دوران فعالیت هنری خود موفق به کسب چهار جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم‌های «بری لیندون» (1975)، «ارابه‌های آتش» (1981)، «باشگاه پنبه» (1984)، «ماری آنتوانت» (2006) و «هتل بزرگ بوداپست» (2014) شده است.
 
به گزارش ایسنا، شصت وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۹ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در آلمان برگزار می‌شود
 
 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر