کد خبر: 14436
A

پشت پرده ساخت خط مترو «ولیعصر» و نقش یک زمین‌دار/ درخت‌ها و قنات‌ها را نابود می‌کند

اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که اعضای شورای شهر در جلسه عصرگاهی، درحین بررسی تبصره‌های بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران برای اولین‌بار با یک طرح عمرانی بزرگ مواجه شدند؛ ایجاد خط مترو «فاطمی_ تجریش».

پشت پرده ساخت خط مترو «ولیعصر» و نقش یک زمین‌دار/ درخت‌ها و قنات‌ها را نابود می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ در سوم اسفندماه سال گذشته، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح بند مربوط به ساخت خط مترو فاطمی - تجریش با تاکید بر لزوم توجه ویژه به مترو اظهار داشت: شهرداری تهران در حال طراحی خطوط جدید است و این پروژه مکمل سیستم حمل و نقل در شهر تهران است و با مجوز این تبصره، امکان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این پروژه فراهم می‌شود ضمن اینکه بخش خصوصی تنها نقش سرمایه گذار را داشته و عملیات ساخت توسط شهرداری انجام می شود.

ورود یکدفعه این خط مترو به برنامه و بودجه، موجب واکنش تند احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل ونقل شد و در حالی که از این موضوع آشفته شده بود عنوان کرد که اصلا کمیسیون مربوطه یعنی عمران و حمل و نقل خبری از آوردن این طرح ندارد.

سوالات و ابهامات در مورد این خط مترو باعث شد که سید جعفر تشکری هاشمی، معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران که در جلسه حضور داشت به تشریح این طرح بپردازد و بگوید: با توجه به در اولویت قرار گرفتن مترو در شهر تهران مطالعات نیاز سنجی در این خصوص انجام شد تا مطالعات گذشته به روز رسانی شود و این مطالعات نشان داد که برخی نقاط شهر تهران نیاز به مترو دارد که یکی از این نقاط محور بسیار پرتقاضای خیابان ولیعصر (عج) بود و اگر این مسیر ایجاد شود خطوط ۱ و ۳ و ۶ مترو را به هم متصل می کند علاوه بر اینکه می‌تواند به سامانه حمل و نقل سریع اتوبوس رانی که قادر به پاسخگویی کامل به شهروندان در این خط نیست، کمک کند.

توضیحات معاون وقت نتوانست نظر مثبت اعضا را جلب کند و محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای پاسخگویی به سوالات به پشت تریبون رفت و درباره این تبصره گفت: موضوع خط جدید حداقل شش سال است مورد بحث قرار دارد. زمانی که طراحی پروژه های امام علی(ع) و صدر انجام می‌شد به این نتیجه رسیدیم خط مترو تا قائم ادامه پیدا کند و ایستگاه مترو نیاوران به خط یک در تجریش متصل شود.

وی با اشاره به بار ترافیکی خیابان ولیعصر(عج) گفت: وقتی خط BRT خیابان انقلاب در حال اجرا بود یکی از اعضای شورای سوم (دکتر شکیب) تاکید داشت اجرای خط ۴ مترو، زیر مسیر این خط BRT منطقی نیست. ما همان موقع نیازهای ترافیکی را توضیح دادیم و این خط احداث شد. امروز خط ۴ و BRT وجود دارد و ظرفیت اتوبوس های آن تکمیل شده است.

به گفته قالیباف، این خط مترو همزمان با اجرای طرح BRT خیابان ولیعصر مطالعه شده اما کار اداری آن انجام نشده است. در کمیسیون ماده ۵ برای سه پروژه بر اساس زمین های بزرگی که در خیابان ولیعصر وجود دارد بحث شده و ایستگاه های این خط را در همین زمین ها قرار خواهیم داد و این بند از نظر اجازه دادن بارگذاری ها برای ساخت ایستگاه ها و تامین بودجه خط جدید پیشنهاد شده است که باید نظرات کمیسیون حمل و نقل نیز درآن اعمال شود.

قالیباف معتقد است این پروژه باری به بودجه اضافه نمی کند و ایستگاه های مترو خط ولیعصر می تواند از درآمد خودشان این خط را احداث کنند و اختیار تصمیم گیری با شورای شهر است.

نهایتا پس از بحث های فراوان مقرر شد موضوع این بند با استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی و پس از تصویب شورای شهر تهران و سایر مراجع ذیصلاح اجرایی شود.

حالا پس از گذشت یکسال و درآستانه بررسی بودجه ۹۶ شهرداری، بار دیگر بحث ساخت متروی فاطمی-تجریش مطرح شده که در این زمینه رئیس کمیته حمل و نقل شورا از پشت پرده، ابهامات و نقش یک زمین‌دار در پس این خط مترو خبر داد!

 

طرح ساخت مترو فاطمی - تجریش فی البداهه مطرح شد

 

محسن سرخو در مورد خط جدید متروی فاطمی تا میدان تجریش با بیان اینکه طرح ساخت این خط مترو فی البداهه در صحن شورا و حین بررسی بودجه سال ۹۵ آمد گفت: پیشنهاد ساخت این خط مترو از سوی شهرداری به کمیسیون برنامه بودجه ارائه شده بدون اینکه بررسی‌های کارشناسی در کمیته و کمیسیون عمران و حمل ونقل انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح ساخت این خط مترو نامتعارف و غیرعادی مسیر خود را طی کرد گفت: انتظار ما از صحن شورا این بود که باتوجه به عدم انجام مطالعات کارشناسی در کمیسیون عمران و کمیته حمل و نقل این پیشنهاد را تصویب نکرده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه برگردانند اما متاسفانه شاهد بودیم که این پیشنهاد در بند ۱۲تبصره ۲۳ بودجه سال ۹۵ شهردای مورد تصویب قرار گرفت.

سرخو با بیان اینکه هیچ یک از اعضای کمیسیون حمل و نقل موافق ایجاد این خط مترو نبودند، گفت: سرانجام با اصرار و فشار، عنوان کردند که بند ۱۲ پس از تصویب و تایید شورای شهر و مراجع ذیربط، اجرایی خواهد شد که به نظر می رسد خواستند که با قید چنین جمله‌ای سر وته کار را جمع کنند چراکه مگر می‌شود در یک بند بودجه‌ای که مورد تصویب قرار گرفته، قیدی بگذارند که پس از تایید شورای شهر!در حالی که کلیت بودجه توسط شورای شهر تایید شده است!

 

هشدار در مورد مرگ ناگهانی درختان ولیعصر(عج)

 

وی با اشاره به موقعیت زیستی خیابان ولیعصر(عج) گفت: در جنب خیابان ولیعصر(عج)، درختان کهنسالی داریم که علاوه بر نقش موثرشان در زیبایی بصری، در کاهش آلودگی هوا موثر هستند و این در حالیست که شما سری به ایستگاه متروی فاطمی که در خیابان ولیعصر (عج)قرار دارد بزنید، متوجه می شوید که درختان مقابل ایستگاه خشک شده‌اند! و حال اگر قرار باشد از میدان فاطمی تا تجریش درست در زیر خیابان ولیعصر(عج) خط مترو ساخته شود علاوه بر اینکه ایجاد تونل مسیر جریان آب‌های زیرسطحی را تغییر می دهد، قطعا ساخت و ایجاد ایستگاه‌ها در خیابان موجب قطع شدن ریشه درختان خواهد شد.

 

«LRT» راه تردد در خیابان ولیعصر(عج)

 

وی با هشداری درباره مرگ درختان خیابان ولیعصر گفت: به موجب شروع ساخت خط مترو مذکور با مرگ ناگهانی درختان کهنسال خیابان ولیعصر(عج) مواجه خواهیم شد که این مسئله فاجعه‌ای برای تهران است. ما موافق چنین کاری نیستیم و معتقدیم در خیابان ولیعصر بهترین گزینه راه اندازی خط LRT ( قطار رو سطحی) است که پس از آن خط BRT و خطوط جدا کننده (ویژه) جمع آوری خواهند شد و خیابان به صورت دو طرفه شود، ال ار تی که ظرفیت ۲.۵ برابر اتوبوس BRT است از وسط خیابان ترددکرده و هزینه‌اش نسبت به مترو پایین‌تر است.
 

نقش آقای خاص!

 

سرخو در مورد نقش یک زمین‌دار در پشت پرده ساخت خط مترو جدید گفت: شهردار تهران در دفاع از این بند، اعلام کرده یک فردی است که زمین هایی در کنار خیابان ولیعصر(عج) دارد و مایل است زمین‌هایش را در ازای ساخت ایستگاه‌های چند منظوره مترو بدهد و به همین واسطه این خط مترو، از این محل عبور می‌کند. ما مخالفتی با ایجاد خط مترو در تهران نداریم و از سوی دیگر تردیدی نیست که برای مسیر پرترددی همچون خیابان ولیعصر(عج) استفاده از ناوگان حمل ونقل پاک همچون مترو می‌تواند در ایاب و ذهاب و پاکیزگی محیط موثر باشد اما ویژگی های منحصر به فرد این خیابان همچون قنات و سفره آب‌های زیر زمینی زیاد و همچنین لزوم حفظ حیات درختان موجب می شود که با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری کنیم.

سرخو افزود: برای ساخت این خط مترو هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که فردی قبول کرده مشارکت کرده و هزینه های احداث مترو را می‌دهد اما در عوض شهرداری با مجوز کمیسیون ماده ۵ اجازه احداث ایستگاه چند منظوره مترو را صادر می‌کند!

وی با بیان اینکه حفر تونل مترو موجب قطع شدن جریان آب قنات‌ها و سفره‌ آب های زیرزمینی می‌شود، گفت: تغییر مسیر جریان آب و خالی شدن حفره‌ها موجب پوکی خاک و فرونشست زمین می شود و دور از انتظار نیست که شاهد صدمه دیدن ساختمان‌های زیادی در کنار خیابان ولیعصر(عج) باشیم.

سرخو همچنین با نگرانی از وضعیت درختان خیابان ولیعصر (عج) گفت: وقتی مشاهده می‌کنیم درختان روبروی ایستگاه مترو در خیابان ولیعصر(عج)، خشک شدند ، برداشت‌مان این است که قطعا با احداث خط مترو جدید آنهم درست زیر خیابان ولیعصر(عج) شاهد خشک شدن تعداد بیشتری از درختان و فرونشست زمین خواهیم بود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه ما مخالف ساخت و توسعه مترو نیستیم اما دل نگرانی‌هایی در مورد ایجاد این خط مترو داریم که باید مرتفع شود ، گفت: اگر برای ساخت این خط مترو طرحی بدهند که مطمئن شویم با احداث این خط، بلایی بر سر سفره‌های آب زیرزمینی و درختان این خیابان نمی‌آید و صدمه نمی‌خورند، می‌توانیم به ابعاد بعدی ایجاد این خط فکر کنیم اما با توجه به اقداماتی که تا الان شهرداری داشته و فرونشست‌های متعدد در شهر تهران، مطمئن هستیم ایجاد این خط مترو به ضرر تهران و درختان است.

منبع : ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر