کد خبر: 14688
A
گزارشی از ردیف های بودجه اختصاص یافته به مداحان توسط شهرداری ؛

ماجرای مداحان چند صد‌ میلیون تومانی /اعتبار ۲۰۰میلیونی برای مداحان یک منطقه تهران

سالاری: بودجه آتش‌نشانی از مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در مناطق کمتر است/ در بعضی مناطق برای تعمیر و نگهداری مساجد و حسینیه‌ها از ما مبالغی در حدود ‌۱۰ یا ۲۰‌میلیون تومان در‌خواست می‌شود/ تنها برای مداحان در منطقه یک، دویست‌ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است / به یک مسجد ۵۰۰‌میلیون می‌دهند و به مسجد دیگر اعتباری تعلق نمی‌گیرد. ‌/ بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی در مساجد و حوزه‌های علمیه خاص هزینه می‌شود

ماجرای مداحان چند صد‌ میلیون تومانی /اعتبار ۲۰۰میلیونی برای مداحان یک منطقه تهران

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  در حالی‌که شورای چهارم شهر تهران به ماه‌های پایانی عمر خود نزدیک می‌شود، اما جلسات علنی روز سه‌شنبه آن همچنان با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود. دیروز گزارش  پس از حاشیه‌های مربوط به حضور شهردار تهران در جلسه پارلمان شهری و انتقاد تعدادی از اعضا درباره عملکرد شهرداری در حادثه پلاسکو، نشست علنی دیروز هم با بحث‌و‌جدل بعضی از اعضا همراه شد. در این جلسه که به بررسی بودجه ‌سال ۹۶ شهرداری تهران اختصاص داشت، تعدادی از ردیف‌های بودجه بحث و چالش‌های فراوانی را به ‌همراه داشت و این در حالی ا‌ست که نطق‌های پیش از دستور همچنان سیاسی بود و به حادثه پلاسکو اختصاص داشت.

انتقاد از تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب ریاست‌جمهوری درباره پلاسکو

یکی از بحث‌های غیر بودجه‌ای جلسه دیروز شورای شهر تهران، انتقاد رئیس کمیسیون عمران از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تشکیل‌شده توسط دولت بود. «اقبال شاکری» با اشاره به تشکیل این کمیته گفت: «اگر تحقیقات حول محور اطفای حریق بوده، طبیعتا آتش‌نشان‌ها بهترین پاسخگو هستند و اگر پیرامون مدیریت بحران سوالاتی پیش آمده، ستاد عملیات بحران باید بررسی‌های لازم را انجام دهد. این‌که دولت بخواهد چند نفر از کارشناسان حوزه مختلف را که از اصل ماجرا دور بوده‌اند به‌عنوان کمیته حقیقت‌یاب انتخاب کند، طبیعتا غیر علمی است چرا که این افراد تازه می‌خواهند وارد ماجرا شده و به زوایای مختلف حادثه بپردازند.» او در توضیح این انتقاد خود گفت: «نزدیک‌ترین واحد مسئول در زمینه مسائل شهری شورای شهر بوده و اگر کمیته‌ای کارشناسی برای حوادث شهری شکل گیرد، باید زیر نظر شورای شهر باشد. اتفاقا در جلسه‌ای که  در شورای شهر داشتیم، پیشنهادی به آقای چمران داده شد که طبق این پیشنهاد همه کمیته‌های ایجاد‌شده پیرامون حادثه پلاسکو نتایج بررسی‌های خود را به شورای شهر ارایه دهند تا ما به صورت تجمیعی در اختیار مردم قرار دهیم. اگر هر نهادی همچون دولت بخواهد به صورت جداگانه وارد این مسأله شود، طبیعتا دچار تداخل مسئولیت‌ها و موازی‌کاری‌های اداری می‌شویم.» این انتقاد عضو اصولگرای شورای شهر تهران در حالی بیان می‌شود که تشکیل چنین کمیته‌ای در شورای شهر با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و طرح دوفوریتی «احمد مسجدجامعی» با استقبال تعدادی از اعضا روبه‌رو نشد و درنهایت به تصویب نرسید.

بحث‌ درباره بودجه اختصاص‌یافته به مساجد

بررسی لایحه بودجه مهم‌ترین برنامه دیروز شورا بود که بعضی ردیف‌های آن بحث‌هایی را به همراه داشت. بودجه فرهنگی و مبالغ اختصاص‌یافته به مساجد یکی از این موارد بود که اگر چه تمام اعضا از توجه به چنین مکان‌هایی استقبال کردند، اما بعضی از آنها خواهان تقسیم عادلانه این بودجه شدند.

«محمد سالاری»، عضو شورا با انتقاد نسبت به نحوه اختصاص بودجه به مساجد گفت: «ما موافق کمک به مساجد هستیم اما حرف من این است که چرا ۵۰۰‌میلیون تومان باید به یک مسجد اختصاص داده شود؟ با این بودجه می‌توان ۱۰ مسجد ساخت. اعضای شورا باید بدانند که بودجه به کجا و چگونه اختصاص می‌یابد.» در پاسخ به سخنان سالاری، «عبدالمقیم ناصحی» عضو دیگر شورا با اشاره به این‌که آقای سالاری را مخالف با کمک به مساجد نمی‌داند، خطاب به او گفت: «۱۴۰۰‌میلیارد تومان بودجه فرهنگی و اجتماعی است. آقای دبیر ۵۰‌درصد کمک‌هایی را که برای مساجد درخواست کرده بودیم زده است، پس اگر شما هم بخواهید بقیه اعتبارات را بزنید، پس باید در مساجد را ببندیم. روز گذشته تماسی گرفته شد، مبنی بر این‌که در منطقه ۱۳ مسجدی در حال ریزش است و ٦۰۰- ٥۰۰‌ میلیون تومان نیاز است.» سالاری در ادامه توزیع بودجه فرهنگی را ناعادلانه دانست:   «بودجه آتش‌نشانی از مساجد، تکایا و حسینیه‌های ما در مناطق کمتر است و به‌عنوان عضو شورای شهر در برخی مناطق برای تعمیر و نگهداری مساجد و حسینیه‌ها از ما مبالغی در حدود ‌۱۰ یا ۲۰‌میلیون تومان درخواست می‌شود. ما مخالف مسجدسازی یا توسعه و تجهیز مساجد نیستیم؛ بحث ما توزیع عادلانه اعتبار و بودجه میان مساجد و حسینیه‌هاست، چرا که مطابق بررسی‌های انجام‌شده بعضی مساجد و حسینیه‌ها به تنهایی و براساس برخی روابط موجود تنها ۵۰۰‌میلیون یا یک‌میلیارد تومان بودجه از شهرداری گرفته‌اند.»

اعتبار ۲۰۰میلیونیبرای مداحان یک منطقه تهران

سالاری که ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران را هم برعهده دارد، در ادامه انتقاد خود از نحوه تخصیص بودجه فرهنگی ‌سال ۹۶ گفت: «تنها برای مداحان درمنطقه یک، ٢٠٠‌میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته و این درحالی است که تنها ۱۰ مسجد به من مراجعه کرده‌اند که به ۱۰‌میلیون تومان برای تعمیر و نگهداری نیاز مبرم و اساسی دارند. به یک مسجد ۵۰۰‌میلیون می‌دهند و به مسجد دیگر اعتباری تعلق نمی‌گیرد. متأسفانه شاهد هستیم که بخش قابل توجهی ازهمین بودجه اندک درمساجد و حوزه‌های علمیه خاص هزینه می‌شود، درحالی‌ که ما درشهر تهران صدها مسجد، حسینیه و حوزه علمیه داریم که سال‌های زیادی از تأسیس آنها می‌گذرد و درحال ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم هستند، اما از ایمنی لازم و حداقل امکانات ضروری محرومند.» این سخنان سالاری، واکنش رئیس شورا را هم به همراه داشت که «مهدی چمران» دراین‌باره گفت: «هر مسجدی نیاز به یک مقدار اعتبار دارد، مسجدی می‌شناسم که ۳۵‌میلیارد تومان هزینه کرده و ۱۰‌میلیارد دیگر نیز نیاز دارد و اگر می‌بینید به مساجدی ‌میلیارد کمک می‌شود، برای موارد اینچنینی بوده است.» طولانی‌شدن گفت‌و‌گوها درباره این ردیف بودجه، با اعتراض «اسماعیل دوستی» همراه شد: «کل بودجه برای این مسجد ۳۰‌میلیارد تومان بوده است، درحالی ‌که بودجه‌ هزار ردیف دارد و ما به یک ردیف گیر داده‌ایم.» اما این انتقاد دوستی، منجر به پایان‌یافتن این بحث نشد و سالاری ادامه داد: «دوستی می‌گوید هرچه شهرداری داد، ما امضا کنیم. آیا تمام اعضای شورای شهر با این ردیف موافقت دارند. من می‌گویم باید بررسی شود که توزیع بودجه عادلانه باشد. کمک به مساجد خوب است و من با آن مخالف نیستم، حرف‌های من را تحریف نکنید که مخالف مسجدسازی هستم.»

«مرتضی طلایی» هم درباره انتقادات صورت‌گرفته در تخصیص بودجه مساجد گفت: «دربحث مساجد ازمصوبات شورا عقب هستیم. در یک‌سری مساجدی که بیشتر هزینه شده است، قرار بوده نقش محلی و منطقه‌ای ایفا کنند. درمنطقه ۲۲ مسجد جامع حضرت ولیعصر قرار است ساخته شود و نباید گفت که چرا به‌طور مثال ۳۰‌میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است؛ چراکه مسجد نقش محله‌ای و منطقه‌ای دارد.»

دوستی در ادامه از رئیس شورا خواست که اجازه ندهد اعضا وارد ردیف‌های بودجه‌ای شوند و پس ازسخنان او، «احمد مسجدجامعی» توضیحاتی درباره این بودجه بیان کرد: « اعتبارات اختصاص داده شده به برخی مساجد بابت فضاهای عمومی آنها درقالب موضوعات خدمات شهری است. شورا برای جلوگیری از ساخت مساجد گرانقیمت موضوع ساخت مساجد محلی را تصویب کرده و اعتبارات درنظر گرفته‌شده برای اینگونه مساجد است. می‌توان برای مساجد تاریخی ردیفی درقالب مرمت آثار تاریخی و میراثی شهر تهران درنظر گرفت.»

«رحمت‌اله حافظی» هم درباره این موضوع با بیان این‌که پایتخت به لحاظ سوانح سوختگی با مشکل مواجه است؛ گفت: «درحال حاضر کمتر از ۱۵۰ تخت سوختگی داریم، درحالی‌ که شهر به حداقل ۳۰۰ تخت نیاز دارد. همان‌طور که به خیریه‌ها بودجه اختصاص می‌دهید، آن را به موارد ضروری‌تر همچون بیمارستان سوانح و سوختگی اختصاص دهید تا وقتی آقای طلایی دچار سوختگی می‌شود، از اینجا به آنجا منتقل نشود.»

.

نکات مطرح شده در جلسه دیروز شورای شهر درباره ردیف‌های فرهنگی شهرداری

 سالاری: بودجه آتش‌نشانی از مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در مناطق کمتر است/ در بعضی مناطق برای تعمیر و نگهداری مساجد و حسینیه‌ها از ما مبالغی در حدود ‌۱۰ یا ۲۰‌میلیون تومان در‌خواست می‌شود/ تنها برای مداحان در منطقه یک، دویست‌ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است /  به یک مسجد ۵۰۰‌میلیون می‌دهند و به مسجد دیگر اعتباری تعلق نمی‌گیرد. ‌/ بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی در مساجد و حوزه‌های علمیه خاص هزینه می‌شود

  چمران: هر مسجدی نیاز به یک مقدار اعتبار دارد؛ مسجدی می‌شناسم که ۳۵‌میلیارد تومان هزینه کرده و ۱۰‌میلیارد دیگر نیز نیاز دارد

  حافظی: اعتبارات به بیمارستا‌ن‌ها هم تخصیص یابد

  دوستی: کل بودجه برای این مسجد ۳۰‌میلیارد تومان بوده است، درحالی ‌که بودجه‌ هزار ردیف دارد و ما به یک ردیف گیر داده‌ایم

  طلایی: دربحث مساجد ازمصوبات شورا عقب هستیم. در یک‌سری مساجدی که بیشتر هزینه شده است، قرار بوده نقش محلی و منطقه‌ای ایفا کنند. درمنطقه ۲۲ مسجد جامع حضرت ولیعصر قرار است ساخته شود و نباید گفت که چرا به‌طور مثال ۳۰‌میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است؛ چراکه مسجد نقش محله‌ای و منطقه‌ای دارد

منبع: روزنامه شهروند

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر