کد خبر: 14980
A

آخرین وضعیت تسهیلات‌ کسبه پلاسکو/ کسی مراجعه نکرد

در حالی نزدیک به یک ماه از حادثه پلاسکو و اعلام آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به کسبه این برج تجاری گذشته که آخرین اخبار حاکی از آن است که هنوز هیچ کسبه‌ای برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده است.

آخرین وضعیت تسهیلات‌ کسبه پلاسکو/ کسی مراجعه نکرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امروز همزمان با ۳۰ بهمن، یک ماه از حادثه ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن گذشته و هنوز با وجود آمادگی‌هایی که برخی سازمان‌ها به ویژه بانک و بیمه برای حمایت از کسبه آسیب دیده اعلام کرده بودند، ظاهرا روند پرداخت شکل نگرفته است.

بر اساس آنچه که بانک‌ها اعلام کرده‌اند قرار شد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای هر یک از کسبه پلاسکو تسهیلات در نظر گرفته شود که در مجموع با توجه به فعالیت حدود ۵۶۰ واحد در این ساختمان، اگر قرار بر این بود که تمامی کسبه حتی سقف کامل را دریافت کنند رقمی حدود ۱۷۰ میلیارد تومان منابع لازم داشت. البته این مبلغ به طور مشخص برای تمامی کسبه به طور کامل پرداخت نمی‌شود، چرا که بعد از ارزیابی‌های کارشناسی و تایید دستگاه‌های ذیربط مبلغ تسهیلات تعیین و پرداخت خواهد شد. ممکن است کسبه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون و یا در مقابل فردی تا ۳۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد.

در کل مبلغ پرداختی و اعتبار لازم برای تسهیلات کسبه پلاسکو از خط اعتباری بانک مرکزی تامین نشده و منابعی بود که خود بانک‌ها آن را در نظر گرفته بودند. این تسهیلات با سود ۱۸ درصد و دوره ۳۶ ماهه و بعد از تنفس یک ساله بازپرداخت می‌شود.

این در حالی است که با وجود گذشت حدود یک ماه، آخرین توضیحاتی که جمشیدی-دبیر کانون بانک‌های خصوصی- به ایسنا ارائه کرده حاکی از آن بود که فعلا دبیرخانه‌ای که قرار است امور پرداخت این تسهیلات از طریق آن طی شود تشکیل نشده است. دبیرخانه با حضور نمایندگان شورای هماهنگی کانون بانک‌های دولتی، کانون‌ بانک‌های خصوصی و بانک مرکزی تشکیل خواهد شد که ظاهرا به دستور معاون اجرایی رئیس‌جمهوری محل آن در بانک مرکزی خواهد بود، ولی تاکنون با وجود نامه‌ای که کانون بانک‌های خصوصی برای بانک مرکزی به منظور تشکیل سریعتر این دبیرخانه نوشته، اتفاقی نیفتاده است.

گرچه مراجعه کسبه برای دریافت تسهیلات باید به دبیرخانه باشد، اما قبل از تشکیل آن شرایط اعلام درخواست دریافت تسهیلات از طریق کانون بانک‌های خصوصی و همچنین شورای هماهنگی بانک‌های دولتی فراهم است. ولی تاکنون هیچ یک از کسبه پلاسکو درخواستی را ارائه نکرده‌اند. دلیل این موضوع چندان مشخص نیست.

شرط پرداخت تسهیلات

اما برای دریافت تسهیلات شرایطی وجود دارد آن هم اینکه حتما برای بانک‌ها باید مسجل شود که اول اینکه کسبه در پلاسکو مستقر بودند و دیگر اینکه جایگزینی آنها در مجتمع نور شکل گرفته و اکنون قرار است کار خود را در آنجا شروع کنند. بر این اساس باید کسبه متقاضی دریافت تسهیلات معرفی‌نامه‌ای از اتاق اصناف دریافت کنند که نشان دهنده فعالیت آنها در پلاسکو بوده و از سویی باید گواهی از شرکت کارگزاری پارسیان مستقر در مجتمع نور دریافت و ارائه کنند که نشان دهد آنها اکنون در این مجتمع جایگزین شده و قرار است در آنجا فعال باشند. در این حالت عمده مراحل دریافت تسهیلات طی شده و برای آنها اقدام خواهد شد.

درباره اینکه آیا کسبه از میزان سقف تسهیلات رضایتی دارند یا خیر، نیز تاکنون اعلامی از سوی آنها به طور رسمی انجام نشده است. دبیر کانون بانک‌های خصوصی عنوان می‌کند که اگر هم موضوعی باشد احتمالا به طور یکجا مطرح خواهد شد. در عین حال که درباره نرخ سود ۱۸ درصدی در نظر گرفته شده برای آنها موضوع این است که قرار بود طبق اعلام قبلی با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد، بخشی از سود این تسهیلات در قالب یارانه از سوی دولت پرداخت شود به طوریکه تا ۱۰ درصد را کسبه و ۹ درصد باقیمانده را دولت پرداخت کند. تاکنون در این مورد هم اعلامی به کانون بانک‌های خصوصی و یا شورای هماهنگی بانک‌ها نشده هر چند که قول مساعدی در این باره از سوی دولت وجود دارد.

اجاره چهارماه اول با بانکهاست

تسهیلات پرداختی به کسبه پلاسکو قرار است به طور متمرکز و از سوی یک بانک یعنی بانک تجارت پرداخت شود به طوریکه سایر بانک‌ها منابع را در اختیار بانک تجارت قرار داده و به عنوان بانک عامل در این باره اقدام کنند.

در مدت اخیر برخی اعتراض‌ها از سوی کسبه پلاسکو درباره جای تعیین شده در مجتمع نور هم ظاهرا وجود داشت که فعلا به نتیجه‌ای نرسیده، اما مشخص آن است که اگر کسبه در این مجتمع مستقر و فعالیت خود را شروع کنند تا چهار ماه ابتدایی از پرداخت اجاره معاف بوده و چند بانک‌ هستند که هزینه اجاره کسبه طی این مدت را بر عهده خواهند گرفت و برای آنها رایگان محسوب می‌شود.-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر