کد خبر: 15050
A
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به ساختمان‌های مسکونی که در سیل خسارت دیده اند

اسماعیل نجار: برای حل مشکل مردمی که ساختمان‌های مسکونی آنان در سیل خسارت دیده است، در مناطق روستایی 20 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و در شهرها، 30 میلیون تسهیلات و 6 میلیون تومان کمک بلاعوض براساس گزارش‌هایی که به تایید استاندار رسیده باشد، اختصاص می‌یابد.

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به ساختمان‌های مسکونی که در سیل خسارت دیده اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ اسماعیل نجار شامگاه شنبه 30 بهمن در هشتمین جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران استان فارس گفت: صبح امروز نامه‌ای را برای تامین 5 میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه هزینه‌های جاری، آماده کرده و به معاون محترم رئیس‌جمهور ارائه داده‌ایم.

وی از وزیر نیرو درخواست کرد که موضوع تامین تنخواه برای استان‌های درگیر بحران در هیئت دولت مطرح و نهایی شود و گفت: دست استانداران در استان‌های دارای مشکل به لحاظ اعتباری تنگ است و نیازمند کمک هستند.

نجار همچنین با اشاره به مشکلات مالی دولت، خواستار بررسی و ارزیابی دقیق و ارائه گزارش واقعی از مشکلات و خسارت‌ها در فارس شد.

وی گفت: برای حل مشکل مردمی که ساختمان‌های مسکونی آنان در سیل خسارت دیده است، در مناطق روستایی 20 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و در شهرها، 30 میلیون تسهیلات و 6 میلیون تومان کمک بلاعوض براساس گزارش‌هایی که به تایید استاندار رسیده باشد، اختصاص می‌یابد.

نجار تصریح کرد: شاید ارزش یک ساختمان بیش از این ارقام باشد اما آنچه امکان پرداخت وجود دارد،‌ اعدادی است که اعلام شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در مورد ساختمان‌های دولتی خسارت دیده نیز باید گزارشی تنظیم و ارائه شود، گفت: در خصوص بخش کشاورزی و مشکلات این بخش نیز باید مسائل بیمه‌ای دنبال شود.

نجار از استاندار و مدیران کل استان فارس خواست که گزارش‌ ارزیابی‌های دقیق را هرچه سریعتر برای ارائه به دولت، به سازمان مدیریت بحران ارائه دهند.

سید محمدعلی افشانی استاندار فارس نیز  در ادامه گفت: خسارت‌های وارده به واسطه جاری شدن سیل، اگرچه در جای خود موجب نگرانی و ناراحتی شد اما در مقابل نعمت آب، بسیار ناچیز بوده است.

وی افزود: با پیش‌بینی‌های انجام شده و مدیریت بحران، خسارت‌ها به حداقل کاهش یافت و به حمدالله همه خدمات مورد نیاز مردم، وجود دارد.

او با تصریح اینکه نباید تصور شود که کاهش خسارت‌های ناشی از سیل در فارس به راحتی کسب شده است،‌ گفت: از 2 روز قبل وقوع بارندگی به واسطه پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی، اقدامات دقیقی برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

استاندار فارس با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در کاهش خسارت‌ها و مدیریت بحران، تاثیرگذار بوده است، گفت: قبل از بروز مشکل در برخی بندهای خاکی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده بود و قبل از وارد شدن آسیب اطلاع داشتیم که ممکن است آب سر ریز کرده و به سمت مناطق مسکونی جاری شود.

افشانی با اشاره به نقش بسیار تاثیرگذار سدهای به بهره‌برداری رسیده در فارس برای مهار بخشی از سیلاب و جلوگیری از هدرروی آب، گفت: اگر سد نرگسی کازرون که از مدت‌ها قبل بر لزوم تسریع در تکمیل آن تاکید داشتیم، به بهره‌برداری رسیده بود حداقل از هدر روی 137 میلیون متر مکعب آب پیشگیری می‌شد.

او با بیان اینکه جاری شدن آبی که می‌توانست در سد نرگسی ذخیره شود، عامل اصلی در تخریب بخشی از پل در شهرستان کازرون بود، گفت: خسارت‌هایی که تکمیل نشدن این سد در پائین دست ایجاد کرد، چندین برابر اعتباری بود که می‌شد با آن سد را تکمیل کرد.

افشانی با یادآوری اینکه تکمیل سد هایقر در شهرستان فیروزآباد نیز می‌توانست به ممانعت از خروج بخش قابل توجهی از آب ناشی از بارندگی قریب به 400 میلی‌متری از این منطقه کمک کند، گفت: در نقاطی با خسارت مواجه شدیم که نتوانستیم از ظرفیت‌سدها برای مهار آب استفاده کنیم.

استاندار فارس بر لزوم همراهی وزارت نیرو برای تکمیل 4 سد در حال احداث استان فارس تاکید کرد و این اقدام را یک ضرورت بسیار با اهمیت برشمرد.

او با بیان اینکه آب همچنان در شمال استان فارس و با توجه به بارندگی 10 میلی‌متری از مشکلات جدی به‌شمار می‌رود، گفت: بیشترین خسارت‌ها در بارندگی اخیر در سه بخش راه، اماکن مسکونی و مدارس بوده است و باید تاکید کرد که فارس همچنان در موضوع آب مشکل دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه مدیران استان ظرف 2 تا 3 روز آینده باید ارزیابی دقیق خود از مشکلات را ارائه دهند، گفت: گزارش‌های ارائه شده باید بر اساس واقعیت موجود بوده و اعداد واقعی عنوان شود.

افشانی همچنین از مسئولان نیز درخواست کرد که اعتبارات اختصاص یافته به فارس نیز بر مبنای واقعیت موجود و متناسب با گستردگی و وسعت فارس باشد. 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر