کد خبر: 15078
A

مرگ 17 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن در آذربایجان غربی

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی گفت: در سه روز گذشته سه نفر از شهروندان استان در اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان باخته و 17 نفر نیز بر اثر استنشاق این گاز مسموم شده اند.

مرگ 17 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن در آذربایجان غربی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ باقر بهرامی گفت: سه نفر جان باخته بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن، کودکان خردسال یک خانواده بودند که بر اثر بی احتیاطی والدین جان خود را از دست داده اند.

بهرامی اضافه کرد: از 17 مسموم منوکسید کربن در آذربایجان غربی نیز 11 نفر از شهرستان پیرانشهر، چهار نفر از شهرستان بوکان، یک نفر در شهرستان خوی و یک نفر از ارومیه بوده اند.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد آسیب دیدگان در استان بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن 177 نفر بوده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.31 درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: گاز منوکسید کرین گازی بی رنگ و بی بو ولی کشنده است و مردم باید توصیه های ایمنی را تا حد امکان رعایت کنند تا شاهد کاهش صدمات ناشی از استنشاق این گاز باشیم.

وی ادامه داد: مسمومیت با گاز منوکسید کربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که با تنفس گاز خطرناک مونوکسیدکربن ایجاد می‌شود و این مسمومیت به وسیله ی انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری،آبگرمکن،پیک نیک و حتی ذغال ایجاد می شود.

بهرامی افزود: این نوع مسمومیت بیشتر در زمستان رخ می دهد وبه دلیل نبود علامتی خاص برای این گاز، مرگ بر اثراین گاز را 'مرگ خاموش' می نامند.

مونوکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.

میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان مونوکسیدکربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد؛ در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن از جمله مغز را کاهش می دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می شود و قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود.

هموگلوبین که بخشی از سلول‌های قرمز خون و حامل اکسیژن به بافت های بدن است با مونوکسید کربن (CO) بسیار سریع تر از اکسیژن ممزوج شده و بنابراین هیچ مکانی برای حمل اکسیژن توسط هموگلوبین باقی نمی‌ماند.

منـوکسیـد کربـن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیرقابل دیدن است، اغلب آن را قاتل خاموش می نامند.

استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود.

در محیط های بسته نظیر خانه، دفتر کار، کلاس درس، خودرو کاروان و قایق تفریحی، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر