کد خبر: 5054
A

نامگذاری دو رقم جدید برنج در مازندران به نام شهدای هسته ای

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان از نامگذاری دو رقم جدید برنج در استان مازندران به نام روشن و شهریار شهدای هسته ای خبرداد.

نامگذاری دو رقم جدید برنج در مازندران به نام شهدای هسته ای

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قربان علی نعمت زاده در گفت و گویی با اعلام نامگذاری دو رقم جدید برنج پرمحصول به یاد دانشمندان هسته‌ای کشور اظهار کرد: دو رقم جدید برنج با تحقیقات ۱۰ ساله محققان بخش کشاورزی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از طریق پرتو تابی با اشعه گاما با همکاری سازمان انرژی اتمی تولید شده اند.

نعمت‌زاده، با بیان اینکه تنوع رقم های این برنج از نظر عملکرد و زمان رسیدن دارای ویژگی منحصر به فردی است و به دلیل جایگاه شهدای هسته‌ای این دو رقم به نام این دو شهید،  روشن و شهریار، نامگذاری شده است، تصریح کرد: عملکرد این دو رقم جدید در مرز 8 تن در هکتار است و از نظر آزمایشگاه و مزرعه‌ای تحقیقات انجام شده و قرار است طی مراسم رسمی نام آنها اعلام شود.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان با بیان اینکه امیدواریم مسوولان به حوزه کشاورزی بیشتر توجه کنند، گفت: کشاورزی با توجه به افزایش جمعیت جهان نیاز به حمایت و هدایت دارد چون کشاورزی غذای همه مردم است نمی توان بدون غذا جامعه و خود را راضی نگه داشت پس غذا بخشی از حیاتمان است.

این مسئول، افزود: اگر قیمت‌گذاری برای محصولات جدید تولید شده نامناسب باشد یعنی در این زمینه حمایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه این محصول هنگامی که از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب است نباید قیمت آن را نصف قیمت محلی اعلام کنند، تصریح کرد: با توجه به طول دانه و عملکرد مناسب در آینده می‌تواند به عنوان رقم تجاری به کشاورزان معرفی شود.

نعمت‌زاده یادآور شد: این رقم‌ها می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد کشاورزان و امنیت غذایی و گام جدی برای خودکفایی باشد.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال آینده باید صدمیلیون تن برنج مازاد وارد بازار شود تا جمعیت اضافه شده را پوشش دهد، گفت: در کشورهای دیگر نیز از همه ظرفیت خود استفاده کردند تا محصول بیشتری تولید کنند و باید به این مسائل در استراتژی بلند مدت به آن توجه شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر