کد خبر: 5200
A
گزارش دیده بان ایران از گسترش حاشیه نشینی در کشور؛

مسکن مهر و عدم وجود امکانات 19 میلیون نفر را حاشیه نشین کرد

حومه شهرها اغلب با گسترش محله های مسکونی ارتباط دارد در این مرحله حومه ها از لحاظ پایبندی به سنت ها، الگوهای مالی و مسکن و ... می توانند عامل مهمی در شکل گیری حومه ها باشند، در این حالت بخش اعظم جمعیت حومه ها در کنار شهرها متمرکز می شوند که از مصونیت بیشتری برخوردار باشند.

مسکن مهر و عدم وجود امکانات 19 میلیون نفر را حاشیه نشین کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ 19 میلیون حاشیه نشین مشکلات عمده ایی را در کشور ایجاد کرده است. بنابر گزارش مرکز آمار در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته است. بین عوامل اقتصادی، کمبود تسهیلات در روستا و بیکاری از بقیه مهم ترند. می توان گفت که با ارائه امکانات و تسهیلات مورد نیاز برای روستاها به خصوص با در نظر گرفتن انتظارات نسل جوان و ایجاد اشتغال در روستاها می توان از هجوم بی رویه این مهاجران به شهرها جلوگیری کرد. 

 

 

این در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم  در برنامه پایش شبکه یک سیما گفت: دو دیدگاه در زمینه سکونت‌گاه حاشیه‌نشینان وجود دارد که یک دیدگاه می‌گوید که این سکونت‌گاه‌ها دیده نشود و حتی خدمات اولیه آب و برق به آنها ارائه نشود.

وی دیدگاه دوم را برخلاف دیدگاه اول مرتبط با سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای ذکر و اظهار داشت: اینکه سکونت‌گاه 19 میلیون نفر را محو کنیم و نادیده بگیریم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مهاجرت از روستاها به سمت شهرها مختص ایران تنها نیست و این رشد مهاجرت در تمام دنیا مشهود است.

 

 

مشکل حاشیه نشینی و ریشه آن در مبدا

 

 

حاشیه نشینی در ایران براساس دلایل بیشماری اکنون یک معضل ملی محسوب می شود که با ادامه روند فعلی بی شک به یک فاجعه ملی منجر خواهد شد. ابعاد معضلاتی که حاشیه نشینی باعث نشو و نمای آنها شده است، بسیار فراتر از عدم هماهنگی در بافت فیزیکی شهرها است. 

در این باره رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی از کاهش جمعیت روستایی کشور به 27 تا 28 درصد خبر داد و گفت: تا زمانی که مبدا این عارضه درست نشود هر اقدامی که برای رفع تبعات آن انجام شود فقط حالت مسکن خواهد داشت.

مجمد جواد کولیوند تاکید کرد: اگر بخواهیم جلو تبعات مسائلی همچون حاشیه‌نشینی را بگیریم باید مبدا را درست کنیم و تا زمانی که مبدا این عارضه درست نشود هر اقدامی که برای رفع تبعات آن انجام شود فقط حالت مسکن خواهد داشت.

 

 

مسکن مهر در این میان چه کرد؟

حومه  شهرها اغلب با گسترش محله های مسکونی ارتباط دارد در این مرحله حومه ها از لحاظ پایبندی به سنت ها، الگوهای مالی و مسکن و ... می توانند عامل مهمی در شکل گیری حومه ها باشند، در این حالت بخش اعظم جمعیت حومه ها در کنار شهرها متمرکز می شوند که از مصونیت بیشتری برخوردار باشند. مسکن مهر یکی از پروژهایی بود که به گسترش حومه شهر ها و کلان شهرها دامن زد که مشکلات متعددی را برای ساکنان آن در پی داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر تبدیل به حاشیه ‌نشینی مدرن شده و این وضعیت را به لحاظ آسیب‌شناسی شهری به شدت تهدید می‌کند، گفت: در شهرسازی برنامه‌ها فقط فیزیکی نیست و نباید فقط مقاومت پی و فونداسیون را در نظر بگیریم، ما باید برنامه ریزی اجتماعی تدوین کنیم که شهر فقرا درست نکنیم.

محسن نریمان در ادامه تاکید کرد: ما در شهرهای جدید با استفاده از مشاوره اساتید دانشگاه و متخصصان یک شهر را با درنظر گرفتن تمام مسائل فرهنگی و اجتماعی بنا می کنیم  و ما در موضوع مسکن مهر، وارث یک سری اقدامات از پیش انجام شده هستیم و در این باره کاری که باید انجام دهیم، آسیب شناسی است.

 

 

سهم اتباع خارجی از حاشیه نشینی

مهاجرت پدیده جدیدی نیست، انسان همیشه در حرکت بوده و برای به دست آوردن مایحتاج خود از یک نقطه به نقطه دیگر رفته است. امروزه مهاجرت بین المللی اعم از دائمی، موقت یا فصلی، قانونی یا غیر قانونی، سازمان یافته یا ارتجالی، فی نفسه متضمن سطوح مختلفی از برخورد میان نظامهای اجتماعی و سنتهای فرهنگی متفاوت است و بر اساس مبانی ساختاری و تاریخی گوناگون (مذهبی، سیاسی، اقتصادی، در اثر جنگ و فاجعه طبیعی) به وقوع پیوسته است.

مهاجرت سه میلیونی افغانها به ایران نیز از دلایل ذکر شده مستثنی نیست. مورد پناهندگان افغان در نوع خود در قرن بیستم منحصر به فرد است. آنها بزرگترین جمعیت پناهنده به شمار می روند که در خارج از مرزهای کشور خویش زندگی می کنند. این در حالیست که معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور معتقد است: بخشی از این حاشیه نشینی ها مربوط به حضور اتباع خارجه است که به دلایل مشکلات اقتصادی در حاشیه شهرها یا بافت های فرسوده زندگی می کنند ولی باید این وروو خروج ها مطابق مسائل امنیتی کشور صورت پذیرد و کنترل شود چرا که وقتی فعالیت ها در نقطه ای جمع شود جمعیت هم در همان جا متمرکز می شود چرا که درآمد و کار در شهر ها و کلان شهر هاست

علی نوذر پور در ادامه افزود: به هر حال حاشیه نشین ها جز جمعیت کشور محسوب می شوند بنابراین باید زندگی مناسب برای آنها فراهم شود علت ها در نوع برنامه ریزی هاست و با معلول نمی توان مبارزه کرد متاسفانه در کشور ما طرح آمایش سرزمین وجود ندارد و برنامه ها و بودجه ها  مبتنی بر آمایش سرزمین نیست و مردم هم معلول قضیه هستند پس جمعیت به سویی می رود که از نظر درآمدی با مشکلات کمتری رو به رو شود.

وی تصریح کرد: قطع به یقین بازار کار ما به بخشی از این اتباع نیازمند است و به واسطه همین بازار کاری که برای آنها فراهم است به ایران هجوم آورده اند ولی نکته قابل توجه این است که این جمعیت علت حاشیه نیست در واقع علت حاشیه نشینی ها برنامه ریزی های اشتباه است

انتظار می رود در سال های پیش رو در شهرسازی برنامه‌ها تنها فیزیکی نباشد و مسئولان مربوطه فقط مقاومت پی و فونداسیون را در نظر نگیرند، بلکه باید برنامه ریزی های اجتماعی به گونه ای تدوین شوند که از ایجاد حاشیه نشینی مدرن جلوگیری شود

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر