کد خبر: 5336
A

دلقک‌های‌هالووین در ایران؛ از تبلیغ آرایشگاه ها در مورد آرایش مخصوص هالووین تا واکنش عارف

آرمان نوشت: هیچ وقت‌هالووین به اندازه امسال در ایران خبرساز نشده است. در سالی که کشور‌های غربی از جمله آلمان نسبت به برگزاری این جشن و دلقک‌های خطرناکش اظهار نگرانی کرده بودند، اخبار متعددی مبنی بر برگزاری این جشن غربی در ایران منتشر شد؛ اخباری که نشان می‌دهد این جشن حتی به مدارس کشور هم راه یافته است.

دلقک‌های‌هالووین در ایران؛ از تبلیغ آرایشگاه ها در مورد آرایش مخصوص هالووین تا واکنش عارف

به گزارش پایگاه خبری تحلیل دیده بان ایران، آرمان در ادامه گزارش خود نوشت: اگر غربی‌ها از جمله آلمان نگران بودند تا داعشی‌ها در پوشش دلقک‌های‌هالووین اقدامات تروریستی انجام دهند، نگرانی‌ها در ایران درباره این جشن بیشتر مربوط به تهاجم فرهنگی و تبعیت از فرهنگ غرب است. این نگرانی باعث شد چند روز بعد از این جشن مسئولان عنوان کنند شرکت‌کنندگان در پارتی‌های‌هالووین بازداشت شده‌اند و با مدارس متخلفی که این جشن را برگزار کرده‌اند، برخورد می‌شود.

هالووین یک جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی است که مراسم آن سه شبانه‌روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی‌شده، لباس‌های عجیب و غریب و غیرمرسوم می‌پوشند و کودکان برای قاشق‌زنی و جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند. یکی از نمادهای‌هالووین یک کدو تنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند. حالا این جشن خارجی به برخی مدارس ایران آمده است. همزمان با برگزاری مراسم غربی‌هالووین در برخی از کشورها، مدیران بعضی از مدارس شهر تهران نیز اعلام کرده‌اند قرار است این جشن در مدرسه‌شان برگزار شود. این کار با واکنش آموزش و پرورش همراه شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به برگزاری جشن‌هالووین در یکی از مدارس شهر تهران اظهار داشت: برگزاری جشن‌هالووین مربوط به کشور‌های غربی و برگزاری آن در مدارس ایران کاملا غیرقانونی است. مسعود ثقفی گفت: با اجراکنندگان و مسئولان این مدرسه برخورد جدی خواهد شد و به‌زودی جلو فعالیت مدرسه گرفته می‌شود. میزان نوشت؛ به گفته ثقفی نباید مسائل غربی در مدارس ما تعلیم داده شود و با افرادی که از روی عمد یا سهو دست به برگزاری این جشن‌ها بزنند، برخورد می‌شود. اجازه نخواهیم داد عده ای هرکاری می‌خواهند در مدارس انجام دهند.

واکنش عارف

واکنش‌ها به برگزاری‌هالووین در ایران، آن هم در مدارس، تنها به آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: نیازی به برگزاری مناسبت‌های خارجی با توجه به وجود مراسم ملی و مذهبی در کشورمان نداریم. محمدرضا عارف پیرامون برگزاری جشن‌هالووین در برخی از مدارس تهران اظهار داشت: خوشبختانه در تقویم کشور ما مناسبت‌های ملی و مذهبی بسیاری برای برگزاری جشن وجود دارد که باید به آن استناد کنیم. او افزود: جوانان ما بدون شک نیاز به نشاط و آرامش دارند، اما توصیه ما به مسئولان این است که وقتی می‌خواهند جشن بگیرند، مبنا را مناسبت‌های ملی و مذهبی خودمان قرار دهند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نیازی به استفاده از مراسم‌ کشورهای خارجی با توجه به وجود مناسبت‌های ملی و مذهبی در کشورمان احساس نمی‌شود. به گزارش میزان، عارف در پایان گفت: انتظار است که مسئولان با دقت بیشتری وارد عمل شوند.

کمیسیون آموزش چه می‌گوید؟

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به تصمیم برخی مدیران مدارس به برگزاری جشن‌هالووین در مدارس گفت: مسئولان قسم خورده‌اند که از هویت ایرانی اسلامی بچه‌های ما دفاع کنند؛ این کار خیانت بوده و مسئولان باید برخوردکنند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در واکنش به برگزاری جشن‌هالووین در برخی مدارس تهران اظهار داشت: مسئولان این مدارس به جای ترویج آموزه‌های غربی و خشونت غرب در مدارس کشور باید فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، فرهنگ شهادت، ایثار، رشادت و استقلال‌خواهی را تبلیغ و ترویج کنند.

او افزود: در حال حاضر در آستانه روز ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم؛ چطور می‌شود که این روز بزرگ را فراموش می‌کنند اما به‌دنبال توسعه جدی آموزه‌های غربی در مدارس هستند؟ سوال جدی ما این است که چطور از یک‌سو درس شهید فهمیده را از دروس دانش‌آموزان حذف می‌کنند، اما از سوی دیگر رفتارهایی که هیچ مبنایی ندارند، به‌راحتی تبلیغ می‌شود؟ نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان قسم خورده‌اند که از هویت ایرانی اسلامی بچه‌های ما دفاع کنند؛ لذا پوشاندن قبای غربی به ذهن بچه‌ها قطعا یک خیانت بزرگ بوده و انتظار ما این است که مسئولان آموزش و پرورش با این گونه رفتارهای غیرقابل دفاع برخورد جدی کنند.

شرکت‌کنندگان پارتی‌هالووین دستگیر شدند

پلیس استان تهران ۱۷ دختر و پسر را که در یک منزل مسکونی پارتی مختلط برگزار کرده بودند، دستگیر کرد. نیروی انتظامی تهران یکشنبه‌شب نهم آبان در جریان برگزاری یک جشن مختلط که به مناسبت جشن‌هالووین برگزار شده بود، قرار گرفت که با کسب مجوزهای قضائی لازم به محل برگزاری جشن اعزام و وارد منزل مسکونی در سعادت‌آباد شدند که در جریان بازرسی از محل ۸ زن و ۹ مرد را که با لباس و ظاهری که در جشن‌هالووین مرسوم است اقدام به رقص و پایکوبی کرده بودند، دستگیر کردند. به گزارش عصر ایران، گفتنی است در جریان بازرسی از محل، مقادیری مواد مخدر و مشروبات الکلی کشف و ضبط شد.

تور ویژه‌هالووین

چند سالی است تعدادی از آژانس‌های مسافرتی، تور ویژه جشن‌‌هالووین را نیز به برنامه‌هایشان اضافه کرده‌اند. مقصد این تورها بیشتر ارمنستان است و گران‌ترهایش به فیلیپین نیز ختم می‌شود.‌هالووین فقط در گریم، آرایش مو، طرح ناخن و کدو‌های میوه‌فروشی‌ها خلاصه نمی‌شود؛ لباس مهمان‌ها اصلی‌ترین بخش ماجراست.

چند‌سال پیش در ایران لباس‌های مخصوص شب جشن‌هالووین در هیچ دکانی پیدا نمی‌شد و اگر کسی هم به این مدل میهمانی دعوت می‌شد، سعی می‌کرد با چندین دست لباسش یک لباس من‌درآوردی سر هم کند و بپوشد. اما همین امسال تبلیغات فروش لباس‌ها و زیورآلات تزیینی مخصوص‌هالووین در برخی مزون‌ها و صفحات اینستاگرامی‌شان پیدا می‌شد و اگر می‌خواستید آنها را بخرید، یا باید از ٢ماه قبل می‌دانستید که مهمان جشن‌‌هالووین خواهید شد، یا برای خرجی که کرده بودید، خودتان باید میزبان می‌شدید؛ چراکه این صفحات و مزون‌ها تبلیغات‌شان را ٢ماه مانده به جشن‌‌هالووین اعلام کرده بودند و بیشترشان تا ۱۵مهر ماه بیشتر سفارشات را قبول نمی‌کردند. به گزارش مشرق، بازار داغ جشن‌هایی که دیگر به سادگی گذشته‌ها برگزار نمی‌شود، نه‌تنها نشان از محبوبیت تجملات در روابط اجتماعی و رفت‌و‌آمدها دارد، بلکه روند رو به رشد آنها هر‌سال به شکلی جدید‌تر به سبک زندگی مردم وارد می‌شود؛ تجملاتی که اگرچه گاهی توام با فناوری است و همیشه تنها وجه منفی ندارد، اما این رفاه برای بشر تنها خاص کسانی است که امکاناتش را دارند؛ آنهایی که هم این سبک زندگی را دوست دارند و هم می‌توانند از پس نرخ‌های گرانقیمت آرایشگاه‌ها، لباس‌ها و تم‌ها بربیایند و فردای یک شب خوش تنها عکس‌های میهمانی‌هایشان را حواله‌مان کنند.

آرایش‌هالووین

بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه از مدت‌ها قبل در مورد آرایش مخصوص‌هالووین تبلیغات کرده‌اند و طرح‌های پیشنهادی خود را در رابطه با آرایش این جشن در سایت‌ها و صفحات اینستاگرامی می‌گذارند. بعد از آرایش محرم حالا پای آرایش‌هالووین به آرایشگاه‌ها باز شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر