کد خبر: 6301
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران متوقف نشده است / تخلف محرز است

تخلف شهرداری تهران در پرونده املاک نجومی محرز شده است؛ این ماه حصل گزارشی بود که دیده بان شفافیت و عدالت وابسته به هم طیفی های شهردار تهران در هفته گذشته صادر کرد؛ در گزارش مزبور چنین آمده بود که از فهرست 180 نفره منتشره 108 مورد تخلف شامل انتقال 110 ملک با قیمتی نازل محرز شده است.

تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران متوقف نشده است / تخلف محرز است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، تخلف شهرداری تهران در پرونده املاک نجومی محرز شده است؛ این ماه حصل گزارشی بود که دیده بان شفافیت و عدالت وابسته به هم طیفی های شهردار تهران در هفته گذشته صادر کرد؛ در گزارش مزبور چنین آمده بود که از فهرست 180 نفره منتشره 108 مورد تخلف شامل انتقال 110 ملک با قیمتی نازل محرز شده است.

همچنین در این گزارش تصریح شده بود که مصوبه شورای شهر دوم در تفویض اختیار نظارتی خود به شهرداری سرآغاز انحراف و خارج از صلاحیت شورا و مغایر با قانون بوده است.

 

ماجرای املاک نجومی 

 

پس از احراز تخلف صورت گرفته از سوی شهرداری تهران در ماجرای املاک نجومی، نمایندگان مجلس به موجب وظیفه ذاتی و قانونی خود خواستار تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شدند. این درخواست نمایندگان مجلس در نشست اوایل مهرماه هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در همان نشست مقرر شد که پرونده تحقیق  تفحص از شهرداری تهران به کمیسیون عمران ارجاع شود؛ در همان زمان خبری به نقل از علیرضا رحیمی نماینده تهران مبنی بر اینکه شهرداری تهران در صحن علنی مجلس اقدام به توزیع کارت هدیه 500 هزار تومانی بین نمایندگان کرده است، در رسانه ها منتشر شد.

 

تحقیق و تفحص از کجا آغاز شد؟

 

با تمام فراز و نشیب ها، سرانجام پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد و در جلسه یکشنبه این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت؛ جلسه ای که محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در آن حاضر بود؛ اما آنطور که برخی نمایندگان حاضر در جلسه کمیسیون عمران از جمله مصطفی کواکبیان گفته اند، هیئت رئیسه این کمیسیون  به متقاضیان تحقیق و تفحص از املاک نجومی با این استدلال که در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده است، اجازه بحث نداد.

در همین رابطه "صدیف بدری" سخنگوی کمیسیون عمران مجلس طی مصاحبه ای در پاسخ به چرایی عدم طرح نظر متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری در جلسه کمیسیون عمران، از وجود ابهام آیین نامه ای سخن گفت.

اشاره مستقیم بدری به تبصره 7 ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس بود؛ تبصره‌ای که طبق آن تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های جریانی مراجع قضایی و امور‌ماهیتی قضایی نمی‌شود.

 

محمود صادقی از اعضای ارشد فراکسیون امید و رئیس فراکسیون شفافیت مجلس به این ایراد آیین نامه‌ای هیئت رئیسه کمیسیون عمران اینگونه پاسخ داده است که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شامل سه محور است که تنها یک محور آن به بحث واگذاری املاک مربوط می شود و دو محور دیگر آن مرتبط با پروژه های مشارکتی و تغییر کاربری ها می‌شود.

در واقع تنها یک محور طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یعنی بحث واگذاری املاک که در دستگاه قضایی در دست پیگیری است شامل تبصره 7 ماده 214 قانون آیین نامه داخلی مجلس می شود و تحقیق و تفحص از محورهای دیگر این طرح بلامانع است. بویژه آنکه در ماه های اخیر انتقادات زیادی نسبت به صدور مجوزها و پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب و انتصاب‌های ناصحیح در مجموعه شهرداری، از سوی محافل تخصصی و رسانه ای مطرح شده است.

 

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران منتفی نشده است

 

بر همین اساس رئیس فراکسیون شفافیت مجلس تصریح کرده است که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران منتفی نشده است بلکه به تعویق افتاده است. هر چند برخی از نزدیکان و سمپات های سیاسی شهردار تهران در مجلس علاقه‌ای به طرح مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری ندارند و مایل اند آن را مسکوت نگه دارند. آنطور که برخی نمایندگان حاضر در جلسه یکشنبه کمیسیون عمران گفته‌اند، حامیان قالیباف این جلسه  بر موکول شدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تاکید داشتند.

البته اگرچه رسانه های متکثر و متنوع حامی شهردار تهران با ذوق و شوق خاصی از کان‌لم‌یکن شدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس خبر داده اند اما آنطور که یارمحمدی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کماکان به قوت خود باقی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر