کد خبر: 6409
A

جمعیت ایران روبه افزایش است

معاون بهداشت وزارت بهداشت از نرخ رو به رشد جمعیت در کشور به دنبال اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی خبر داد.

 جمعیت ایران روبه افزایش است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر علی اکبر سیاری با اعلام این خبر در نهمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری و اولین کنگره بین المللی ناباروری مردان که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: نرخ باروری کلی اگر در یک کشور ۲.۱ یعنی حد جایگزینی باشد، جمعیت آن کشور متعادل است. اگر این عدد از ۲.۱ بیشتر باشد، جمعیت آن کشور رو به افزایش و اگر کمتر از ۲.۱ باشد رو به کاهش است.

وی افزود: از سال ۵۹ تا ۶۶ این نرخ در ایران ۶.۷ بود که در دهه‌های ۶۰ تا ۷۰ رو به کاهش نهاد و در دهه هشتاد به زیر ۱.۸ رسید. ولی این روند در حال حاضر با سیاست‌های جمعیتی و برنامه‌های بهداشتی متوقف شده و رو به افزایش نهاده است.

وی میزان متولدین سال ۹۲ را یک میلیون و ۴۷۱ هزار نفر در کشور اعلام کرد و افزود: در حال حاضر سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که ۵۰ درصد از آنان مردان هستند. یکی از چالش‌های ما افزایش سن ازدواج است. در حالی که ۷۰ درصد تحقق نرخ حد جایگزینی به تشکیل خانواده بستگی دارد. ۷۵ درصد جمعیت کشور نیز سنین بین ۱۵ تا ۶۴ سال یعنی در سنین مولد قرار دارند.

سیاری با تاکید بر اینکه سیاست‌های تحکیم بنیان خانواده در وزارت بهداشت در این خصوص در حال انجام است، بیان کرد: میانگین فاصله بین اولین فرزند تا ازدواج ۳.۵ سال است و بین فرزند اول تا دوم ۵.۴ سال است که باید این روند کاهش یابد. امروز جمعیت جوان کشور ۲۵ درصد است. همچنین سالانه یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر موالید داریم و برنامه گسترده آموزش در زمینه بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور در حال اجراست.

وی با اعلام پوشش ایمنی ۹۰ درصد زایمان‌ها در کشور، برنامه کاهش مرگ نابهنگام مادران، کودکان، میانسالان و سالمندان را یکی دیگر از برنامه های اصلی وزارت بهداشت برای بهبود نرخ جمعیت در کشور عنوان کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، فراهم بودن دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، درمانی و بهره‌مندی آنان از این خدمات و حفاظت مالی از آنها در طرح تحول بهداشت را جزو برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت در این حوزه دانست و گفت: سه بند از سیاست‌های کلی جمعیت به حوزه بهداشت مرتبط است و هیچ وزارتخانه‌ای به اندازه وزارت بهداشت برای تحقق این سیاست‌ها فعالیت نداشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر