کد خبر: 6430
A
دیده بان ایران در گفت و گو جامعه شناسان بررسی می کند:

بحران اعتیاد به وضعیت قرمز نزدیک شد!

نوجوانان در زمان بلوغ احساس می کنند، یک شبه بزرگ شده اند و با بحران هویت روبه رو می شوند و در این سنین احساس خود بزرگ بینی دارند و برای مطرح شدن خود در بین دوستانشان به هیچ چیز "نه" نمی گویند، حتی اعتیاد!!!

بحران اعتیاد به وضعیت قرمز نزدیک شد!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛دلیل اعتیاد افراد کنجکاوی، کسب لذت، تسکین درد، فراموش کردن مشکلات و فرار از واقعیت است. شوخی و خنده، هیجان و احساس بزرگ شدن از جمله علل اعتیاد میلیون ها انسان در دنیا است.

این روزها ماده مخدر جدیدی به نام " گل" یاهمان علف به بازار دست فروشان مواد مخدر آمده، فروشندگان مواد  مخدر برای سود بیشتر، برای این ماده مخدر اسم وسوسه کننده ای را انتخاب کرده اند تا جوانان بیشتری جذب این ماده اعتیاد آور شوند.

 این ماده مخدر درست مانند ماجرای "کراک" است که چند سال قبل به عنوان ماده مخدری جدیددر بازار دلالان افیون معامله میشد، این ماده اعتیاد آور که نشئگی زیادی را هم  پس از هر بار مصرف به دنبال دارد؛ باعث جذابیت بیشتری برای غالب جوانان شده و همین امر سبب زیاد شدن آن در بازار شده است.

اما پس از مدتی کراک دیگر جذابتی برای مصرف کنندگان آن نداشت و این بار فروشندگان و خریداران ماده مخدر به ماده دیگری به نام "کوکائین" روی آوردند؛ در حالی که در برخی کشورها "کراک"، از مخلوط کردن "هروئین" فشرده و مواددیگر به دست می آید که مصرف این ماده مرگبار باعث بروز مشکلات زیادی در بین افراد جامعه شدهتا جاییکه برخی از این مصرف کنندگان پس از مصرف این ماده مخدر سلامت شان را از دست داده اند. ناشناخته بودن اثرات استفاده از "گل یا همان علف" در مدت طولانی و با دوز بالا، در کنار کمبود تحقیقات جهانی باعث شده است که اعتیاد به "گل" جزو اعتیادهای بدون درمان شناخته شود.

 این روزها اخبار منتشر شده نشان دهنده این موضوع است که دختران و زنان بیشترین تمایل را نسبت به مواد پیدا کرده اند البته این به این معنا نیست که مصرفِ "گُل یا علف" در زنان بیش‌تر از مردان است.

بحران دوره گذار از نوجوانی

در سن 12 تا 18 سالگی نوجوانان با بحران هویت روبه رو هستند و از سن کودکی پا به دنیای نوجوانی گذاشته‌اند و در این دوران نوجوانان از والدین خود دوری می‌کنند و بیشتر به سمت دوستان همسن خود گرایش پیدا می‌کنند و روز به روز از خانواده های خود دورتر می شوند و بیشترین وقت خود را در جمع های دوستانه می گذرانند.جوانان باید مشکلاتشان را با خانواه‌ها به جای دوستان خود حل کنند و زمانی‌که  در جمع های دوستانه خود وقت تلف می‌کنند، طبیعی است که به سمت موادمخدر و مشروبات الکلی گرایش بیشتری پیداکنند.

در سنین نوجوانی سیگار کشیدن، رانندگی کردن، مصرف مشروبات الکلی، خود ارضایی و رابطه با جنس مخالف زودتر از سن قانونی در بین پسران نشانه‌های مطرح شدن در بین همسن و سالان است، موضوعی که این روزها در بین نوجوانان باعث خود بزرگ بینی شده و باعث شده تانوجوانان برای دیده شدن در جمع های دوستانه و خودمانی دست به هر کاری بزنند تا در بین همسن و سال های خود چیزی کم نداشته باشند.

این یکی از ضعف های تربیتی در بین خانواده هاست که به فرزندانشان واژه "نه گفتن" را آموزش نداده اند و اگر در یکی از این جمع های به ظاهر دوستانه نوجوانان، کسی به آنها هرگونه مواد مخدری تعارف کند آنها قبول می کنند و اولین قدم در راه اعتیاد را بر می دارند.

این در حالی است که جوانان و نوجوانان اوقات فراغت و برنامه های تفریحی ندارند و دسترسی به مواد مخدر در میادین اصلی خیابان ها کمتر از 10  دقیقه است، طبیعی است جوانان به سوی مواد مخدر روی آورند، وقتی  برنامه های فرهنگی از جمله بلیط کنسرت در ایران  از 80 هزار تومن شروع می‌شود و قشر خاصی از افراد می‌توانند به کنسرت بروند و تفریح کنند، آنها هم ترجیح می‌دهند، به جای رفتن به کنسرت و یا انجام تفریحات سالم؛ با کمتر از ده هزار تومان برای خود تفریحی از نوع اعتیاد را انتخاب کنند و طی چند مرحله خود را از مواد مخدر سیراب کنند. گفتنی استبر اساس سازمان جهانی بهداشت در هر 8 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات در دنیا جان خود را از دست می دهد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افرادی که بر اثر مصرف نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات شروع به رانندگی می کنند و تنها با جریمه نقدی و چند ضربه شلاقجریمه می شوند عامل باز دارنده ای محسوب نمی شود. در حالی که اگر در یک کشور اروپایی و حتی آمریکایی راننده از حالت طبیعی خارج شود، علاوه بر باطل کردن گواهینامه رانندگی او را به زندان هم محکوم می‌کنند و این درس عبرتی برای مصرف کنندگان می شود.

 

یوسفی: آمار رسمی از مصرف کنندگان مواد مخدر در دسترس نیست

«مریم یوسفی» جامعه شناس با اشاره به اعلام آمار رسمی از اعتیاد به خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: آمار رسمی و یا حتی آمار غیر رسمی از افراد معتاد در کشور در دسترس نیست، اعتیاد به نوعی نشان دهنده رفتارهای آن کشور است و اعتیاد به مواد مخدر به نوعی رفتارهای آن شخصیت را در جامعه نشان می دهد.

یوسفی با تاکید بر اینکه برای افراد خلافکار، متجاوز و قاچاقچی حکمی باید برای این افراد در نظر گرفته شود، افزود: در برخی کشورها اگر فردی را با 50 گرم مواد مخدر بگیرند، آن فرد اعدام خواهد شد و این به نظر من راهکار خوبی برای جلوگیری از ازدیاد این نوع مواد در آن کشور است و دیگر افراد از این اتفاق درس عبرتی خواهند گرفت و اگر در کشوری برای فرد خلافکار حکمی در نظر گرفته نشود، آن جامعه دچار هرج و مرج می شود و بی قانونی در آن کشور موج خواهد زد.

 

 

این جامعه شناس معتقد است: اعتیاد در بین جوانان رو به افزایش است و همه خانواده ها نگران این هستند که فرزنداشان به دور از چشم والدین چه می کنند!

یوسفی به ارزیابی افراد معتاد برای مقابله با این معضل اشاره ای کرد و گفت: خانواده‌ها باید سعی کنند تا نوجوانان و جوانان را از فضای احساسی خارج و با تقویت روحیه اعتماد به نفس آنان را به سمت تفکر منطقی و عقلانی سوق دهند.

به گفته  این استاد دانشگاه، لزوم وجود مشاور به خانواده‌ها برای رفع مشکلات فرزندان و آموزش جهت جلوگیری از نزاع‌های خانوادگی و طلاق والدین در خانواده‌ها تاثیر زیادی بر روی جوانان دارد و این افراد احساس می کنند اگر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی  بروند، خلا های عاطفی خود را می توانند با اعتیاد پر کنند و به قول معروف مشکلات خود را به فراموشی بسپارند.

پیشگیری و مبتلا نشدن جوانان به ماده مخدر نیاز به یک رویکرد اجتماعی دارد و این روزها والدین باید آگاهی خود را در این زمینه ها ارتقا دهند که اگر فرزندانشان گرفتار مواد مخدر شوند و چه خطراتی آینده آنها را تهدید می کند.

گزارش: نوگل تاجدوزیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر