کد خبر: 6464
A
گزارش دیده بان ایران از سفر مرتضوی به عراق:

مرتضوی از کنار کهریزک به کربلا رفت/ کشاورز: تنها مرجع تصمیم گیرنده قوه قضاییه است/ نعمت احمدی: سفر مرتضوی به کربلا از لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار است

"بهمن کشاورز" رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در گفت وگو با سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به خروج "سعید مرتضوی" از کشور، اظهار داشت: پرونده مرتضوی بسیار قابل بحث است اما در رابطه با خروج او از کشور باید گفت نه ایشان و نه هیچ کس دیگر تا زمانی که مراجع قضایی دستور ممنوع الخروجی برایشان صادر نشده باشد، منعی برای خروجشان از کشور نیست.

مرتضوی از کنار کهریزک به کربلا رفت/ کشاورز: تنها مرجع تصمیم گیرنده قوه قضاییه است/ نعمت احمدی: سفر مرتضوی به کربلا از لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار است

به نظر می رسد هیچ کس جلودارش نیست نه آن زمان که در کهریزک دستور جا بجایی بازداشتی ها را می داد و نه امروز که قرار است شلاق هایش را بخورد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، پس از سفر سال گذشته دادستان سابق تهران به کربلا درست زمانی که پرونده تامین اجتماعی و کهریزک در مرحله رسیدگی بود، او امسال هم با انتشار عکسی از مسافرتش به عراق خبر داد.موضوعی که طی چند روز گذشته با حرف و حدیث های بسیاری روبه رو بوده است تا جایی که سفر مرتضوی به عنوان زائر به عتبات عالیاست در شبکه های مجازی واکنش های تندی را به دنبال داشت؛ از این رو "مصطفی ترک همدانی" وکیل کارگران شاکی در پرونده سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از انتشار عکس سعید مرتضوی در راهپیمایی اربعین،  گفت: درصورتی که کسی بخواهد به مقدسات بی‌احترامی کند، لطمه بزرگی به دین اسلام وارد می‌کند.

این وکیل دادگستری همچنین در واکنش به انتشار عکس سعید مرتضوی در حال راهپیمایی اربعین امسال در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: با دیدن این عکسها به نظر می رسد مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی اصرار دارد با خودنمایی برخی از امور را به انجام برساند.

ترک‌همدانی همچنین اضافه کرد: مرتضوی سال گذشته نیز پس از آن‌که برای پیاده‌روی اربعین به عراق سفر کرد،تصاویری از وی منتشر شد که این مساله منجر به اعتراض برخی از کارگران شاکی در پرونده سازمان تامین اجتماعی شد.

او گفت: مشخص نیست هدف از انجام این کار چیست اما درصورتی که کسی بخواهد به مقدسات و مسائلی که مورد توجه و احترام مومنان و افراد مقید به شعائر مذهبی است، بی‌احترامی کند لطمه بزرگی به دین وارد می‌کند.

ترک‌همدانی تصریح کرد: به هر حال هرساله میلیون‌ها ایرانی در اربعین به زیارت کربلا می‌روند و دست به چنین اقدام‌هایی نمی‌زنند.

وی گفت: انتشار این عکسها موجبات ناراحتی کارگران را فراهم می‌کند.

تنها مرجع تصمیم گیرنده قوه قضاییه است

در همین رابطه "بهمن کشاورز" رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران  در گفت وگو با سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به خروج "سعید مرتضوی" از کشور، اظهار داشت: پرونده مرتضوی بسیار قابل بحث است اما در رابطه با خروج او از کشور باید گفت نه ایشان و نه هیچ کس دیگر تا زمانی که مراجع قضایی دستور ممنوع الخروجی برایشان صادر نشده باشد، منعی برای خروجشان از کشور نیست.

وی ادامه داد: افرادی که پرونده های قضایی دارند می توانند با قرار وثیقه از کشور خارج شوند و اگر هم به کشور برنگشتند وثیقه آنها توقیف خواهد شد، لذا این قضیه بسیار پیچیده نیست.

 رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا افرادی که از زندان ها بیرون می آیند هم میتوانند از کشور خارج شوند، افزود: این افراد علی الاصول ممنوع الخروج هستند یعنی به عبارتی دیگر تنها مرجع تصمیم گیرنده درباره  این افراد فقط قوه قضاییه است.

کشاورز در پاسخ به ادعای ترک همدانی مبنی بر اینکه کسی بخواهد به مقدسات بی‌احترامی کند، لطمه بزرگی به دین اسلام وارد می‌کند، تصریح کرد: مطابق قانون  توهین به مقدسات تعریف دارد هرچند که ابهاماتی در این تعریف وجود دارد، اما به هر حال هر کسی که گناهکار باشد و بخواهد به مکان های متبرکه سفر کند مانعی برایش وجود ندارد چراکه این موضوع امری است میان خود فرد و خدایش.

شایان ذکر است، پیش از این بهمن کشاورز در گفت وگویی درباره حکم صادر شده برای سعید مرتضوی (مدیرعامل سابق تامین اجتماعی) گفت: قسمتی که تصرف غیرقانونی تلقی شده بود، بدون اینکه جزییات تکنیکال قضیه را بدانم، به نظر می‌رسد؛ می‌توانست محمول به اختلاس باشد.

سفر مرتضوی به کربلا از لحاظ روانی در جامعه تاثیر گذار است

نعمت احمدی حقوقدان در گفت وگو با سایت خبری تحلیلی دییده بان ایران، با اشاره به سفر مرتضوی به عراق، اظهار داشت: تا زمانی که حکم ممنوع الخروجی برای فردی از سوی قوه قضاییه صادر نشده باشد، ممانعت از سفرش امکان نیست.

وی ادامه داد: خروج افرادی همچون سعید مرتضوی و سعید طوسی و آن هم در راهپیمایی اربعین هرچند به لحاظ حقوقی منعی برایشان وجود ندارد اما به لحاظ روانی در جامعه میان افراد بسیار تاثیر گذار هستند.

گزارش از نفیسه عبدالهی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر