کد خبر: 6954
A

۳۰ درصد زنان و ۱۹ درصد مردان اختلال روانی دارند/ اختلال عصبی ۴۱ هزار جانباز جنگ

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شیوع بیماری های عصبی و اضطراب در جامعه بالاست، 30 درصد زنان و 19 درصد مردان به این اختلال مبتلا هستند و 15 درصد مردم نیز به اختلال روانی پس از سانحه دچار می‌شوند.

۳۰ درصد زنان و ۱۹ درصد مردان اختلال روانی دارند/ اختلال عصبی ۴۱ هزار جانباز جنگ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ محسن انصاری روز چهارشنبه در همایش بین‌المللی اضطراب زدایی در سالن توانبخشی جمعیت هلال احمر افزود: بر اساس دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، تعریف سلامتی برخورداری از آثار جسمی و روانی است که این مورد بر خلاف کشور هایی است که سلامت را فقط سلامت جسمی می‌نامند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها بودجه بسیاری برای مشکلات جسمی افراد در نظر گرفته می شود و به مشکلات و آسیب‌های روانی کمتر پرداخته می‌شود.

انصاری افزود: امروزه اختلالات مربوط به سلامت روان به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه بالایی به کشور ها تحمیل می‌کند، در این زمینه پدیده اضطراب به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های دنیا شناخته شده است به طوری که 30 درصد از زنان و 19درصد از مردان به یکی از اختلالات عصبی مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به آمار افراد مبتلا به اختلالات روانی طی جنگ تحمیلی گفت: با توجه به اختلالات روانی ناشی از جنگ، 41 هزار نفر جانباز جنگ تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که اختلال عصبی دارند و از این تعداد 4 هزار و 38 نفر زن هستند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: حوادث طبیعی و غیر مترقبه در هر کشوری می‌تواند این علائم را ایجاد کند به طوری که 15.7درصد جمعیت معمولی و 18.1 درصد معلولان نشانه‌های اضطراب اختلالات روانی ناشی از سانحه را از خود نشان می‌دهند در این زمینه، اهمیت ویژه‌ای برای این افراد قائل هستیم زیرا وجود آنها به عنوان عضوی از خانواده موجب اختلال جدی روانی در خانواده و جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: جانبازان سلامت جسمی و روان خود را برای انقلاب فدا کردند و مورد احترام هستند و باید به همسر و فرزندان این افراد توجه شود. در این زمینه بنیاد شهید نه تنها به خود جانبازان توجه می‌کند، بلکه همسر و فرزندان آنها را مد نظر قرار می دهد زیرا خانواده این افراد اضطراب ها و افسردگی و مشکلات زیادی را در پیش رو دارند.

انصاری با اشاره به اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای جانبازان گفت: علاوه بر آن اگر این جانبازان نیاز به بستری داشته باشند با توجه به کم بودن بیمارستان های اعصاب و روان، بنیاد شهید 10 بیمارستان تخصصی اعصاب روان و هزار تخت در کشور ایجاد کرده و به آن ها خدمات ارائه می کند.

وی ادامه داد: همچنین 90 مرکز مشاوره برای خانواده این افراد وجود دارد همچنین برای 70 هزار نفر خانواده این افراد کلاس های آموزشی و خانوادگی تاب آوری و آشنایی با بیماری های روانی و تبعات آن برگزار می شود.

انصاری گفت: اقدام بعدی بنیاد شهید و امور ایثارگران پایش سلامت توسط پزشکان در خانه است که پزشکان به طور دوره ای به جانبازان سر می زنند همچنین داروها نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: اردوهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و درمانی برای این افراد و خانواده آن ها برگزار می‌شود و همه این امکانات توسط اداره کل بهداشت روان برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری و فراهم کردن شرایط فرهنگی و اجتماعی لازم برای زندگی این افراد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: متوسط سن بیماران اعصاب و روان بین 52 تا 53 سال است این افراد در 10 سال دیگر با مشکلات بسیاری روبه‌رو می شوند زیرا طی 10 سال آینده علائم اضطراب در این افراد تشدید می‌شود به همین منظور در این کنگره برنامه هایی برای پیشگیری و کنترل این بیماری در دوران سالمندی معرفی می‌شود.

علی گرجی، رئیس دانشگاه مونستر آلمان نیز در این همایش گفت: مرکز علوم شفا زیر مجموعه بنیاد شهید است و با توجه به رسالتی که دارد طرحی را با عنوان اضطراب زدایی از سطح جامعه در نظر گرفته است.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی بیماری اضطراب را به عنوان یک بیماری اساسی طی 10سال آینده اعلام کرده است .هدف این کنگره بررسی اهداف و تجربیات مهمانان داخلی و خارجی در زمینه اضطراب است و امیدواریم طی دو روز در این زمینه به نتایج مطلوبی برسیم و بتوانیم آن را به عنوان یک مقاله بین‌المللی منتشر کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از اضطراب پیشگیری کنیم نه تنها بودجه‌ای که برای درمان این افراد استفاده می‌شود، کاهش پیدا می‌کند بلکه توانایی افراد نیز بیشتر می‌شود و اقتصاد کشور پیشرفت و بحث اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می‌کند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر