کد خبر: 7355
A
عضو هیئت موسس انجمن روانشناسان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

انتقال روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت هم عیب دارد هم حُسن

بهروز بیرشک با تاکید براینکه دانش آموختگان رشته روانشناسی بالینی باید تجربه و آموزش را هر دو در کنار هم تجربه کنند، افزود: دانش آموخته روانشناسی بالینی باید هم تئوری و هم عملی واحدهای این رشته را بگذراند و تجربه کنند.

انتقال روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت هم عیب دارد هم حُسن

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، بهروز بیرشک با تاکید براینکه دانش آموختگان رشته روانشناسی بالینی باید تجربه و آموزش را هر دو در کنار هم تجربه کنند، افزود: دانش آموخته روانشناسی بالینی باید هم تئوری و هم عملی واحدهای این رشته را بگذراند و تجربه کنند.

بهروز بیرشک، استاد دانشگاه علوم پزشکی و عضو هیات موسس انجمن روانشناسان در  گفت و گو با دیده بان ایران، درباره جلسه ای که عصر روز گذشته در کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه، برگزار و طی آن رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: این انتقال از جهات بسیاری چالش برانگیز خواهد بود و ما به عنوان کسانی که در حوزه درمان فعالیت داشته ایم با  مشکل مواجه خواهیم شد. 

عضو شورای مرکزی روانشناسان با اشاره به اینکه تعداد دانش آموختگان وزارت علوم در حال تدریس و مدرک کارشناسی ارشد بسیار کمتر از دانش آموختگان در حال تدریس در وزارت بهداشت و درمان است، اظهار داشت: در وزارت علوم، سطح آموزش به دانشجویان بسیار بالاست ولی سطح تخصصی افراد در وزارت بهداشت بسیار بالاتر از دانشجویان فارغ التحصیل در وزارت علوم است و دلیل اصلی آن در این است که جنبه تجربی این افراد بسیار کم است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جدا شدن روانشناسی بالینی از وزارت علوم از دید آموزشی اشاره کرد و تصریح کرد: روانشناسی بالینی وابسته به وزارت علوم؛ از جنبه آموزش بالینی، از توانمندی بسیار بالایی برخوردار بود. در صورتیکه این افراد محل کارشان باید در بیمارستان باشد ولی بیشتر این افراد جذب کارهای آکادمیک شده اند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی و عضو هیات موسس انجمن روانشناسان عنوان کرد: رشته روانشناسی در حدود 52 یا 53 رشته تخصصی دارد. در حالیکه در ایران تعداد رشته های روانشناسی محدود تر است و تنها به 20 رشته می رسد.

بیرشک  خاطر نشان کرد: برخی از رشته های روانشناسی جنبه کلینیکی دارند و انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت برای تعدادی از افراد مشکل ساز خواهد شد که به نظر بنده این موضوع به مرور زمان حل خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی روانشناسان با  تاکید بر اینکه این کار مداخله ای می تواند مشکلاتی را ایجاد کند اظهار کرد: کارگروه ها باید این خلا را جبران کنند وسازمان نظام روانشناسی که متولی این رشته محسوب می شود باید در این رابطه دست به کار شده با کارگروه مرتبط این مسئله را بر طرف نماید.

بیرشک با تاکید براینکه دانش آموختگان رشته روانشناسی بالینی باید تجربه و آموزش را در کنار یکدیگر بکار گیرند، افزود: دانش آموخته روانشناسی بالینی باید هم تئوری و هم عملی واحدهای این رشته را بگذراند و تجربه کند.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به این انتقال؛ دانش آموختگان و مسئولان این رشته احتمالا" در این زمینه با مشکلاتی روبه رو شوند، اما به مرور زمان به این قضیه عادت می کنند و آموزش های لازم را با برنامه ریزی های انجام شده می بینند.

گفت وگو: نوگل تاج دوزیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر