کد خبر: 7544
A

استاندار خراسان رضوی: سه میلیون و 300 هزار زائر وارد مشهد شده اند/ بسیج همه امکانات استان در خدمت به زائران رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: در دنیای پر از خشونت امروز امام رضا(ع) نقطه وحدتی است که همه مسلمانان را به اسلام عقلانی و رحمانی توجه می دهد.

استاندار خراسان رضوی:  سه میلیون و 300 هزار زائر وارد مشهد شده اند/ بسیج همه امکانات استان در خدمت به زائران رضوی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علیرضا رشیدیان امروز(چهارشنبه) همزمان با سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: ظرفیتی که ایام سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص)، کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) و امام رئوف(ع) در دهه آخر صفر ایجاد می کند بسیار بالا و نقطه ثقل ارزشمند و حلقه وصل شیعه و سنی است.

وی ادامه داد: همزمان با این ایام مشهدالرضا همانند اربعین حسینی شاهد جلوه هایی از اتحاد و انسجام است چنانکه حضور زائران پیاده اهل سنت قابل توجه بود و امسال از استانهای مختلف چون خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان کاروانهای هموطنان اهل سنت پیاده به مشهد مشرف شدند.

استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین هموطنان اهل سنت در مسیرهای زائران پیاده درهای منازل خود را به روی آنها باز کرده و از زئران پذیرایی کردند و با ایجاد ایستگاههای صلواتی به زائران رضوی خدمت کردند.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان اسلام، سلفیها و وهابیها می کوشند اختلاف و تفرقه را دامن بزنند در این ایام شاهد وجوه ارزشمندی از محبت و رافت و مهر اسلام بودیم که در مراسم اربعین حسینی و اینک در جوار امام رئوف نمودی درخشان دارد.

* سه میلیون و 300 هزار زائر و مسافر در مشهد

استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: ظرفیت مردمی برای ارائه خدمت به زائران و حضور و مشارکت دستگاهها و نهادهای مختلف در پذیرایی و استقبال از زائران رضوی طی ایام پایانی ماه صفر امسال در این استان افزایش یافت.

وی افزود: تا دیشب نهم آذر بالغ بر سه میلیون و 300 هزار زائر وارد مشهد شده اند که از این تعداد 220 هزار زائران پیاده رضوی از استانهای مختلف کشور هستند.

رشیدیان ادامه داد: به منظور پذیرایی و اسکان این زائران 400 مدرسه آماده سازی شد که از این تعداد 180 مدرسه برای اقامت زائران پیاده و 200 مورد برای زائرانی که به صورت کاروانی و هیاتی وارد مشهد می شوند و تعدادی هم برای زائران فرهنگی تدارک دیده شد.

وی گفت: علاوه بر اماکن اقامتی رسمی و مدارس 15 هزار نفر گنجایش اسکان اضطراری نیز برای شرایط خاص جوی در مشهد مهیا شد.

استاندار خراسان رضوی افزود: هم اکنون روزانه در شهر مشهد 330 هزار وعده غذایی توسط خیران، آستان قدس و سایر دستگاهها بین زائران حرم رضوی توزیع می شود.

وی ادامه داد: فقط آستان قدس در مشهد اسکان و تغذیه 50 هزار نفر را تامین کرده که خود بخشی از فشار کار را کاسته و خیران در قالب جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده نیز در مسیرها و شهر مشهد به خوبی در حوزه ارائه خدمت به زائران پیاده عمل کرده اند.

* 276 ایستگاه صلواتی بین راهی

رشیدیان همچنین گفت: در طول 800 کیلومتر جاده های اصلی خراسان رضوی منتهی به مشهد 276 ایستگاه پذیرایی بین راهی برپا شد که بخشی از آنها در کنار خدمات مختلف ظرفیت اقامت شبانه را هم برای زائران فراهم کردند.

وی افزود: برخی از شبها 46 هزار نفر در این ایستگاهها اقامت یافته و از خدمات بهداشتی، درمانی و پذیرایی آنها استفاده کردند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 400 ایستگاه پذیرایی در مشهد جانمایی و فعال شد که به زائران خدمت می دهد.

وی گفت: همچنین امسال با انبوهی از متقاضیان خدمت به زائر مواجه شدیم. پارسال در مجموع 7500 نفر در سامانه خادمین افتخاری رضوی ثبت نام کردند اما امسال این رقم به 45 هزار نفر رسید و هرکس در حد توان خود به این امر خیر ورود یافت، از در اختیار قرار دادن منزل تا خودرو یا تامین تغذیه جمعیتی و مانند آن.

رشیدیان فرهنگ خدمت به زائر امام رضا(ع) را رو به گسترش توصیف و بیان کرد: امسال هرکس تلاش می کرد در حد توان در این امر ورود یابد و در کنار مردم دستگاههای مختلف نیز حضور و مشارکت گسترده داشتند.

وی حضور 120 گروه پلیس، 30 گروه راهداری، 110 ایستگاه ثابت و سیار علوم پزشکی و 64 آمبولانس هلال احمر به همراه نیروهای کمکی از 9 استان را در طول جاده ها و استقرار چهار فروند بالگرد در جاده های سبزوار، ملک آباد، قوچان به مشهد برای امدادرسانی بخشی از این تلاشها برشمرد.

استاندار خراسان رضوی حضور 150 گروه نظارتی برای کنترل وضعیت ارائه خدمات واحدهای اقامتی و مواد غذایی را از دیگر اقدامات ذکر و بیان کرد: برای تامین ارزاق این جمعیت گسترده هم تلاش زیادی انجام شد که از جمله آنها تامین و ذخیره دو هزار تن برنج، 800 تن مرغ منجمد، 80 تن گوشت قرمز و 440 تن شکر بود.

وی همچنین حضور دستگاهها و مجموعه هایی همچون حج و زیارت، آب و فاضلاب، شهرداریها ،دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی، ارتش و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی را سوای وظایف ذاتی این ارگانها در حوزه خدمت به زائران رضوی چشمگیر خواند.

رشیدیان گفت: در بعد فرهنگی و تبلیغی نیز با محوریت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی قرارگاه فرهنگی فعال و در قالب آن 2 هزار روحانی برای فعالیت در ایستگاهها صلواتی، مدارس و اقامتگاههای زائران ساماندهی شدند.

وی به برنامه ریزیهای گسترده به منظور تسهیل رفت و آمد و به ویژه بازگشت جمعیت انبوه زائران روزهای پایانی ماه صفر نیز اشاره و بیان کرد: بطور متوسط روزانه 216 پرواز، 100 رام ورودی و خروجی قطار و هزار دستگاه اتوبوس زائران و مسافران را در مسیرهای مختلف به مشهد و بالعکس طی این ایام جا به جا کردند.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای بازگشت این جمعیت هم در سه روز پایانی ایام عزاداری از امروز چهار هزار و 500 دستگاه اتوبوس تدارک شده و قطارهای حومه ای برای زائران شهرهای اطراف اختصاص یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه این خدمات و حضور بیش از پیش زائران رضوی تقویت و مشارکت و نقش مردم در مدیریت این رخداد فرهنگی، مذهبی و اجتماعی پررنگتر و وجهه خدمت به زائران امام رئوف در مشهد و کشور گسترده تر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر