کد خبر: 7586
A

افزایش زنان مبتلا به ایدز در ایران

رییس اداره کنترل ایدز وبیماری های آمیزشی وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی با اشاره به افزایش آمارابتلای زنان به ویروس HIV در کشورگفت:فقط 30 درصد از75هزارمبتلای تخمین زده شده به ویروس HIV درکشور از وضعیت خود آگاهی دارند.

افزایش زنان مبتلا به ایدز در ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اول دسامبر (11 آذرماه) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. این مناسبت برای اولین بار در سال 1988 میلادی به صورت جهانی برگزار شد و فرصتی برای اتحاد مردم سراسر دنیا در مبارزه با ایدز، حمایت از مبتلایان و گرامی داشت قربانیان است.
 
 
دکتر پروین افسر کازرونی در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی ایدز افزود: در جهان 35 میلیون با ویروس اچ آی وی زندگی می کنند که 16 میلیون نفریعنی 46 درصد از وضعیت خود اطلاع دارند و از این تعداد 13 میلیون و 600 هزارنفر تحت درمان هستند.
 
 
وی در خصوص آمار مبتلایان به ایدز در ایران نیز گفت: بر اساس آخرین آمارمبتلایان به ایدز در ایران (تا آخر خرداد 95) 32 هزار و 670 نفر شناسایی، ثبت و گزارش شده اند که 84 درصد مردان و 16 درصد را زنان تشکیل می دهند.
 
 
وی افزود:54 درصد موارد ثبت شده مبتلایان به اچ ای وی در گروه سنی 21 تا 35 سال قرار دارند ، در کشور ما الان با توجه به فوت تعدادی از مبتلایان، 24 هزار و 361 نفر مبتلا زنده تا آخر خرداد ماه گزارش شده است، با توجه به اینکه تخمین مبتلایان به ویروس اچ آی وی چیزی حدود 75 هزار نفر است بنابراین در کشور ما فقط نزدیک 30 درصد مواردی که مبتلا هستند از وضعیت خودشان آگاهی دارند.
 
 
کازرونی ادامه داد: ویروس اچ آی وی ازکل این موارد، 68.2 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 18.5 درصد از طریق انتقال جنسی و 1.5 درصد از طریق مادر به کودک منتقل شده است.
 
 
وی افزود: همچنین از کل موارد 0.8 درصد انتقال این ویروس نیز از طریق خون و فرآورده های خونی است که البته این ها مربوط به سا لهای قبل از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون از طریق سازمان انتقال خون است ، در موارد جدید انتقال از طریق خون و فرآورده خونی نداشتیم.
 
 
رییس اداره کنترل ایدز وبیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: از کل موارد جدیدی که سال گذشته شناسایی شده اند 39 درصد از طریق اعتیاد تزریق مواد مخدر ، 41 درصد از طریق جنسی انتقال صورت گرفته است و درصد ابتلای زنان به ویروس اچ آی وی 34 درصد و مردان 66 درصد بوده است.
 
 
وی یادآور شد: درحال حاضر در موارد جدیدی که شناسایی شده است علاوه بر اینکه درصد زنان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، الگوی انتقال نیز از تزریق مواد مخدر به انتقال جنسی تغییر یافته وهمچنین افزایش پیدا کرده است.
 
 
وی درباره شعار امسال روز جهانی ایدز گفت: شعارامسال مهارهمه گیری اچ آی وی و ایدز با اطلاع رسانی ، پیشگیری ، تشخیص زودهنگام، درمان وحمایت از مبتلایان است و همه تلاش ما نیز آگاهی ، مراجعه، تشخیص و مراقبت و درمان آن 70 درصد مواردی که وضعیت اچ ای وی آن ها مشخص نیست، است.
 
 
وی گفت:این امر نیز به دلیل اینکه فرد مبتلا تحت مراقبت و درمان قرار می گیرد، با تشخیص هر چه زودتر ویروس، فرد تحت مراقبت و درمان قرار می گیرد و زندگی معمول و بهتری را می تواند برای خود در پیش گیرد و به اضافه اینکه حجم ویروس در بدنش فرد مبتلا کاهش پیدا کرده و قابلیت عفونت زایی نخواهد داشت.
 
 

وی افرود: تشخیص زود هنگام و مراقبت و درمان کمک خیلی زیادی به بهبود فرد مبتلا می کند ، در این زمینه مراکز و پایگاه مشاوره زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان ،مراکزی هستند که در نهایت رازداری و محرمانگی ،آموزش و مشاوره و آزمایش را به صورت رایگان در اختیارافراد قرار می دهد و در صورت تشخیص ابتلای فرد به ویروس ، مراقبت و درمان به طور کامل انجام می شود.
کازرونی گفت: شهروندان می توانند به آدرس WW. HIV.SDI.IR مراجعه کنند و اطلاعات مربوط به ویروس اچ ای وی و بیماری ایدز مطلع شوند وهمچنین از شماره تماس پایگاه های مراکز مشاوره آگاهی یابند، در هفته جهانی ایدزکه از 13 تا 19آذر ماه سال جاری است ، اتوبوس هایی تحت عنوان پایگاه های مشاوره سیار برای اطلاع رسانی در مناطق شهری در نظر گرفته شده و حضور خواهند داشت و شهروندان می توانند با مراجعه آموزش ، مشاوره و اطلاعات را دریافت کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر