کد خبر: 7702
A

تندبادی با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت آستارا را درنوردید

دیشب(جمعه 12 آذر) تندبادی با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت، شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان را درنوردید و موجب رعب و وحشت اهالی این منطقه شد.

تندبادی با سرعت 115 کیلومتر بر ساعت آستارا را درنوردید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در پی صدور اخطاریه سازمان هواشناسی و اطلاع‌رسانی در خصوص تقویت جریانات جنوبی و افزایش سرعت وزش باد گرم(گرمیش یا گرمیج) در استان گیلان از ساعت 18 عصر جمعه (12 آذر)، وزش باد شدید شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب این استان را درنوردید.

ایستگاه سینوپتیک شهرستان آستارا، بیشترین سرعت این تندباد را در ساعت 21 و 30 دقیقه دیشب و به میزان 115 کیلومتر در ساعت ثبت کرده است.

در پی این تندباد برخی تابلوهای ادارات، بیلبوردهای تبلیغاتی و علائم راهنمایی و رانندگی از جا کنده شد.

شکسته شدن برخی درختان و سقوط آن‌ها به روی سیم‌های برق، سبب قطعی مکرر برق در مناطق مختلف شهری و روستایی شد.

ریزش دیوار و سقف برخی ساختمان‌ها و مصالح بناهای نوساز به روی برخی تأسیسات شهری و خودروها، خساراتی را بوجود آورده است.

بادگرم سبب حریق و گسترش زبانه‌های آتش در برخی مناطق کوهستانی و تحمیل خسارت به جنگل‌های شهرستان، از جمله کوهپایه‌های روستای ویرمونی در بخش مرکزی شد.

تندباد خساراتی را به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و روستایی بخش لوندویل وارد کرده است.

 جمع‌بندی خسارت‌های تندباد آستارا آغاز شده است

«سیروس شفقی»، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: با توجه به این‌که هشدار سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وزش تندباد در استان گیلان صادر شده بود، از این‌رو تدابیر لازم در شهرستان، جهت مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در این رخداد طبیعی اندیشیده شده بود.

وی با بیان این‌که، همزمان با نخستین دقایق آغاز این تندباد، ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل جلسه داد، افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط، از همان لحظات اولیه، خدمات‌رسانی خود را در زمینه‌های مختلف آغاز کردند.

وی با اشاره به این‌که جمع‌بندی خسارت وارد شده به شهرستان، در پی به وقوع پیوستن این تندباد آغاز شده است، افزود: میزان خسارات پس از تکمیل گزارش‌های واصله و جمع‌بندی نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فراخوان مأموران انتظامی و افزایش گشت‌ها در پی وزش تندباد در آستارا

سرهنگ «رسول عزیزی»، فرمانده انتظامی شهرستان مرزی بندر آستارا، ، از فراخوان شماری از نیروها، نسبت به افزایش گشت‌ها در پی وزش تندباد خبر داد.

وی افزود: این تصمیم به‌علت تداوم وزش باد، خاموشی‌های مکرر برق در مناطق مختلف شهرستان و سایر موارد، در جهت پیشگیری از جرایم احتمالی در شرایط موجود و تسهیل در امدادرسانی اتخاذ شده است.

عزیزی با بیان این‌که هم‌اکنون مأموران انتظامی به شکل گسترده در سطح شهرستان حضور دارند، اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق شماره 110 به پلیس اطلاع دهند.

شکسته شدن درختان، عامل قطعی مکرر برق در آستارا

«ستار آقایی‌پور»، رئیس اداره برق شهرستان آستارا، اظهار داشت: تندباد باعث شکسته شدن درختان و سقوط آن‌ها به روی سیم‌های برق شده است.

وی با بیان این‌که در برخی موارد این سقوط‌ها، پارگی سیم‌ها و کابل‌ها را به همراه داشته است، گفت: از همین‌رو پس از شدت یافتن وزش تندباد، برق شماری از مشترکین در برخی از نقاط شهری و روستایی قطع شد.

رئیس اداره برق شهرستان آستارا با تأکید بر این‌که مأموران اداره برق در تلاش هستند تا مشکل قطعی برق در حداقل‌ترین زمان ممکن برطرف شود، از مشترکان خواست تا زمان بر طرف شدن نقص فنی و وصل شدن مجدد برق، صبور باشند.

خدمات‌رسانی امدادگران جمعیت هلال‌احمر آستارا

«حسین خورشیدی»، رئیس جمعیت هلال‌احمر آستارا نیز اظهار کرد: هم‌زمان با آغاز وزش باد گرم در سطح شهرستان، نیروهای جمعیت هلال‌احمر شهرستان به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی اضافه کرد: امدادگران این جمعیت با بهره‌مندی از 37 نفر از نیروهای مجرب و زبده برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای وارد عمل شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر آستارا خاطر نشان کرد: 7 نفر از این امدادگران در دو پایگاه ثابت شهرستان مستقر و 30 نفر دیگر از این امدادگران در قالب چند تیم مختلف به حالت آماده‌باش درآمده بودند.

خورشیدی در پایان از بهره‌مندی تیم‌های امدادرسان هلال‌احمر در انجام مأموریت‌های خود از چند دستگاه خودرو سخن گفت و توضیح داد: 2 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه خودروی کمک‌دار و یک دستگاه خودروی نجات برای مأموریت‌های امدادگران بکارگیری شدند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر