کد خبر: 7740
A

ترکان:مامور و متصدی سی تی سی ایستگاه شاهرود مقصر اصلی حادثه برخورد دو قطار در سمنان است

مسوول کمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان گفت: براساس بررسی های انجام شده مقصر اصلی حادثه سمنان مامور و متصدی سی تی سی (کنترل ترافیک) ایستگاه شاهرود است.

 ترکان:مامور و متصدی سی تی سی ایستگاه شاهرود مقصر اصلی حادثه برخورد دو قطار در سمنان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اکبر ترکان روز شنبه در جمع خبرنگاران در گزارشی در خصوص حادثه قطار سمنان افزود: در این بررسی چند موضوع مورد توجه قرار گرفت، نخست مقصرین حادثه و همچنین علت بروز چنین حادثه ای چه بوده است.

وی ادامه داد: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد که علت وقوع حادثه خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار بوده است و به حالت کنترل دستی گذاشته بودند.

ترکان مشاور رییس جمهوری که از سوی معاون اول رییس جمهوری به عنوان مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان انتخاب شده است، تصریح کرد: قطار تبریز -مشهد به دلیل خرابی ترمز هشت کیلومتر جلوتر متوقف می شود و زمانی که قطار سمنان - مشهد با اجازه مامور در ایستگاه شاهرود حرکت داده می شود، این حادثه دلخراش به وقوع می پیوندند.

وی یادآور شد: عمدی در این کار وجود نداشته است و خطای حرفه ای صورت گرفته است.

مسوول بررسی حادثه قطار سمنان همچنین گفت: در رسیدگی به این حادثه به منظور مشخص شدن مقصران چهار گروه مامورین قطار تبریز - مشهد ،مامورین قطار سمنان - مشهد، مامورین کنترل ترافیک شاهرود و مامورین سی تی سی مورد بررسی قرار گرفتند.

ترکان افزود: مامورین قطار تبریز – مشهد به موقع نسبت به وقوع حادثه اطلاع رسانی کرده بودند و خرابی ترمز و توقف قطار را اطلاع داده و مشغول رفع اشکال ها بودند.

وی با بیان این که قطار سمنان – مشهد به صورت اتوماتیک در هشت کیلومتری قطار تبریز – مشهد متوقف شده بود، یادآور شد: مامورین قطار سمنان - مشهد پس از استعلام مرکز سی تی سی به آنها اجازه داده می شود تا سیستم خود را به حال دستی تبدیل و حرکت کنند که به دلیل شیب تند مسیر، سرعت قطار سمنان به 132 کیلومتر می رسد.

وی ادامه داد: لکوموتیوران هشت ثانیه مانده به برخورد قطار تبریز - مشهد متوجه این قطار می شود که ترمز می کند ولی قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار تبریز – مشهد برخورد می کند.

وی افزود همه کشته شدگان متعلق به قطار تبریز- مشهد هستند چرا که در آن هنگام خواب بودند و قطار سمنان - مشهد تازه حرکت کرده بود و دو واگن جلویی آن نیز خالی بودند و همین باعث ضربه گیری شده بود و فوتی نداشتند.

وی افزود: قطار سمنان -مشهد 104 مصدوم داشت که همگی پس از حادثه سوار قطار تبریز - مشهد شدند.

مسوول کمیته ویژه بررسی حادثه قطار در سمنان یادآور شد: براساس بررسی ها هیچ یک از مامورین قطار سمنان – مشهد مقصر شناخته نشدند.

ترکان خاطرنشان کرد: مامورین کنترل شاهرود – مشهد هم مقصر اصلی سانحه نیستند ولی تقصیر در مرتبه دوم برای آنان قابل بررسی است.

وی افزود: مقصر اصلی مامور و متصدی سی تی سی تهران – مشهد در ایستگاه شاهرود است که در شیفت جدید (نوبت کاری) وارد محل کار خود می شود و به مامورین ایستگاه قطار سمنان – مشهد می گوید که سیستم را از حالت اتوماتیک به حالت دستی بگذارد و حرکت کند.

مشاور رییس جمهوری همچنین گفت: بررسی حادثه طبق ماموریتی که به این کمیته داده شده بود با حضور علی رضا آوایی بازرس ویژه رییس جمهوری و افشار از کارشناسان ارشد حوزه حمل و نقل ریلی و جوزی از کارشناسان حوزه حمل و نقل رسیدگی شد.

 حدود ساعت هشت صبح جمعه - پنجم آذر 95 - قطارهای مسافری تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در مسیر سمنان- دامغان به هم برخورد کردند.

این سانحه 40 جان باخته و 103 مجروح داشت.

در پی نامه رییس جمهوری به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای بررسی و اعلام دلایل وقوع سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان و معرفی مقصران این حاثه تلخ، جهانگیری شنبه گذشته - ششم آذرماه در حکمی به اکبر ترکان ماموریت داد تا با تشکیل کمیته ای متشکل از رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهوری، رییس اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشاور معاون اول رییس جمهوری و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان، حداکثر تا پایان هفته گزارشی از دلایل وقوع حادثه تلخ قطار مسیر تبریز ـ مشهد و معرفی مقصران این سانحه دردناک را ارائه کند.

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر