کد خبر: 7834
A
دیده بان ایران افزایش میزان کودک آزاری را بررسی می کند؛

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور: با افزایش کودک آزاری مواجه شده ایم/ در شش ماه گذشته 4 کودک در پی کودک آزاری والدین از دنیا رفته اند

آمار کلی کودک آزاری در این مدت به 209 نفر می رسد، که ازبین این آمار 129 مورد از بیمارستان ها و مراکز درمانی به بهزیستی کشورارجاع داده شدند که بعد از بررسی های متعدد از سوی قضات، 110 نفر به خانواده های خود ارجاع و 87 کودک به سازمان بهزیستی و سرپرستی 8 کودک به اقوامشان سپرده شده است.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور: با افزایش کودک آزاری مواجه شده ایم/ در شش ماه گذشته  4 کودک در پی کودک آزاری والدین از دنیا رفته اند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران،کودک آزاری هایی که طی 6 ماهه اخیر گزارش شده است، از این تعداد 209 کودک آزاری صورت گرفته، 4 مورد منجر به فوت کودکان شده و بیشترین آمار کودک آزاری ها در تهران صورت گرفته است. مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به دیده بان ایران می گوید: کودک آزاری جرم عمومی محسوب می شود و این نوع رفتار، شاکی خصوصی ندارد؛ اگر شهروندی در گوشه و کنار شهر شاهد کودک آزاری باشد و در مقابل این نوع رفتار چشم پوشی کند و مجرم به حساب می آید و باید افراد در مقابل این نوع رفتار پیگیر شوند و با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و موضوع را برای افراد گزارش دهند و سازمان بهزیستی متولی اصلی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

حسین اسد بیگی، رییس اورژانس اجتماعی درخصوص آمار کودک آزاری در سال جاری که توسط والدین انجام شده است، به خبرنگاراجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران اظهار کرد: با توجه به آمار کودک آزاری در 6 ماه گذشته سال جاری، تاکنون مسئولان 12 استان کشور گزارش های دریافتی مبنی بر کودک آزاری را به اورژانس اجتماعی بهزیستی کشورارسال کرده اند. 

رییس اورژانس اجتماعی با اشاره به آمار ارائه شده توسط برخی استانها در بحث کودک آزاری تصریح کرد: یزد، خراسان رضوی، اصفهان، همدان، گلستان، قم، گیلان، کرمان، تهران، البرز، قزوین و خوزستان استان هایی هستند که آمار کودک آزاری استان خود را اعلام کرده اند وهنوز سایر استان ها گزارشی در این مورد اعلام نکرده اند.

اسدبیگی همچنین با اشاره به آمار کودکانی که طی شش ما گذشته به بهزیستی انتقال داده شده اند اذعان کرد: آمار کلی کودک آزاری در این مدت به  209 نفر می رسد، که  ازبین این آمار 129 مورد از بیمارستان ها و مراکز درمانی به بهزیستی کشورارجاع داده شدند که بعد از بررسی های متعدد از سوی قضات، 110 نفر به خانواده های خود ارجاع و 87 کودک به سازمان بهزیستی و سرپرستی 8 کودک  به اقوامشان سپرده شده است.

او درباره تعداد کودکان زیر 20 سالی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، افزود: 102 دختر و 107 پسر در سنین مختلف از نوزادی تا قبل از 18 سالگی از سوی والدین خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند که از این تعداد 104 نفر از آنها نوزاد بوده اند.

 

مرگ 4 کودک در پی کودک آزاری والدین

رییس اورژانس اجتماعی خاطر نشان کرد: کودک آزاری هایی که طی 6 ماهه اخیر گزارش شده است، از این تعداد 209 کودک آزاری صورت گرفته، 4 مورد منجر به فوت کودکان شده و بیشترین آمار کودک آزاری ها در تهران صورت گرفته است.

وی در خصوص اینکه کدام استان ها در امر کودک آزاری پیش تاز بوده اند، تصریح کرد:1 کودک از تهران، 1 کودک خوزستان و 2 کودک نیز از کرمان که مجموع این 4 نفر از نوزادانی هستند که بر اثر آزار و اذیت در سال جاری جان خود را از دست داده اند.

 

2

 

 

هشدار! با افزایش کودک آزاری مواجه شده ایم!

 

به گفته رییس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور، نسبت کودک آزاری در 6 ماه سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اسد بیگی درپاسخ به این سوال که کودکانی که قربانی کودک‌آزاری می‌شوند پس از جدا شدن از والدین چه سرنوشتی پیدا می کنند و تکلیف این کودکان که مورد آزار و اذیت جسمی و تنبیه بدنی قرار می‌گیرند چه می شود و همچنین در خصوص پیگیری رفتار والدین پس از اصلاح؛ اظهار کرد: اگر کودکی از طرف خانواده خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته شود و پس از دوره درمان، در صورت تغییر رفتار والدین، این کودکان به خانواده خود باز گردانده می شوند، در غیر این صورت اگر خانواده صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته باشد آن کودک جهت نگهداری به اقوام درجه یک و یا سازمان شبانه روزی بهزیستی انتقال داده می شوند.

 

تعامل وزارت بهداشت با سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی

 

اسد بیگی به همکاری وزارت بهداشت و تعامل این وزارتخانه با سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی (123) اشاره کرد و افزود: جلسات متعددی با مسئولان این وزارتخانه برگزار شده که در نهایت منجر به ابلاغ بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت به بیمارستان ها و مراکز درمانی جهت همکاری بیشتر با بهزیستی شده است. 

وی افزود: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، مراکز درمانی و بیمارستانی موظف شده اند که تمامی مادرانی  بارداری که فرزند معتاد به دنیا می آوردند و یا کودکانی که دچار مسمویت دارویی می شوند و به بیمارستان مراجعه می کنند، والدین آنها باید پاسخگو علل این اتفاق باشند؛ در غیر این صورت پس از ترخیص، فرزندان به این خانواده ها تحویل داده نمی شوند.

رییس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه با حساسیت این موضوع و اینکه  آیا برای کنترل و یا مبارزه با این پدیده متولی  مستقیمی تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله نیاز به پیشگیری دارد و افرادی که کودکان را مورد آزار و اذیت قرار داده باشند، باید مجازات شوند و کودکان افرادی هستند که در قبال این نوع رفتارها ضعیف و ناتوان هستند و دولت از حق و حقوق این افراد محافظت کند و اجازهه ندهد حق این کودکان پایمال شود.

به گفته اسد بیگی، دولت، اورژانس اجتماعی، NGO حقوق کودکان از کودکان ناتوان مراقبت می کنند.

 

محسنی بندپی: ۷۰۰۰ کودک مورد پذیرش بهزیستی قرار گرفته‌اند

 

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی هم در گفت و گویی در همین رابطه و درخصوص تعداد و آمار کودک‌آزاری که به سازمان بهزیستی گزارش شده است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور با ساختاری که به لحاظ قانونی از آن برخوردار است، پذیرش، ساماندهی و حمایت‌های روحی و روانی از این افراد را در دستور کار خود قرار داده است و تا امروز تقریبا ۷۰۰۰ کودک ـ ۴۴۰۰ کودک در استان‌ها و ۲۶۰۰ نفر از آنها در تهران ـ مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: سعی ما این است از نهادهای مردمی فعال در این زمینه استفاده کنیم و مراکز هم روزانه باشد تا بتوانیم زمینه برگشت این کودکان به خانواده‌ها را فراهم آوریم و ما در حال گفت‌وگو با قوه قضاییه نیز هستیم که اگر این کودکان دوباره مورد سوء استفاده یا آزار و اذیت قرار گرفتند و آنها را به محیط‌های کاری غیر استاندارد فرستاده ایم، خانواده مورد مواخذه و تعقیب قضایی قرار بگیرد و بتوانیم با این پدیده به صورت علمی و ریشه‌ای برخورد کنیم.

 

 

3

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور: اورژانس اجتماعی وضعیت افراد آسیب دیده را بررسی می کند

 

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشورهم  درباره آغاز به کار اورژانس اجتماعی(123) به خبرنگار دیده بان ایران گفت: از سال 1381، اورژانس اجتماعی (123)  در تهران راه اندازی شده و از سال 1387 به 5 مرکز افزایش یافته است و از سال 87 تا 95 درکل استان‌های کشور راه اندازی شده است.

مسعودی فرید در خصوص اینکه کودکانی که از طریق والدین مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، خاطر نشان کرد: خدمات سیار از دو کارشناس و یک روانشناس تشکیل شده که در محل حضور تحقیقات میدانی را انجام می‌دهند و اگر بحث کودک آزاری باشد منزل و شرایط خانه  کودک را کارشناسی می‌کنند واگر موضوع حاد باشد، تلفنی دستور قاضی را برای ورود به منزل می‌گیرند و وضعیت والدین و کودک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

معاون امور اجتماعی  سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موارد کودک آزاری و چه کسانی با این شماره 123 تماس می‌گیرند، اظهار کرد: اکثرا همسایه‌ها و اقوام تماس و گاهی اوقات والدین با اورژانس اجتماعی تماس می گیرند.

 

کودک آزاری جرم عمومی محسوب می شود

 

به گفته مسعودی فرید، کودک آزاری جرم عمومی محسوب می شود و این نوع رفتار، شاکی خصوصی ندارد؛ اگر شهروندی در در گوشه و کنار شهر شاهد کودک آزاری باشد و در مقابل این نوع رفتار چشم پوشی کند و مجرم به حساب می آید و باید افراد در مقابل این نوع رفتار پیگیر شوند و با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و موضوع را برای افراد گزارش دهند و سازمان بهزیستی متولی اصلی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

او کودک آزاری و همسر آزاری را بیشترین مورد از کسانی که با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند، دانست و اعلام کرد: اکثر کودک آزاری 8 تا 8.5 درصد است و در حدود نیم  تا 1 درصد با همسرآزاری اختلاف دارد و مشاجرات خانوادگی به اون صورت حاد نیست وبا مشاوره حل می‌شود.

 

اورژانس اجتماعی رایگان است

 

مسعودی فرید به بحث طلاق اشاره ای کرد و افزود: کلیه خدماتی که اورژانس اجتماعی به افراد آسیب دیده می‌دهد رایگان و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام می‌شود و به بخش‌های دیگر ارجاع می‌دهیم.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور،  کسانی که به منزلشان باز می‌گردند تا 6 ماه آنها را تحت پوشش اورژانس اجتماعی قرار می‌دهیم فرد آسیب‌دیده را هم اگر خانواده و اگر خانواده کودک صلاحیت نداشته باشند با خدمات طولانی‌تر به بهزیستی تحویل می‌دهند.

مسعودی فرید همچنین خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی، تنها مخصوص افراد آسیب دیده نیست بلکه همه مردم باید از خدمات و تمهیدات اورژانس اجتماعی(123)  با خبر باشند.

گزارش: نوگل تاجدوزیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر