کد خبر: 7859
A
گزارش دیده بان ایران از سخنرانی‌های لغو شده 16 آذر سال گذشته؛

از ۴۵ سخنرانی امسال کدامیک در آستانه لغو قرار دارند؟

در روزها و هفته های اخیر با نزدیک شدن به روز 16 آذر، برخی محافل و مجامع عمدتا منتسب به طیف‌های تندرو اصولگرا، اعلام مخالفت هایی را با برگزاری مراسمات دانشجویی ابراز کرده اند و حتی در برخی موارد کار را به تهدید هم کشانده‌اند.

از ۴۵ سخنرانی امسال کدامیک در آستانه لغو قرار دارند؟

هر سال با نزدیک شدن به روز دانشجو، دانشگاهیان سراسر کشور با برگزاری مراسماتی، یاد و خاطره سه آذر اهورایی را که در 63 سال پیش برای پاسداشت آزادی بیان و مقابله با استبداد و استعمار خون دادند، گرامی می دارند؛ البته این تکاپو دانشجویان برای گرامیداشت اسلاف با شرافتشان گهگاه با موانع و اختلالاتی همراه می شود.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در روزها و هفته های اخیر با نزدیک شدن به روز 16 آذر،  برخی محافل  و مجامع عمدتا منتسب به طیف‌های تندرو اصولگرا، اعلام مخالفت هایی را با برگزاری مراسمات دانشجویی ابراز کرده اند و حتی در برخی موارد کار را به تهدید هم کشانده‌اند.

در بارزترین نمونه فوق، پس از مسجل شدن حضور علی مطهری در دانشگاه کرمان، امام جمعه موقت این شهر و همچنین امام جمعه شهرستان جیرفت از توابع کرمان، موضعگیری‌های تندی را در قبال  حضور نایب رئیس مجلس در دانشگاه کرمان انجام دادند.

آنطور که از خبرها برمی‌آید برای مراسم 16 آذر امسال، حدود 45 مراسم در دانشگاه‌های مختلف کشور با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی تدارک دیده شده است؛ اما با توجه به فضا موجود در عرصه سیاسی کشور و تلاش تندروها برای قدرت نمایی، به نظر می رسد باید منتظر مخابره خبر لغو برخی از این مراسمات باشیم. بویژه آنکه در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری دوازدهم هستیم و تاریخ رادیکالیسم ثابت کرده که عناصر تندرو در بزنگاه های انتخاباتی بر فعالیت های ایذایی خود می افزایند؛ امری که در مراسم 16 آذر سال گذشته نیز نمود داشت و تندروها با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس دهم، اختلالاتی در برخی مراسم سال گذشته ایجاد کردند.

 

 

در همین راستا نگاهی خواهیم داشت به سخنرانی‌هایی که در مراسم 16 آذر سال گذشته لغو شدند: 

در 16 آذر سال گذشته، قرار بود آذر منصوری عضو ارشد حزب اتحاد ملت و جهانبخش خانجانی عضو حزب کارگزاران، به دعوت یک تشکل مجوزدار دانشجویی در دانشگاه چمران اهواز سخنرانی کنند؛ امری که با تحریک برخی گروه های بیرون از دانشگاه و هیجان زدگی برخی دانشجویان تندرو محقق نشد؛ نکته جالب آنکه دانشجویان تحریک شده از همان فرودگاه به استقبال این دو چهره اصلاح طلب رفته بودند تا مانع حضور آنها در دانشگاه چمران اهواز شوند.

ابراهیم یزدی از اعضای برجسته نهضت آزادی و دومین وزیرخارجه کشورمان پس از  انقلاب اسلامی قرار بود در روز 16 آذر 94 به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات این دانشگاه به ایراد سخنرانی بپردازد که بنا به دلایل نامشخص از سخنرانی این سیاستمدار و دیپلمات کهنه کار ممانعت به عمل آمد. نکته جالب آنکه حتی به عماد بهاور نماینده ابراهیم یزدی هم اجازه داده نشد تا پیام وی خطاب به دانشجویان را قرائت کند.

لازم به ذکر است که روزنامه کیهان پس از انتشار خبر سخنرانی دکتر یزدی در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، وی را "پادوی قدیمی آمریکا" نامید و خواهان لغو این سخنرانی شد. 

یک روز پس از 16 آذر و لغو پی در پی سخنرانی‌های شخصیت های اصلاح طلب و اعتدالگرا، در روز 17 آذر قرار بود ابراهیم اصغر زاده فعال سیاسی اصلاح طلب به همراه حسین نقاشی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کرمان سخنرانی کنند، که این سخنرانی نیز به دلایل نامشخص لغو شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر