کد خبر: 8019
A
نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت و گو با دیده بان ایران:

درآمد حاصل از صنعت گردشگری 100% خالص است/صنعت توریسم در دولت قبل فراموش شده بود

واقفی : اگر بنا باشد برای سال 1404 برای ورود 20 میلیون گردشگر به کشور آماده باشیم، باید بیش ازاین برای کشور و این صنعت فعالیت کنیم و برای ساماندهی این صنعت از حالا برنامه ریزی کنیم.

درآمد حاصل از صنعت گردشگری 100% خالص است/صنعت توریسم در دولت قبل  فراموش شده بود

سید محمدعلی اشرف‌واقفی نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اهمیت گردشگری و نقش و جایگاه آن در جهان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران اظهار کرد: صنعت گردشگری در دنیا از اهمیت ویژه و قابل توجهی بر خوردار است و این صنعت در آینده ای نه چندان دورهمپای سایر صنایع مانند صنعت اسلحه سازی و صنعت اتومبیل سازی رشد کرده و هم ردیف آنها قرار خواهد گرفت.

واقفی درخصوص اینکه صنعت گردشگری در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: دنیای امروز برای این صنعت اهمیت و جایگاه ویژه ای قائل است و درآمدی که در این زمینه کسب می شود بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

نائب رییس جامعه تورگردانان ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه سهمی که کشور ایران در صنعت گردشگری دارد و درآمدی که از این صنعت نصیب  کشورمان می شود بسیار کم و ناچیز است. این در حالی است که صنعت گردشگری یک صنعت خدماتی به حساب آمده؛ و در مقام مقایسه با سایر خدمات رشته های صنعت و خدمات از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است.

واقفی ادامه داد: درآمدی که در این صنعت از طریق گردشگری حاصل می شود، 100 در صد خالص است، یعنی به ازای ارزی که توسط توریست وارد کشور می شود هیچ کالا یا خدماتی را ارائه نمی کنیم، به این ترتیب درآمدی که از این صنعت حاصل می شود، در تمام سطوح جامعه تقسیم؛ و اختصاص به نهاد ارگان و یا قشر خاصی ندارد.

به گفته نائب رییس جامعه تورگردانان ایران، گردشگری که برای سفر به یک کشوری وارد می شود تا از آثار تاریخی و روستایی آن بازدید کند، طبیعتا برای این سفر هزینه می کند، بنابراین درآمدی که از این سفر حاصل می شود در بین تمام اقشار جامعه پخش می شود.

وی  در خصوص میزان اشتغال زایی این صنعت در مقایسه با سایر رشته های صنعت و خدمات اظهار کرد: صنعت گردشگری در مقایسه با سرمایه ای که برای سایر رشته ها هزینه می شود، از میزان اشتغال زایی به مراتب بالاتری برخوردار است.

وی افزود: هرچند که صنعت گردشگری یک صنعت کاملا تخصصی است، اما نیاز به تخصص های پیچیده ندارد و ما در تمام رشته های گردشگری و در تمام زمینه های خدماتی می توان به مردم خدمات ارائه داد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به این نکته که در صورت رکود برخی صنایع در کشور خوشبختانه صنعت گردشگری ورودی دچار آن رکود نیست و اگر زیر ساخت های ما آماده باشد به مراتب گردشگرهای بیشتری را به کشور جذب خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته، خصوصا در دولت های قبل به صورت جدی و تخصصی به صنعت گردشگری پرداخته نشده و این صنعت مغفول مانده ، خاطر نشان کرد:  ما آثار کمرنگ شدن این صنعت را به چشم دیده ایم و در حال حاضر که فصل ورود گردشگران به کشور است ما در اغلب شهرهای توریست پذیر با کمبود امکانات اقامتی مواجه هستیم.

واقفی یکی از مزایای گردشگری را ورود گردشگری به کشورعنوان کرد و افزود: ورود گردشگران به کشورها باعث می شود که در آن کشور امنیت و صلح ایجاد شود و گردشگری یکی از عواملی است که به صورت جدی به ترویج «صلح» در دنیا  کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: هر گردشگر خارجی در لحظه ورود با نگاهی منفی وارد کشور می شود و زمان خروج  این گردشگر با کلی خاطره از شهروندان ایرانی به کشور خود باز می گردد و این برای ما بسیار مهم است.

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران اظهار کرد: مسئولان بخش میراث فرهنگی، باید به همه این بخش ها به طور یکسان اهمیت بدهند و تلاش کنند که صنعت گردشگری ارتقا پیدا کرده و جایگاه واقعی خودش را بدست آورد.

واقفی با تاکید بر این موضوع که اگر بنا باشد برای سال 1404 برای ورود 20 میلیون گردشگر به کشور آماده باشیم، باید بیش ازاین برای کشور و این صنعت فعالیت کنیم و برای ساماندهی این صنعت از حالا برنامه ریزی کنیم افزود:

هم اکنون فرودگاه، راهنمای تور و سایر بخش ها در بحث گردشگری با کمبود مواجه هستند و برای رونق این صنعت باید زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت مهیا شود.

وی گفت: اگر در مورد زیرساخت‌های اقامتی از خانه‌های قدیمی و تاریخی استفاده شود برای گردشگران جذابیت بیشتری خواهد داشت. امیدواریم که حرکتی هر چند کوچک در جهت پیشرفت به سوی تحقق منویاتی که برای سال 1404 متصورهستیم برسیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر