کد خبر: 8028
A
حجت الاسلام بهرامی خبر داد

ارسال بیش از ۱۱۲ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری در سال گذشته

رییس دیوان عدالت اداری گفت: در 8 ماهه نخست سال جاری، 960 شکایت از مصوبات و آیین‌نامه‌ها انجام شده که 822 شکایت از این تعداد، مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

ارسال بیش از ۱۱۲ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری در سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در اولین نشست خبری خود به عنوان رییس دیوان عدالت اداری که به مناسبت سالروز تاسیس این دیوان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول، اظهار کرد: امروز 15 آذرماه سالگرد تاسیس دیوان عدالت اداری است که در چنین روزی در سال 61 شروع به کار کرد. این روز را خدمت قضات دیوان و همکاران تبریک می گویم که زحمات زیادی را در طول این سال‌ها کشیده‌اند.

وی افزود: وظیفه سنگینی بر عهده همکاران ما در دیوان عدالت است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نهادی به نام دیوان عدالت اداری نداشتیم و جایی نبود که به شکایات مردم از دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی رسیدگی کند. خوشبختانه بر اساس اصل 173 قانون اساسی این نهاد پایه ریزی شد. در این اصل امده به منظور رسیدگی به شکایات مردم نسبت به مامورین و ایین نامه ها و احقاق حقوق انها دیوان عدالت اداری زیر نظر رییس قوه قضاییه تاسیس می شود و حدود اختیارات آن را قانون تعیین می کند و الان هم یکی از نهادهای مهم قوه قضاییه است که مشغول فعالیت است.

بهرامی اظهار کرد: دو وظیفه مهم برای دیوان عدالت اداری ذکر شده و در اصل 173 قانون اساسی مطرح شده که رسیدگی به شکایات مردم نسبت به مامورین و واحدهای دولتی بر عهده دیوان عدالت اداری است و خود دولت نمی تواند دیوان را مرجع شکایت قرار دهد؛ زیرا در اینجا شکایات مردم علیه آیین نامه ها و ... است؛ لذا برای این قضیه قانون سال 92 به نام قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری وجود دارد که مبنای کار ما است.

رییس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله دارد و تمام شکایات ابتدا در شعب بدوی رسیدگی و حکم صادر می شود که با حضور یک قاضی است. بعد از صدور حکم طرفین می‌توانند به حکم اعتراض کنند و اعتراض های‌شان در شعب تجدیدنظر رسیدگی می شود که دو  یا سه قاضی دارد که یکی رییس و دو نفر دیگر مستشار هستند.

بهرامی با طرح این سئوال که چرا رسیدگی به پرونده ها در دیوان عدالت اداری طولانی است؟ گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ یکی از آن دلایل کمبود قاضی است که نتوانسته ایم شعب را تامین کنیم؛ مجموعا دیوان عدالت اداری در شعب بدوی و تجدیدنظر حدود 100 قاضی دارد.  

وی گفت: البته رییس قوه هم تقبل کردند که تعداد دیگری قاضی به دیوان عدالت اختصاص یابد تا وقت رسیدگی‌ها را نزدیک‌تر کنیم، اما دلیل مهم اطاله دادرسی دو مرحله ای بودن آن است. یعنی افرادی که شکایت می کنند مدتی در شعب بدوی شکایت‌شان  طول می کشد تا حکم صادر شود و اگر اعتراض شود مدتی هم در شعب تجدیدنظر طول می کشد تا آن را رسیدگی کنیم.

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در اصلاحیه قانون دیوان عدالت اداری که به قوه ارسال کردیم یکی از پیشنهاداتمان این بود که همه شکایات دو مرحله‌ای رسیدگی نشود و برخی از شکایات مستقیما در دادگاه تجدیدنظر  مطرح شوند و آن هم پرونده‌هایی است که از هیات ها و کمیسیون ها می آیند.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر دیوان مربوط به آیین‌نامه‌هاست که اگر از آنها شکایت شود که آیین‌نامه و مصوبه ای از طرف دولت یا وزرا یا مامورین نهادها یا موسسات غیردولتی مثل شهرداری و شورای شهر صادر شده خلاف قانون است، رسیدگی به آن در دیوان عدالت اداری است که در سال تعداد زیادی شکایت در این رابطه داریم.

بهرامی با بیان اینکه در 8 ماهه نخست امسال 960 شکایت از مصوبات و آیین نامه‌هایی که شکات تلقی‌شان این بوده که خلاف قانون است صورت گرفته که از این تعداد 822  مورد از آنها رسیدگی و مختومه شد. برای رسیدگی به این گونه مصوبات که درخواست ابطال آن می شود ابتدا در کمیسیون های تخصصی دیوان مرکب از 15 قاضی رسیدگی می شود و هفته ای یک جلسه این کمیسیون ها دارند برای بررسی مصوبانی که از انها شکایت شده و درخواست ابطال شده است. اگر سه چهارم این 15 نفر نظرشان این بود که مصوبه خلاف نیست نظر به رد شکایت می دهند و نظر قطعی است و دیگر قابل رسیدگی نیست، ولی اگر کمتر از سه چهارم باشد، موضوع به هیات عمومی می رود که مرکب از کل قضات دیوان است و یک روز کاری در رابطه با اینگونه مصوبات وقت می گذارند و آن را بررسی می کنند و وقت قضات یک روز برای هیات عمومی و یک نصف روز برای کمیسیون های عمومی گرفته می شود.

وی یادآور شد: در سال 94 بیش از 112 هزار پرونده به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر