کد خبر: 8811
A
فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در گفت و گو با دیده بان ایران؛

مرخصی زایمان سلیقگی شده است

فاطمه ذوالقدر: زایمان اول یا دهم هیچ فرقی نمی کند، اگر زنی حتی سابقه کمتر از یک سال بیمه هم داشته باشه می تواند از این مرخصی زایمان (شش ماه یا نه ماه) استفاده کند.

مرخصی زایمان سلیقگی شده است

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مرخصی زایمان  بخش خصوصی و دستگاه های دولتی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: در رابطه با مرخصی 9 ماه زایمان بخش خصوصی یعنی کارگری بدلیل بارمالی هنوز  تائید نشده است.

ذوالقدر درخصوص  تفاوت موجود بین مرخصی زایمان کارمند و کارگر اظهار کرد: مرخصی زنان کارگر شش ماه است و اگر کارفرمایی با مرخصی 6 ماهه موافقت کند، می تواند سه ماه مرخصی بدون حقوق به کارگر زن بدهد و جمع مرخصی نه ماه شود ولی در بخش کارمندی بستگی به بودجه هر دستگاهی دارد که در این بین بعضی دستگاه های دولتی با نه ماه مرخصی موافقت کردن و بعضی دستگاه ها  با همان شش ماه موافقت می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با زایمان دوم و یا سوم زنان که می توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند، اینگونه عنوان کرد: زایمان اول یا دهم هیچ فرقی نمی کند و اگر زنی حتی سابقه کمتر از یک سال بیمه هم داشته باشه می تواند از این مرخصی زایمان (شش ماه یا نه ماه) استفاده کند.

وی با اشاره به ماده 76 قانون کار و پیش بینی مرخصی بارداری خاطر نشان کرد: بعد از تصویب قانون کار یعنی از سال 69 مرخصی زایمان و تا حدود ده سال قبل طبق ماده 76 قانون کار 90 روز بوده و بعد طبق دستور العمل به شش ماه افزایش پیدا کرد که تا چند ماه گذشته، 6 ماه بوده و درحال حاضر بدنبال راهی هستند که مرخصی زایمان 9 ماه شود و این مرخصی کاملا سلیقه ای شده و بعضی از دستگاه ها  اجرا می کنند و بعضی ارگان ها هم، همان 6 ماه را لحاظ می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما به التفاوت مرخصی 6 ماهه و ۹ ماهه زایمان باید از سوی دولت پرداخت شود و این بار مالی زیادی را می طلبد. همچنین این رقم در بخش خصوصی باید از سوی کارفرما پرداخت شود و در اینجاست که مشکلات مادران شاغل بیشتر دیده می شود.

ساعت کاری زنان دارای شرایط خاص کاهش یافت

ذوالقدر در خصوص مصوبه دوم شهریورماه مجلس شورای اسلامی که مقرر شد ساعات کار هفتگی بانوان شاغل دارای شرایط خاص تغییر کند، خبر داد و اظهار کرد: ساعات کار هفتگی بانوان دارای شرایط خاص  اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته هستند به ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای چهل و چهار ساعت کاهش یافته است.

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست مشمولین دارای شرایط خاص افزود: افرادی که معلولیت شدید یا همسر یا فرزند معلول شدید و مبتلایان به بیماری صعب العلاج دارند، پس از تایید اداره کل رفاه کارکنان و در خصوص مشمولین دارای فرزندان زیر شش سال و سرپرست خانوار پس از اداره کل امور کارکنان اقدام خواهد شد.

ذوالقدر خاطر نشان کرد: بانوان شاغلی که دارای فرزند کمتر از ۶ سال، بانوان دارای معلولیت شدید، دارای همسر و فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب العلاج و همچنین بانوان سرپرست خانوار شاغل هستند در دستگاه‌های اجرائی مشمول کاهش ساعت کار می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر