کد خبر: 9166
A
گزارش دیده بان ایران ازدرآمد میلیاردی شهرداری تهران از فروش طرح ترافیک:

قناعتی: بیش از 2 هزار طرح ترافیک به صورت روزانه فروخته می شود/ کهرم : پول هنگفتی از فروش طرح ترافیک به جیب شهرداری می رود/ حکیمی پور: اجرای طرح محدوده ترافیک شبیه یک شوخی است!

مشاور رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه محدودیت در فروش "طرح ترافیک" نیست، خاطر نشان کرد: هیچ محدودیتی در خرید و فروش "طرح ترافیک" ندارند و اگر هر فردی درخواست طرح ترافیک داشته باشد، بدون هیچ محدودیتی می تواند طرح ترافیک را در حدود 4، 5 میلیون خریداری کند.

قناعتی: بیش از 2 هزار طرح ترافیک به صورت روزانه فروخته می شود/ کهرم :  پول هنگفتی از فروش طرح ترافیک به جیب شهرداری می رود/ حکیمی پور: اجرای طرح محدوده ترافیک شبیه یک شوخی است!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  گره کور ترافیک تهران موضوعی است که بسیاری از کارشناسان در دولت های مختلف نسخه های عجیبی را برای حل آن پیچیده اند. از جمله این نسخه ها می توان به موضوع ایجاد منطقه تردد ممنوع! و فروش آن منطقه به صورت «طرح ترافیک» نام برد که طی چند سال گذشته با انتقاد های فراوانی مواجه بوده است. کسب درآمد میلیاردی شهرداری تهران و عملکرد ضعیف این سازمان عریض و طویل باعث شد تا به سراغ کارشناسان و اعضای شورای شهر تهران رفته تا نظر آنها را در اینباره جویا شویم.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هر ساله هزاران مجوز طرح ترافیک توسط این سازمان به فروش می‌رسد که درآمدی میلیاردی را نصیب شهرداری تهران می‌کند.

 

آرم طرح ترافیک در بازار آزاد به چندین برابر قیمت دولتی آن به فروش می‌رسد

دلالان از خرید و فروش طرح ترافیک درآمد هنگفتی نصیب خود می‌کنند، چرا که متقاضیان زیادی دارند. تفاوت قیمت بین نرخ دولتی و بازار آزاد مجوز طرح ترافیک، زمینهء سودجویی و دلالی را برای برخی افراد به وجود آورده است.

 

همچنین شهروندان می توانند از طریق  سایت و همچنین با شماره گیری *137 از طریق تلفن همراه ترافیک روزانه و هفتگی دریافت کنند.www.tehran.ir 

 

چهار نوع مجوز طرح ترافیک وجود دارد

 

مجوز روزانه نوع 1 (مجوز ورود از ساعت 6:30 صبح) 374400 ریال 

          به منظور خرید مجوز طرح ترافیک روزانه حداقل می بایست یک روز قبل از تاریخ درخواست نسبت به ثبت نام و خرید اقدام نمایید.(البته در صورتی که ظرفیت مجاز ثبت نام تکمیل نشده باشد. 

 

مجوز روزانه نوع 2 (مجوز ورود پس از ساعت 10 صبح) 280800ریال 

        به منظور خرید مجوز طرح ترافیک روزانه حداقل می بایست یک روز قبل از تاریخ درخواست نسبت به ثبت نام و خرید اقدام نمایید.(البته در صورتیکه ظرفیت مجاز ثبت نام تکمیل نشده باشد.

 مجوز روزانه نوع 3 (مجوز ورود پس از ساعت 14 بعد از ظهر) 180000ریال

        به منظور خرید مجوز طرح ترافیک روزانه حداقل می بایست یک روز قبل از تاریخ درخواست نسبت به ثبت نام و خرید اقدام نمایید.(البته در صورتیکه ظرفیت مجاز ثبت نام تکمیل نشده باشد)

        مجوز طرح ترافیک روزانه نوع 3 فقط برای تاریخ درخواستی مجاز و معتبر می باشد و شما فقط در تاریخ درخواستی و یا انتخابی از ساعت 14 بعد از ظهر به بعد مجاز به تردد در محدوده ممنوعه طرح ترافیک می باشید.

  مجوز هفتگی (مجوز ورود در تمام ساعات روز) 1200000 ریال

 

      به منظور خرید مجوز طرح ترافیک هفتگی توصیه می شود قبل از شروع هفته مورد نظر نسبت به ثبت نام و خرید اقدام نمایید.(البته در صورتی که ظرفیت مجاز ثبت نام تکمیل نشده باشد)

     تاریخ شروع مجوز طرح ترافیک هفتگی از اول هفته (شنبه ) است و فقط در هفته انتخابی و تایید شده مجاز به تردد در محدوده ممنوعه طرح ترافیک می باشند.. 

     در صورت تمایل به خرید مجوز هفتگی در هفته جاری فقط تا پایان روز شنبه می توانید اقدام به خرید نمائید.

     در صورت خرید مجوز هفتگی در هفته جاری، مجوز صادره صرفاً از زمان انجام موفق پرداخت الکترونیکی و مشاهده ی چاپ مجوز هفتگی تا پایان هفته ی مورد نظر معتبر می باشد.

قیمت آرم طرح ترافیک نوع اول حدود 37 هزار و 440 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 6:30 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. 

 

قناعتی: بیش از 2 هزار طرح ترافیک به صورت روزانه فروخته می شود

 

همچنین ابوالفضل قناعتی در خصوص اینکه چه تعداد طرح ترافیک در سطح شهر صورت می گیرد به  پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: هرساله شورای شهر تهران به شکل سامان دهی شده در حدود 10 هزار طرح ترافیک را ارائه می دهد و بیش از 2 هزار طرح ترافیک به صورت روزانه فروخته می شود و شهروندان در محدوده طرح ترافیک تردد می کنند.

 (بیش از 75 میلیون تومان درآمد روزانه + بیش از 450 میلیون تومان درآمد هفتگی+ بیش از یک میلیارد و 170 میلیون تومان درآمد ماهانه حاصل از فروش طرح ترافیک توسط شهرداری)

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران برای ترافیک پایتخت چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: سیاستی که شورای شهر برای ترافیک هر روزه کلان شهری مثل تهران در نظر دارد، این است که حمل ونقل عمومی را روز به روز افزایش دهد و شهروندان را به وسائل نقلیه عمومی تشویق کنند تا  بلکه از آلودگی هوا  و ترافیک  کاسته شود.

 

 توسعه بودجه حمل و نقل عمومی

 

وی ادامه داد: تقریبا یک سوم حکومت شهری توسط وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو انجام می شود و به همین جهت تلاش ما این است که بودجه حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم وشهروندان را هر چه بیشتر به این سیاست شهری سوق دهیم.

قناعتی در خصوص فروش طرح ترافیک  اذعان داشت: تعدادی از مردم در بعضی مواقع باید از محدوده طرح ترافیک تردد کنند، به همین دلیل به غیر از شرایط آلودگی هوا، بسیاری از شهروندان می توانند طرح ترافیک خریداری کنند و به راحتی در آن محدوده تردد کنند.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران تصریح کرد: نمی توانیم کلا برای شهروندان خط قرمز بگذارریم و آن ها را محدود کنیم، خرید وفروش طرح را برای شهروندان سهل کرده ایم تا برای تردد در خیابان ها با مشکل تردد مواجه نشوند.

 

انتقاد مشاور رییس سازمان محیط زیست از فروش تعداد زیاد "طرح ترافیک"

اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست درخصوص خرید و فروش "طرح ترافیک" اظهار کرد: انتقاد من به دلیل فروش تعداد زیاد طرح ترافیک درروز است.

بطوریکه در حال حاضر خرید و فروش "طرح ترافیک" پولکی شده است و هرشخص صاحب خودرو باید به دلیل استفاده از  "طرح ترافیک" سالانه چیزی حدود 4 میلیون تومان به شهرداری پرداخت نماید.

وی گفت: این روزها همه شهروندان "طرح ترافیک" را به صورت آزاد یا از طریق سازمانی خریداری می کنند و در محدوده "طرح ترافیک" تردد می کنند.

 

 پول هنگفتی از فروش طرح ترافیک به جیب شهرداری می رود

 

کهرم با اشاره به اینکه طرح ترافیک اسرار نظامی و امنیتی نیست که کسی حاضر نمی شود، آماری در این خصوص اعلام کند، افزود: ظاهرا پول هنگفتی از فروش "طرح ترافیک" به حساب شهرداری می رود و کسی حاضر نیست آماری از تعداد فروش طرح را اعلام کند.

مشاور رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه محدودیت در فروش "طرح ترافیک" نیست، خاطر نشان کرد: هیچ محدودیتی در خرید و فروش "طرح ترافیک" ندارند و اگر هر فردی درخواست طرح ترافیک داشته باشد، بدون هیچ محدودیتی می تواند طرح ترافیک را در حدود 4، 5 میلیون خریداری کند.

 

در منطقه "طرح ترافیک" شاهد ترافیک هستیم 

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار طرح ترافیک در سال فروخته می شود، تصریح کرد: از ساعت 6 صبح تا 5 بعدازظهر در منطقه طرح ترافیک شاهد ترافیک سنگین هستیم و دلیل اصلی ترافیک، تعداد زیاد طرحی است که بدون برنامه فروخته می شود و باید محدوده طرح ترافیک را طوری ساماندهی کنند که حداقل در آنجا شاهد ترافیک نباشیم و منطقه "طرح ترافیک" با مناطق دیگراز نظر تراکم ترافیک باید تفاوت داشته باشد.

 

حکیمی پور: اجرای طرح محدوده ترافیک شبیه یک شوخی است!

همچنین در ادامه احمد حکیمی پورعضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درخصوص اعمال محدودیت برای تردد خودروها در هسته مرکزی پایتخت اظهار کرد: اعمال محدودیت برای تردد خودروها در هسته مرکزی پایتخت به قبل از انقلاب بر می گردد. در طول سال های مختلف بازنگری های مختلفی در ساعت و محدوده های طرح بوجود آمده که امروزه از آن به عنوان طرح ترافیک یاد می شود. 

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: طبق قانون مبنای تعیین طرح ترافیک برعهده شورای عالی هماهنگی ترافیک به ریاست وزیر کشور است و بطور کلی هدف از اجرای این طرح کاهش حجم ترافیک در هسته مرکزی تهران، کاهش آلودگی هوا عنوان شده است اما با گذشت چندین سال از اجرای این طرح، به نظر می رسد باید ریشه آلودگی کلانشهر تهران را در جایی به جز قسمت راست پلاک خودروها جستجو کرد.

همچنین حکیمی پوراظهار کرد: اجرای طرح محدوده ترافیک در شرایطی که پایتخت دارای تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده و آلاینده است و بسترهای لازم  برای جایگزینی حمل و نقل عمومی فراهم نیست بیشتر شبیه یک شوخی است! 

محدود سازی تردد خودورها در سطح شهر نمی تواند چاره کار این وضعیت بغرنج باشد

وی ادامه داد: متاسفانه در طول تصدی گری مدیریت شهری فعلی، مبلغ قابل توجهی از بودجه شهرداری ها در احداث بزرگراه ها و پل ها  و فراهم سازی بستر برای ترغیب شهروندان در استفاده از حمل و نقل شخصی سرمایه گذاری شده است که این امر زمینه را برای سخت تر شدن تنفس تهرانی ها تشدید می کند و خودداری دولت در تقبل نیمی از هزینه های احداث حمل و نقل عمومی که مطابق قانون میبایست تخصیص دهد، وضعیت را بغرنج تر می کند.

حکیمی پور تصریح کرد: بطور کلی تازمانی که رویکرد مدیران به سمت سرمایه گذاری بر روی حمل و نقل عمومی و خروج صنایع آلاینده و خودروهای فرسوده جهت گیری نشود، محدود سازی تردد خودورها در سطح شهر نمی تواند چاره کار این وضعیت بغرنج باشد.

گزارش از نوگل تاجدوزیان 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر