کد خبر: 9257
A
گزارشی از بررسی لایحه برنامه ششم توسعه؛

اعتبار۵۰ موسسه فرهنگی قطع شد

بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس روز گذشته ادامه پیدا کرد و نمایندگان با به رای گذاشتن برخی از مهم‌ترین بندهای لایحه به بررسی و موشکافی آن پرداختند. از جمله مصوبات مهم روز گذشته مجلس این بود که نمایندگان با ۱۷۳ رای، موافقت خود با رشد اقتصادی هشت درصد تا پایان برنامه ششم را نشان دادند و ماده دو لایحه را نیز به تصویب رساندند.

اعتبار۵۰ موسسه فرهنگی قطع شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس روز گذشته ادامه پیدا کرد و نمایندگان با به رای گذاشتن برخی از مهم‌ترین بندهای لایحه به بررسی و موشکافی آن پرداختند. از جمله مصوبات مهم روز گذشته مجلس این بود که نمایندگان با ۱۷۳ رای، موافقت خود با رشد اقتصادی هشت درصد تا پایان برنامه ششم را نشان دادند و ماده دو لایحه را نیز به تصویب رساندند. گفتنی است بررسی لایحه برنامه ششم توسعه طی امروز و فردا نیز ادامه دارد. نمایندگان مجلس همچنین روز دوشنبه در رابطه با لایحه برنامه بودجه سال آینده به بحث و گفت‌وگو پرداختند و در نتیجه مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از پیش‌بینی کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

 

ماده ۲ برنامه ششم توسعه تصویب شد

 

پس از چند و چون فراوان، بالاخره روز گذشته نمایندگان مجلس با تصویب ماده دو لایحه برنامه ششم توسعه، مسائل محوری همچون محیط زیست، بهبود فضای کسب و کار، کاهش آسیب‌های اجتماعی و بخش پیشروی اقتصاد را مشخص کردند. نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه و در ادامه بررسی برنامه ششم توسعه با ۱۴۷رای موافق، ۲۸ رای مخالف، هشت رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر با این ماده موافقت کردند. بر این اساس دولت موظف شد طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آنها و همچنین مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های مورد اشاره را در بودجه سالانه اعمال کند. این موارد درباره موضوعات خاص راهبردی شامل آب و محیط‌ زیست، موضوعات خاص مکان‌‌محور شامل توسعه سواحل مکران و اروند و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری (حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده)، بافت‌های تاریخی و مناطق روستایی، موضوعات خاص بخش پیشروی اقتصاد شامل معدن و صنایع معدنی، کشاورزی، گردشگری، ترانزیت و حمل‌و‌نقل ریلی، فناوری‌های نوین، توسعه و کاربست علم و فناوری و انرژی است. همچنین موضوعات خاص کلان فرابخشی شامل بهبود محیط کسب و کار، اشتغال، فضای مجازی، بهره‌وری، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور، نظام عادلانه پرداخت توانمندسازی محرومان و فقرا (با اولویت زنان سرپرست خانوار)، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی و رفع تبعیض و ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فرهنگ عمومی و سبک زندگی ایرانی، اسلامی و توسعه آمادگی دفاعی و امنیتی را نیز شامل می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده دولت در دفاع از این ماده افزود: این موضوع که چرا توسعه سواحل مکران به عنوان اولویت برنامه ششم توسعه مطرح است، به این دلیل است که این موضوع بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری معظم انقلاب در اولویت بوده است. محمدباقر نوبخت افزود: نمایندگان مجلس از دولت این موضوع را مطالبه می‌کنند که برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب که فصل الخطاب است باشد، در این راستا علاوه بر در اولویت قرار گرفتن توسعه سواحل مکران، توسعه سایر سواحل نیز مورد توجه قرار دارد. گفتنی است پیش از این نیز رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به استان سیستان و بلوچستان با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به این استان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جلسات متعدد تاکید دارند که مسئولان کشور به این استان توجه بیشتری داشته باشند. ایشان اخیرا دستور داده‌اند ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کند. علی لاریجانی همچنین گفته بود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران و سرمایه‌گذاری خوبی که در این زمینه صورت گرفته، آینده خوبی در انتظار سیستان و بلوچستان است. او روز گذشته نیز در هنگام بررسی ماده سه لایحه برنامه ششم توسعه عنوان کرد: جداول این ماده به دلیل ابهاماتی که دارد، در آینده بررسی و تصویب می‌شود، به همین دلیل فقط متن ماده سه به تصویب نمایندگان رسیده است. همچنین روز گذشته مجوز افزایش سرمایه پنج بانک با تعیین شرایطی در برنامه ششم توسعه صادر شد که فروش اموال دو وزارتخانه ارتباطات و تعاون از جمله راهکارهای پیشنهادشده برای افزایش سرمایه این پنج بانک است.

 

جدول ۱۷، از مشکلات اساسی بودجه

 

روز گذشته که یکی از روزهای پرکار نمایندگان مجلس دهم بود، آنها در کنار بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، لایحه بودجه سال آینده را هم مورد واکاوی قرار دادند که به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اعضای این کمیسیون با حذف بودجه ۵۰ موسسه فرهنگی در بودجه سال ۹۶ کل کشور موافقت کردند.‌هادی قوامی اظهار داشت: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حذف جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال ۹۶ (در مورد کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی) موافقت کردند که این مصوبه در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق مجلس و سپس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اعمال می‌شود. او افزود: در جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور در مورد کمک بودجه‌ای به ۵۰ موسسه فرهنگی اشاره شده بود که با حذف این جدول، کمک بودجه‌ای به این ۵۰ موسسه فرهنگی قطع می‌شود. قوامی اضافه کرد: با حذف این جدول، ۵۳ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی و ۱۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای به ۵۰ موسسه فرهنگی قطع می‌شود و آن منابع به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد. این نماینده تاکید کرد: یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد حذف این جدول را مطرح کرد که در نهایت پیشنهاد او مورد تصویب اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار گرفت. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران اقتصادی همچون بایزید مردوخی‌ با بیان اینکه این بودجه به افراد و اشخاص حقیقی در حوزه فرهنگ داده می‌شود از اینکه هیچ نظارتی بر ارگان‌های ذیربط انجام نمی‌شود، انتقاد کردند. مردوخی همچنین اعتقاد دارد که در جدول ۱۷ ارقام کلانی  به برخی موسسات فرهنگی که عموما خارج از نظارت دولت هستند، اختصاص داده شده است و در واقع این جدول یکی از مشکلات اساسی در بودجه کشور است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر