کد خبر: 9329
A
قرایی مقدم در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح کرد:

کاهش خودکشی در شب یلدا

اصولا شب یلدا یکی از کهن ترین رسوم کشور ما است و به روایتی زیر بنای جشن کریسمس و عید مسیحیان است، یعنی قبل از جشن کریسمس، آیین جشن یلدا را برگزار می کنیم.

کاهش خودکشی در شب یلدا

اصولا شب یلدا یکی از کهن ترین رسوم کشور ما است و به روایتی زیر بنای جشن کریسمس و عید مسیحیان است، یعنی قبل از جشن کریسمس، آیین جشن یلدا را برگزار می کنیم.

قرایی مقدم درخصوص فلسفه شب یلدا خاطر نشان کرد: فرهنگ اصیل ایرانی از چندین هزار سال قبل برای بالا بردن سطح ارتباطات و پیوندهای اجتماعی مردم با یکدیگر، ایجاد همدلی و همزبانی جشن‌های باستانی مختلفی دارد که نسل به نسل منتقل شده است.

این جامعه شناس اظهار کرد: این شب فرصتی است برای پیوند و انسجام بیشتر میان اعضای خانواده،  برگزاری شب یلدا باعث می‌شود پیوندهای معنوی و وابستگی‌های عاطفی به ویژه در خانواده‌های شهری افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت شب یلدا در بین اقوام مختلف اظهار کرد: جشن شب یلدا با توجه به وضعیت اقلیمی، طبقه بندی قشر جامعه و وضعیت اقتصادی جامعه برگزار می شود و برگزاری شب یلدا به سنت هر شهری بر می گردد و به نظر بنده  در کنارهم بودن این روز خاطره انگیز است.

این جامعه شناس به تجمل گرایی در برگزاری جشن شب یلدا اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد فراموش کرده اند که منظور از برگزاری جشن شب یلدا دور هم بودن و از حال روزو یکدیگر با خبردار شدن است نه اینکه جشن یلدا را در بین اقوام به صورت خودنمایی اجرا کنند و همبستگی اجتماعی را فراموش کنند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشن شب یلدا به منظور همدلی و همزبانی در بین اقشار جامعه است، خاطر نشان کرد: هدف از دورهمی در روز یلدا این است که پیوند و همبستگی اجتماعی را در بین اقوام ایجاد کنیم و از کنار هم بودن ها لذت ببریم.

قرایی مقدم تصریح کرد: پیوندهای ازدواج در بین اقوام و خویشاوندان در این روز ممکن است بسیار اتفاق بیفتد و حتی کینه ها  هم در این دورهمی ها از بین می رود.

کاهش خودکشی در شب یلدا

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه احساس تنهایی و غربت در میان خانواده‌های شهرنشین افزایش یافته است، گفت‌:‌ یلدا فرصتی است برای پالایش فکر و روح و انتقال میراث فرهنگی از نسل گذشته به نسل آینده حتی دورهم جمع شدن اعضای فامیل در چنین مراسم‌هایی می‌تواند بیماری‌های روحی و افسردگی‌، خودکشی و ارتکاب جرم را کاهش می دهد.

قرائی مقدم اذعان داشت: اعضای خانواده فرصت شب یلدا را با گذراندن در فضای مجازی از دست ندهند و این شب را فرصتی بدانند برای بهره بردن از لذت کنار هم بودن و شب یلدا فرصتی است برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده  در کنار یکدیگر.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر