کد خبر: 9430
A
گزارشی از تحقیقات تکان دهنده در حوزه اعتیاد؛

نگرش مثبت ۲۸ درصد مردم به مواد مخدر/ 17 درصد مردم تمایل به مصرف مواد مخدر دارند

«در بازه سنین ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۸ درصد مردم نگرش مثبتی به مصرف مواد مخدر داشته و ۱۷ درصد جمعیت در این بازه سنی تمایل به مصرف مواد مخدر دارند.» این چکیده ای از تحقیقات اخیر در حوزه اعتیاد است که زنگ خطری جدی را برای جامعه به صدا درمی‌آورد. از سوی دیگر نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش اعتیاد و طلاق در میان زنان وجود دارد که از سوی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است.

نگرش مثبت ۲۸ درصد مردم به مواد مخدر/ 17 درصد مردم تمایل به مصرف مواد مخدر دارند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تشریح جزئیاتی از تحقیقات اخیر در حوزه تمایل مصرف مواد مخدر اظهار داشت: نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد حدود ۱۷ درصد از مردم تمایل مصرف مواد مخدر را در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال دارند و این به معنای آن است که باورهای غلط، میل به مصرف را افزایش می‌دهد. به گفته حمید صرامی، این تحقیقات ثابت کرده ۲۸ درصد از جمعیت کشور در بازه ۱۵ تا ۶۴ سال، نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر دارند؛ باید پذیرفت سیستم اعتیاد با قبولاندن باورهای غلط در ذهن مردم از جمله اینکه «مواد مخدر جدید اعتیادآور نیست» یا «مواد جدید تمرکززاست»، سعی دارد زمینه اعتیاد را افزایش دهد. او افزود: از دیگر سو، ۶۹ درصد مردم تمایل جدی برای مشارکت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دارند و این یعنی استفاده از ۶۹ درصد جمعیت برای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد که ظرفیت بزرگ و پتانسیل عظیمی است. به گزارش تسنیم، صرامی در مورد سن مصرف اعتیاد نیز خاطرنشان کرد: این تحقیقات نشان داد که در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، سنین ۲۱ تا ۲۴ سال بیشترین بازه سن مصرف کنندگان مواد مخدر را شامل می‌شود و این به معنای آن است که دستگاه‌های فرهنگی کشور باید مداخلات خود را در بازه سنی جوانان و نوجوانان بیشتر کنند و اگر اقدامات در این حوزه رونق نیابد، خطر کاهش سن اعتیاد جدی است.

 

رشد اعتبار حمایت از زنان سرپرست خانواده

 

«آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان افزایش یافته است. قبول داریم اگر امروز برای جلوگیری از افزایش اعتیاد و طلاق برنامه ریزی جدی نشود،‌ در آینده با معضل اساسی برخورد خواهیم کرد.» این بخشی از اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس است. براساس اظهار نظر سلمان خدادادی، حمایت از زنان سرپرست خانوار از نظر قانونی و مالی یکی از برنامه‌هایی است که در مجلس در حال پیگیری است. او در این باره افزود: دولت موظف شده که اعتبار حمایت از زنان سرپرست خانواده را تا حدود ۲۰ درصد افزایش دهد تا این زنان از نظر مالی حمایت بیشتری شوند. روی این مسائل مطالعات جدی انجام شده است که چگونه می‌شود از بروز آسیب‌های اجتماعی در میان زنان جلوگیری کرد تا دیگر به سمت آسیب‌ها نروند.

 

اقدامات مجلس در رابطه با آسیب‌های اجتماعی

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نمایندگان مردم در مجلس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، قدم‌های اساسی برداشته اند و یکی از اقدامات، ایجاد هماهنگی بین نهادهای اجرایی کاهش دهنده آسیب‌های اجتماعی است. سلمان خدادادی اظهار کرد: اکنون ۱۸ دستگاه اجرایی مسئولیت کاهش آسیب‌های اجتماعی را در کشور دارند و در طول ۶ ماه گذشته، پنج جلسه با این دستگاه‌ها برگزار شده است. او با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، افزود: نتایج این گزارش‌ها به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود و به تازگی نیز به دفتر مقام معظم رهبری گزارش عملکرد دستگاه‌ها تقدیم شد. به گفته خدادادی، خلأهای قانونی در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بررسی شده تا این خلأها جبران شود. به گزارش ایرنا، او در پایان خاطرنشان کرد: در ارتباط با خانواده‌ها قانون‌های خوبی تصویب شده که یکی از آنها کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص است. همچنین یکی از معضلات اساسی که در بروز آسیب‌های اجتماعی نقش اساسی دارد، موضوع بیکاری است و به همین منظور در کمیسیون اجتماعی مجلس، موضوع پرداخت بیمه بیکاری به جوانان حائز شرایط کار مصوب شده است. در این زمینه نیز دولت مجاب شده است تا نسبت به ایجاد اشتغال در کشور قدم‌هایی بردارد.

 

افزایش ظرفیت سم‌زدایی معتادان متجاهر

 

اما در این میان استاندار تهران حامل خبر خوشی در حوزه اعتیاد است. حسین‌هاشمی گفت: برنامه‌های خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حال شکل‌گیری است که البته برخی دستگاه‌های ضعیف نیز در این رابطه تذکر گرفته‌اند و امیدواریم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم. استاندار تهران درباره سم‌زدایی معتادان متجاهر نیز عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت سم‌زدایی معتادان متجاهر به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده در حالی که در سه سال گذشته و ابتدای دولت این رقم به ۴۰۰ نفر می‌رسید. به گفته‌هاشمی، یکی از مشکلات در برخورد با اعتیاد، وجود معتادان سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در تهران است که مقرر شده با همکاری دادگستری این معتادان به شهرستان‌های خود بازگردانده شوند. اگر بازگشت برخی از معتادان متجاهر به استان‌های خود انجام بگیرد، در رابطه با سم‌زدایی و نگهداری دیگر معتادان متجاهر هیچ مشکلی نخواهیم داشت. به گزارش تسنیم، او در پایان با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه آسیب‌های اجتماعی افزود: گزارش‌هایی در مورد زندان‌های استان تهران ارائه شد. همچنین شهرداری تهران نیز در رابطه با جمع‌آوری متکدیان گزارش‌ها و راهکارهایی را مطرح کرد.

 

اعتیاد زنانه نمی‌شود

 

برخی مسئولان هشدارهایی نسبت به زنانه شدن اعتیاد یا آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کنند که پایه‌های این ادعاها با اظهار نظر یک کارشناس مسائل اعتیاد سست شده است. رویا نوری با تاکید بر اینکه اعتیاد هیچ گاه زنانه نمی‌شود، گفت: اعتیاد از ابتدا پدیده‌ای مردانه بوده است، چراکه همواره مردها بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند و آن را مصرف می‌کنند. این جامعه شناس با بیان اینکه امروزه ۳۰ درصد از زنان جامعه شاغل هستند، اظهار داشت: امروزه درصد ریسک پذیری زنان جامعه افزایش یافته است و این موضوع در مساله اعتیاد نیز خود را نشان می‌دهد. موضوع زنان از جمله موضوعاتی است که به تازگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است اما مطالعات انجام شده در این حوزه، مطالعات تخصصی برای زنان نیست. آسیب‌های زنان به‌ویژه اعتیاد باید به طور متمرکز و تخصصی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. او با اشاره به اینکه اعتیاد یک رفتار پرخطر است، تصریح کرد: زنان در بیشتر مواقع انسان‌های محتاطی هستند؛ به طوری که درصد ریسک پذیری آنان نسبت به مردان جامعه بسیار کم بوده است، اما امروزه درصد ریسک پذیری زنان جامعه افزایش یافته است و این موضوع در مساله اعتیاد نیز خود را نشان می‌دهد. این کارشناس مسائل اعتیاد در برنامه‌ای رادیویی با این اظهار نظر که اعتیاد زنان امروزه تبدیل به یک مساله اجتماعی شده است، افزود: آمارهای اعتیاد زنان در جامعه امروزه بسیار افزایش یافته است، بنابراین افراد اجتماعی و جامعه نسبت به این موضوع حساس شده اند. در ادامه این برنامه یک کارشناس مواد مخدر نیز با اشاره به سبک زندگی خانواده‌های امروزی، عنوان کرد: تربیت صحیح فرزند توسط خانواده، باعث می‌شود تا تعامل و هماهنگی ویژه و خوبی در جامعه حاکم شود. مردهای خانه‌های امروزی باید خلأ تربیتی فرزندان را در نبود زنان در خانه تامین کنند. به گفته عیسی کاکویی، امروزه مرجع الگوگیری کودکان جامعه عوض شده است؛ در شرایط امروزی گروه مرجع جوانان و نوجوانان تغییرات بسیار جدی کرده است، به طوری که علاوه بر والدین، فرزندان نیز مورد آسیب قرار گرفته است. این کارشناس مواد مخدر در پایان خاطرنشان کرد: آمارهای چند سال پیش در حوزه اعتیاد، آسیب‌های کمتری را نسبت به آمارهای امروزی نشان می‌داد.‌

منبع: آرمان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر