کد خبر: 9465
A

خانیکی: روزنامه‌نگاری یک کار کاملاً فکری است و فکر نیز در شرایط امن رشد می‌کند

اولین مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران؛ صبح امروز در محل وزارت کار برگزار شد.

خانیکی:  روزنامه‌نگاری یک کار کاملاً فکری است و فکر نیز در شرایط امن رشد می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هادی خانیکی روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه طی سخنانی با اشاره به وضعیت امروز روزنامه‌نگاری گفت: امروز روزنامه‌نگاری دچار گسست از حوزه‌های دیگر همچون حوزه‌های آکادمیک و حرفه‌ای شده است و باید برای این گسست‌ها فکری کرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند مشکلات روزنامه‌نگاری را حل کند؛ توجه جدی به نهادهای مدنی و صنفی است که هرچند از نظر شکلی دارای اشکالاتی هستند اما یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکلات هستند.

وی با اشاره به اینکه فضای کار و روزنامه‌نگاری همچنان جزو مشاغل پرمخاطره است؛ افزود: البته ما نباید به دلیل آنکه شغل پرریسک و پرمخاطره‌ای داریم از فعالیت ناامید باشیم بلکه باید تلاش کنیم تا مولفه‌های مورد نیاز روزنامه‌نگاری تحقق پیدا کند.

خانیکی با اشاره به پنج مولفه اصلی کار روزنامه‌نگاری گفت: اولین و اصلی‌ترین مولفه روزنامه‌نگاری آزادی است و روزنامه‌نگاری همزاد آزادی است و همه باید تلاش کنند تا آزادی‌های مورد نیاز روزنامه‌نگاری تامین شود.

وی ادامه داد: دومین مولفه روزنامه‌نگاری امنیت است زیرا روزنامه‌نگاری یک کار کاملاً فکری است و فکر نیز در شرایط امن رشد می‌کند.

وی منزلت را مولفه سوم روزنامه نگاری دانست و افزود: هر شهروندی باید در جامعه دارای منزلت باشد و روزنامه‌نگار نیز تبعاً نمی‌تواند بدون موقعیت مناسب و منزلت در جامعه فعالیت کند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی روزنامه‌نگاران گفت: چهارمین مولفه مهم در حرفه روزنامه‌نگاری معیشت است. امروز روزنامه‌نگاران از حداقل شرایط معیشت که شایسته آنها باشد برخوردار نیستند. غفلت از معیشت روزنامه‌نگاران باعث شده کار روزنامه‌نگاری به یک کار فرسایشی تبدیل شود و روزنامه‌نگاران همزمان در چند نهاد و رسانه کار کنند به همین دلیل نمی‌توانند مستقل باشند.

خانیکی مولفه پنجم را قانون دانست و افزود: اگر قانونی نباشد که بر کارها نظارت کند ما دچار تزلزل و اعمال سلیقه می‌شویم و توجه به اصول قانونی در کار روزنامه‌نگاری بسیار مهم است.

خانیکی با اشاره به اینکه امروز روزنامه‌نگاری نیاز به تشکیل مدنی قوی دارد؛ افزود: شاید نهادهای مدنی در ابتدا باعث رشد اختلافات شود اما در ادامه قطعاً می‌توانند محل حل و فصل اختلافات شوند و روزنامه‌نگاری ازجمله مشاغلی است که بیشتر از حوزه‌های دیگر نیازمند تشکیل نهادهای قوی و درست است.

وی ادامه داد: توسعه مشاغل رعایت اصل نظاره‌گری، رفع مشکلات توسط نهادهای صنفی انجام می شود و نهادهای صنفی به خوبی می‌توانند حلقه واسط بین جامعه و دولت باشند و فاصله نهاد خود با جامعه و دولت را کم کنند.

کامبیز نوروزی (روزنامه‌نگار و حقوقدان) نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از تشکیل انجمن صفنی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: تاریخ روزنامه‌نگاری ایران تاریخ پر فراز و فرودی است و همیشه با سختی‌ها و مرارت‌های زیادی همراه بوده. روزنامه‌نگاری ایران در طول سالها با مشکلات شغلی و با داغ و درفش خو کرده است.

وی ادامه داد: بیش از 160 سال است که روزنامه‌نگاری ایران تجربیات مستقلی را طی کرده و یکی از مسائلی که همیشه در این شغل وجود داشته بحث تشکلات صنفی است و یک شغل همیشه بدون تشکل باید تحت نظر دولت فعالیت کند.

نوروزی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های فعالیت‌ صنفی کوتاه بودن عمر تشکلات صنفی است؛ گفت: اینکه امروز با یک تجربه جدید یک انجمن صنفی جدید به نام انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاری استان تهران تشکیل می‌شود تجربه بسیار خوبی است و پایه‌گذاری این انجمن جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که تشکل صنفی فقط قدرتش را از اعضا می‌گیرد و میزان قدرت و اقتدار یک نهاد صنفی به میزان حضور و فعالیت‌های اعضای آن صنف است و هرچقدر میزان حضور اعضا بیشتر باشد قطعاً میزان قدرت صنف نیز بیشتر است.

بهرامی (مسئول تشکل‌های کارگری وزارت کار) نیز گفت: شکل‌گیری هر تشکلی جای خوشحالی دارد اما شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خوشحالی بیشتری دارد. زیرا اعضای این انجمن می‌توانند با فعالیت و مطالب خود در شکل‌گیری گفتمان فعالیت‌های صنفی و توجه به تشکل‌های صنفی نقش موثری داشته باشند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر