کد خبر: 9737
A
گزارش "دیده بان ایران" از کلیه فروشی مجازی در شبکه های اجتماعی؛

بیا دایرکت قیمت بدم!/ کلیه فروشی علنی در فضای مجازی

1 ماه فرصت مانده تا حکم جلبم را بگیرند، باید پول جور کنم تا چکم را از دست طلبکارانم بگیرم و کسی هم ندارم که بتواند بدهی هایم را پرداخت کند، برای همین کلیه ام را به فروش گذاشته ام؛ این سرنوشت مردی است که برای تامین امرار معاش زندگی و خانواده کلیه خود را به حراج گذاشته است.

بیا دایرکت قیمت بدم!/ کلیه فروشی علنی در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ خرید و فروش کلیه دیگر مانند سال های گذشته پنهانی نیست. این روزها به وضوح شاهد کشیده ‌شدن پای واسطه‌گران و دلالان این عضو از بدن به بازار کلیه هستیم. گاهی برای خرید یک کلیه باید پولی به اندازه خرید یک خودرو کنار گذاشت تا بتوانی این عضو قیمتی بدن را از دلالان کلیه خریداری کنی؛ شوخی نیست! بحث و مرگ زندگی است.

تاسف‌برانگیزتر اینکه در صفحه مجازی کانال هایی با عنوان «فروش فوری کلیه» دیده می شود. 

وقتی  برای تهیه یک گزارش سری به صفحه های مجازی زدم، ناگهان با صفحه ای با عنوان «فروش فوری کلیه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام با این عنوان مواجه شدم؛ 

«فروش کلیه به دلیل نیاز مالی» و با این توضیح که:

(به علت مشکلات مالی خیلی فوری؛ یک کلیه با گروه خونی o+  به  فروش می رسد.)

برای گفت و گو با یکی از این فروشنده های کلیه،به صاحب این صفحه پیام دادم و برایش نوشتم "من نه خریدارم نه فروشنده کلیه، خبرنگارم و اگر دوست داشته باشی قصد کمک کردن دارم" و خیلی زودتر از آن چیزی که فکر کنم جواب داد که به خاطر 15 میلیون تومان قصد فروش کلیه خود را دارم.

این «کلیه فروش‌» که خودش را محمد؛ پدری 30 ساله معرفی و بدهی مالی را علت اصلی فروش کلیه خود عنوان کرد و نوشت: شغل آزاد دارم و درآمد ماهیانه من کمتر از 500 هزار تومان در ماه است که 450 هزار تومان آن درماه هزینه کرایه خانه ام می شوم.

وی تصریح کرد: من قصد دارم کلیه خود را 35 میلیون تومان بفروشم تا بتوانم با این پول هم بدهی های خود را پرداخت کنم و هم پولی را در بانک بگذارم و سودش را بگیرم تا به زخم زندگی ام بزنم.

او می گوید: به دلیل مشکلات مالی، کلیه خود را می خواهم بفروشم تا بدهی هایم را پرداخت کنم. تا الان مشتری پیدا نشده است، همه پیشنهاد می دهند که به تهران بیایم و به بیمارستان ها مراجعه کنم و به بیمارانی که در صف انتظار کلیه هستند، کلیه ام را بفروشم.

محمد خاطر نشان کرد: اگر تا آخر ماه نتوانم پول بدهی را پرداخت کنم، دادگاه حکم جلبم را صادر می کند و باید زندان بروم و تاوان سنگینی؛ هم خودم و هم خانواده ام بدهیم. من نمی توانم تحمل کنم و اگر نتوانم بدهی هایم را پرداخت کنم در نهایت اقدام به خود کشی می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از اطرافیان خود برای کمک درخواست نمی‌کند، ادامه داد: نمی‌خواهم هیچ کس از این ماجرا باخبر شود. این مرد همچنین تاکید می‌کند که سلامتی اش برایش مهم نیست و تنها به فکر آینده کودکش است.

درادامه و در یکی دیگر از شبکه های مجازی( تلگرام) با آگهی "فروش کلیه" مواجه شدم که فروشنده دختر دانشجوی جوانی بود که برای تامین شهریه دانشگاه، کلیه اش را برای فروش آگهی کرده بود.

 

سحر دختر 27 ساله ای بود که کلیه‌اش را 15 میلیون تومان به فروش گذاشته بود. وقتی با شماره درج شده در این آگهی تماس گرفتم این دختر جوان در پاسخ به این سوال که چرا کلیه ات را برای فروش آگهی کرده ای گفت:

 ترم پنجم رشته گرافیک هستم که به دلیل فوت پدرم و مشکلاتی که برای خانوده ام پیش آمده و اینکه در حال حاضرهیچ درآمدی ندارم، و برای تامین هزینه های دانشجویی خودم و خرج برادر سرباز و مادر پیرم تصمیم به کلیه فروشی ام گرفته ام.

سحر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون به مراکز مشخصی جهت فروش کلیه مراجعه کرده یا قرار است به بالاترین قیمت کلیه خودش را به فروش برساند گفت: تماس های زیادی را طی این چند روز داشته ام که بسیاری از آنها کلیه ام را نمی خواهند!! اما من حاضر به انجام هیچ کاری جز فروش کلیه ام نیستم. امیدوارم آنهایی که به افرادی مانند من مراجعه می کنند متوجه این موضوع باشند که فقر اصلی ترین عامل فروش اعضای بدن ماست.

«محمد و سحر» یکی از صدها موردی هستند که این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی به صورت مجازی برای اعضای بدن خود مشتری پیدا می کند تا شاید اینگونه بخشی از مشکلات مالی خودش را برطرف نماید.

چوب حراج به اعضای بدن

اما به راستی خرید و فروش کلیه به این آسانی ها هست که با دادن یک آگهی بتوان آن را فروخت؟

«مصطفی قاسمی» رئیس انجمن حمایت در خصوص بیماران پیوند کلیه ای به خبرنگار پایگاه  خبری تحلیلی دیده بان ایران گفت: برای کاهش تخلفات و کنترل قیمت خرید و فروش "کلیه" ابتدا به اعضای خانواده خود بیمار اطلاع می دهیم که شرایط اهدا "کلیه" به بیمار را دارند یا خیر؛ اگر فردی در خانواده وجود نداشت، این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم که بیمار از اقوام یک بیمار دیگر کلیه دریافت کند و به ازای آن یکی از اقوام وی کلیه خود را به بیمار دیگری بدهد. اگر پزشکان در این باره همکاری داشته باشند، شاید این موضوع بتواند کمک زیادی به رفع مشکلات کلیه افراد بکند.

قاسمی اظهار کرد: مبلغی در این میان رد و بدل نمی‌شود، ضمن اینکه امکان پس زدن پیوند به حداقل می‌رسد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی خاطر نشان کرد: این موضوع سبب شده است که حق کسانی که در انتظار دریافت کلیه هستند، ضایع شود.

وی درباره وضعیت دلالی کلیه اظهار کرد: در ایران، ما مراکز دولتی داریم که برای خرید و فروش کلیه فعالیت قانونی می‌کنند و دولت هم نقش حمایتی از اهدا‌کنندگان را دارد و در مقابل اهدای کلیه مبلغی را به آن‌ها می‌دهد. 

وی ادامه داد: این مراکز تصمیم‌گیری در زمینه پیوند کلیه در کشور افزایش یافته و این امر راه نفوذ دلالان کلیه را افزایش می‌دهد. این دلال‌بازی موجب ترویج خرید و فروش کلیه می‌شود. 

 قاسمی تصریح کرد: ما باید هر چه سریعتر به دنبال راهکاری برای کم کردن نفوذ دلالان کلیه در کشور باشیم زیرا هر چقدر راه‌های نفوذ آنها بیشتر باشد میزان رسیدن افراد نیازمند به کلیه کمتر خواهد شد.

گزارش از نوگل تاجدوزیان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر