کد خبر: 9832
A
برای دومین بار برپا می‌شود

نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در تهران

دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از 15 تا 18 دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ به نقل از ستاد خبری معاونت توسعه روستایی  ،  روستاییان و عشایر در ایران بعنوان یک جامعه مدنی تأثیرگذار محسوب می‌شوند، لذا نگاه ویژه به این بخش جامعه، بررسی و واکاوی نحوه زندگی و عملکرد این عزیزان، همچنین معرفی و الگو قرار دادن این جامعه به جامعه شهری از ملزومات دولت جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از راه‌های معرفی خصوصیات این جامعه برگزاری نمایشگاه روستایی در پایتخت ایران است. به همین منظور قرار است، نمایشگاهی از آثار روستاییان و عشایر با این اهداف برگزار شود؛ آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر ظرفیت این مناطق در تولید محصولات متنوع بویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی، معرفی روستاهای نمونه و معرفی آنها به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه، معرفی جاذبه‌های فرهنگی ( از قبیل آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، غذاها و ...)، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و ... در مناطق روستایی و عشایری، معرفی دارایی‌های معنوی ، دارایی مالی و فیزیکی، 

همچنین ایجاد ارتباط دوسویه شهرنشینان با روستائیان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری فی ما بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق، تقویت روحیه خود باوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از دیگر اهداف این نمایشگاه است.

این نمایشگاه شامل31 غرفه‌ اصلی ( به تعداد استان‌ها ) بوده و مساحت هر غرفه متناسب با تعداد شهرستان‌های تابعه هر استان و جمعیت روستایی خواهد بود.

غرفه‌های استانی شامل غرفه‌های شهرستانی با تابلو جداگانه بنام شهرستان بوده و هر شهرستان توانمندی‌های روستاییان و عشایر آن شهرستان را متناسب با فضای در اختیار (حدود 15 – 8 مترمربع ) به نمایش خواهد گذاشت به نحوی که برآیند غرفه‌های شهرستانی بیانگر توانمندی‌ها و استعدادها و قابلیت‌های مناطق روستایی آن استان باشد.

بخشی ویژه‌ای ‌به نام نمایشگاه «نوآوری‌ها و ایده‌های نو» با 31 غرفه طراحی شده که هر یک از غرفه‌ها متعلق به یک استان است. در این بخش خلاقیت‌هایی که دررونق بخشی به فعالیت‌های روستایی استان مؤثر بوده به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

همچنین تعداد 130 غرفه فرعی برای ارایه فعالیت‌های دستگاه‌های ملی مرتبط با امور توسعه روستایی ( 50 غرفه )، معرفی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، برخی انجمن‌های فعال در عرصه آموزش ( بویژه آموزش‌های مجازی) و توانمندسازی روستائیان و سازمان‌های مردم نهاد (NGO ها ) و انجمن‌ها، گروه‌های جهادی، نمایندگی برخی سازمان‌های بین‌المللی در ایران مانند FAO- UNDP- HABITAT – ESCAP EXPO ، دفتر ستاد حقوق بشر، مراکز خدمات گردشگری روستایی و ... (80 غرفه ) در نظر گرفته شده‌است .

این نمایشگاه از 12 بخش به نام‌های نمایشگاه معرفی توانمندی‌های روستایی شهرستانی و استانی، نمایشگاه نوآوری‌ها و ایده‌های نو، روستای نمادین، چادرهای عشایری، نمایشگاه عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها ، بخش بین‌الملل ، نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات، کارگاه آموزشی، سالن پخش فیلم، محوطه بازی کودک، محوطه مراسم آیینی، چایخانه و سفره‌خانه سنتی تشکیل شده‌است.

دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از 15 تا 18 دی ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر