کد خبر: 9838
A
"دیده بان ایران" در گفت و گو با کارشناسان:

همه هست و نیست برنج پلاستیکی /برنج پلاستیکی چطور ساخته می شود/ عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران: این خبر را نه تایید می کنم نه تکذیب

نتایج آزمایشات حکایت از این دارد که این برنج مصنوعی از ترکیب سیب زمینی، برخی رزین ها و پلاستیک های سمی ساخته می شود که می تواند باعث سرطان د ر افراد شود.

همه هست و نیست برنج پلاستیکی /برنج پلاستیکی چطور ساخته می شود/ عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران: این خبر را نه تایید می کنم نه تکذیب

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ اخیرا گزارش هایی مبنی بر توزیع برنج های پلاستیکی در بازار به گوش می رسد. نتایج آزمایشات حکایت از این دارد که این برنج مصنوعی از ترکیب سیب زمینی معمولی، سیب زمینی شیرین، پلاستیک و صمغ های صنعتی، برخی رزین ها و پلاستیک های سمی تشکیل می شوند.

این برنج برای نخستین بار در برخی فروشگاه های اندونزی برای فروش عرضه شد و پس از آن پایش به ویتنام، هند و سایر کشورهای آسیایی هم باز شد. 

نتایج آزمایشات حکایت از این دارد که این برنج مصنوعی از ترکیب سیب زمینی، برخی رزین ها و پلاستیک های سمی ساخته می شود که می تواند باعث سرطان د ر افراد شود. برنج در بعضی کشورها غذای اصلی آنها به حساب می آید و به دلیل  ارزان بودن این نوع برنج ها را وارد بازار کردند.

حالا مسئولان کشورهایی که برنج پلاستیکی در کشورشان پیدا شده است، به دنبال مقصر هستند که این نوع برنج های پلاستیکی چطور وارد کشورشان شده است و چرا اگر واردات رسمی بوده، پس چرا آزمایشات لام را انجام نداده اند؟

 این در حالی است که به گفته کارشناسان وزارت سلامت کره جنوبی، خوردن سه کاسه از این برنج های چینی، معادل خوردن یک کیف پلاستیکی کوچک است.

در ایران هم برای نخستین بار شایعه وجود این نوع برنج در بازار به خرداد ماه سال گذشته بر می گردد. گزارش های اولیه حاکی از واردات غیر قانونی این نوع برنج به داخل کشور بود که بلافاصله با تکذیب مسئولان روبرو شد. و حالا باردیگر روز گذشته معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو با تکذیب ورود برنج پلاستیکی به بازار عنوان کرد: از اول فروردین ماه همان سال علاوه بر بازرسی و انجام آزمون های کنترل سلامت و کیفیت بر روی هر محموله وارداتی، این محموله ها مشمول ثبت منبع و محصول شدند و فقط محموله هایی اجازه ورود به کشور را یافتند که محصول خود را از مزارعی درکشور مبدا تامین کنند که حداقل آلاینده ها در خاک آن مناطق وجود داشته باشد و در واحدهای فراوری و بسته بندی مناسب از نظر بهداشتی تولید شده باشند.

می توانید به شیوه های ساده در خانه و بدون نیاز به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته، برنج پلاستیکی را از طبیعی تشخیص دهید

روش اول: 

یک لیوان آب آماده کنید و مقدار کمی برنج داخل آن بریزد، اگر دانه های برنج روی آب ایستاد، این وضعیت  نشان می دهد که برنج سالم نیست و باید آن را دور بریزید.

: روش دوم

مقدار اندکی برج را روی آتش بگذارید؛ اگر دید که به سرعت می سوزد و از آن بوی پلاستیک بلند می شود، این  وضعیت نشان می دهد که برنج زیان آور است..

روش سوم:

 اگر می خواهید صد درصد مطمئن شوید که برنج شما طبیعی بوده و مصنوعی نیست باید مقداری از برنج  پخته شده را در یک ظرف دربسته قرار داده و به مدت چند روز در یک محل گرم بگذارید. حال اگر برنج شما فاسد شد، این وضعیت نشان می دهد که این برنج تماما سالم و طبیعی است و هیچ گونه مواد صنعتی در آن بکار نرفته است اما اگر فاسد نشد؛ این نشان می دهد که درصد زیادی از آن را مواد صنعتی تشکیل می دهد.

امیری، کارشناس برنج ارگانیک و محقق زارعت برنج: کسی که ادعا می کند برنج پلاستیکی در کشور وجود دارد باید نمونه را مورد آزمایش قرار دهد و نتیجه آزمایشات را در نهایت مورد آنالیز قرار دهند تا نتیجه مشخص شود. تا قبل از بررسی برنج مورد نظر نمی توان ادعا کرد که برنج پلاستیکی وارد بازار شده است.

احمدی نژاد، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران، در مورد اینکه برنج پلاستیکی در بازار وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: بنده نه این خبر را تکذیب می کنم و نه تائید؛ وزارت بهداشت و سازمان بین المللی استاندارد سازی باید در مورد این خبر پاسخگو باشند، بنده هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم.

سید احمد بحق، رییس انجمن وارد کنندگان برنج: در چند سال گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه برنج آلوده در کشور وجود دارد و حالا هم می گویند برنج پلاستیکی وارد بازار شده است، این اخبار کذب است و سازمان غذا و داروهم  برنج پلاستیکی را در کشور ایران تکذیب کرده است.

افراد سودجویی که می گویند برنج پلاستیکی وارد بازار شده است، برنامه ای در نظر دارند که برنج ایرانی را بیش از کیلویی 15 هزار تومن افزایش دهند، این در حالی است که  تنها 20 درصد از مردم توانایی خرید برنج ایرانی را دارند.

ذهنیت مردم را برای وارد کردن اجناس وارداتی می خواهند تغییر بدهند. برنج پلاستیکی اصلا وجود ندارد که بخواهد واردکشور شود و این سیاست بعضی افراد سود جو است.

 

برنج پلاستیکی

گزارش از نوگل تاجدوزیان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر