کد خبر: 100203
A

دفاع کارآفرینی که به لباس کردی اش توهین شده بود از صداوسیما/ عزیزی: سرمنشاء این شیطنت آن سوی مرزها است

شبکه‌های اجتماعی در مناطق کُردنشین این روزها شاهد بازنشر ویدیویی مربوط به سال ۹۶ است که برداشت برخی از کاربران توهین یکی از مجریان شبکه ۲ سیما به لباس کُردی است اما برخی دیگر سخنان او را توهین نمی‌دانند و این موضوع را شیطنت رسانه‌ای عده‌ای فرصت‌طلب عنوان می‌کنند.

دفاع کارآفرینی که به لباس کردی اش توهین شده بود از صداوسیما/ عزیزی: سرمنشاء این شیطنت آن سوی مرزها است

به گزارش دیده بان ایران؛ عوامل برنامه «زنده باد زندگی» شبکه ۲ سیما تابستان سال ۹۶ از «فریبرز عزیزی» فعال فرهنگی و کارآفرین اهل منطقه اورامانات کرمانشاه برای حضور در برنامه به عنوان کارآفرین موفق دعوت می کند و او نیز با لباس کُردی در این برنامه حضور پیدا می‌کند.

عزیزی که در این برنامه با «چوخه و رانک» و «کوله بال» که لباس کامل کُردی است حضور پیدا می‌کند، مجری در ابتدای شروع برنامه و پس از احوال‌پرسی از او می‌پرسد «این لباس چوپانی چیه تنتون»؟ که مهمان برنامه هم می گوید: این لباس در اصل یادگار زمان کاوه آهنگر و ضحاک مار به دوش و نماد آزادی از چنگال ظلم و ستم بیگانگان است که مجری هم با توصیف اینکه لباس خیلی زیبایی است می گوید من اسمش را نمی‌دانستم و فکر می‌کردم لباس نمدی مثل چادر است که چوپانان با خودشان می برند که از باد، بوران و برف آنها را مصون نگه دارد».

این گفت و گوی مجری برنامه شبکه ۲ و عزیزی است که این روزها برای دومین بار عده ای بخش هایی از آن را تقطیع کرده و بخش اول که مجری می گوید این لباس چوپانی چیه تنتون را به صورت گسترده در فضای مجازی بازنشر کرده و آن را توهین به لباس کردی قلمداد می کنند.

در ادامه این گفت و گو مجری از مهمان برنامه می پرسد که «به دلیل حضور در این برنامه این لباس را پوشیده اید که عزیزی می گوید من همه نمایشگاه ها، جشنواره های داخلی و خارجی و جلسات و آیین ها را با این لباس حضور پیدا می کنم و باعث افتخار من است».

هیچ بی احترامی به لباس کرُدی نشده است

برای تنویر افکار عمومی و دلایل بازنشر این ویدیو در فضای مجازی به سراغ عزیزی فعال فرهنگی و کارآفرین نمونه کشوری رفتیم تا دلایل این واکنش ها را از زبان او بشنویم.

عزیزی با بیان اینکه تاکنون در بیش از ۱۲ برنامه زنده تلویزیونی به عنوان کارآفرین و یا فعال فرهنگی اجتماعی و گردشگری حضور پیدا کرده ام، گفت: هر بار که به برنامه ای دعوت می شوم از بنده درخواست می کنند با لباس کُردی حضور پیدا کنم.

وی تصریح کرد: تاکنون در هیچ برنامه و جلسه ای به لباس کُردی نه تنها توهین نکرده اند بلکه بسیار با احترام برخورد نموده و آن را لباسی بسیار زیبا توصیف کرده اند.

او گفت: برای برنامه شبکه ۲ که تابستان ۹۶ دعوت شدم گفتم که قصد دارم با لباس کُردی حضور پیدا کنم که بسیار استقبال کردند و گفتند که باعث افتخار ماست با این لباس در برنامه حضور پیدا کنید.

وی اضافه کرد که اگر قصد توهین و بی احترامی به لباس کُردی باشد اجازه نمی دادند با این لباس در برنامه های زنده صدا و سیما حضور پیدا کنم در حالیکه تاکنون در بیش از ۱۲ برنامه زنده با لباس فاخر کُردی حضور پیدا کردم و تاکنون هیچ مشکلی هم پیش نیامده است.

وی توضیح داد که لباس کُردی یادآور پیروزی شیرین و افتخارآمیز اسطوره ای ماست یعنی بیش از تاریخ قدمت دارد و نماد آزادی خواهی صلح و استقامت کُردها در برابر ظلم و بیگانگان، گویای هویت و موجودیت اجداد من، حال و آیندگان من در این مرز و بوم، نماد و شناسنامه من و سلاح ما در برابر تهاجم فرهنگی ملت‌های دیگر است.

سرمنشاء این شیطنت آن سوی مرزها است

این کارآفرین نمونه کرمانشاهی در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه این دومین بار است که این ویدیو را تقطیع می کنند و بازنشر می نمایند، گفت: سرمنشاء این شیطنت ها به آن سوی مرز و با هدف خدشه دار کردن وحدت اقوام و مذاهب ایران انجام می شود و دست هایی در پشت پرده می خواهند با چنین اقداماتی به اهداف شوم خود برسند.

عزیزی با بیان اینکه برخی ها در آن طرف مرز برای برجسته کردن خود اقدام به بزرگنمایی چنین موضوعاتی می کنند، افزود: در آن برنامه زنده شبکه ۲ سیما هم مجری برنامه گفت که من اسم این لباس را نمی‌دانم و تاکنون نیز سه بار عذرخواهی کرده و دیگر دلیلی برای این همه هجمه وجود ندارد.

او چوپانی را شغلی مقدس و شغل انبیای الهی دانست و گفت: ما کُردها در طول تاریخ دامدار و دامپرور بوده ایم و همواره به این شغل با دیده تقدس و احترام برخورد کرده ایم و افتخار هم می کنیم لباس چوپانی به تن کنیم اما در برنامه ای که با مجری صحبت کردم، اعلام کرد اسم لباس را نمی‌دانستم و قصد توهین هم هرگز نداشته و ندارم.

وی در ادامه گفت: قیچی کردن این فیلم را اولین بارچند سال پیش توسط یکی از سایت‌های آن طرف مرز و با نیت شوم تقابل مردم و حاکمیت انجام شد و دیدند که به هدف شوم خود نرسیدند برای بار دوم آن را بازنشر کردند که خوشبختانه مردم با فرهنگ کُرد واکنش هایی خوبی در این ارتباط داشتند.

وی با بیان اینکه افرادی که تنها بخش تقطیع شده فیلم را دیده‌اند واکنش‌های تندی نشان داده اند، گفت: من به این افراد حق می دهم اما باید گفت و گو را به صورت کامل می دیدند و بعد به قضاوت می نشستند که بنده نسخه کامل گفت و گو را در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کردم.

برخی از توجه حاکمیت به مناطق کُردنشین ناراحتند

این فعال گردشگری در ادامه این گفت و گو با تلاش های خوب چند سال اخیر در توجه به حوزه گردشگری در مناطق کُردنشین به خصوص در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بنده شخصا در ثبت ملی لباس کُردی نقش داشتم و اتفاق فرهنگی بسیار خوبی بود که از مسوولان دست اندرکار قدردانی می‌کنم.

عزیزی همچنین به تلاش های حاکمیت و دولت برای ثبت جهانی اورامان نیز اشاره کرد و افزود: این رویداد بزرگ می تواند منشا تحول اقتصادی در استان های کرمانشاه و کردستان باشد و باید از مسوولان قدردانی کرد که پیگیر این موضوع هستند.

او ثبت ملی تنبور دالاهو را از دیگر اقدامات خوب دولت در سال جاری دانست و گفت: این موضوعات به مذاق برخی افراد خوش نمی آید و تنها می خواهند به مردم کُرد القا کنند که حاکمیت به آنها توهین می کند در حالیکه این گونه نیست.

این فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه این گفت و گو به تماس های متعدد از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۰ بار از چندین شبکه تلویزیونی با بنده تماس گرفتند و می خواستند از طرف من این توهین را اعلام کنم که با درخواست مصاحبه آنها مخالفت کردم.

عزیزی افزود: تاکنون با هیچ رسانه خارجی مصاحبه نکرده و نخواهم کرد.

او گفت: بنده معتقدم که باید از طریق رسانه های داخلی این موضوعات را شفاف و صریح و به صورت واقعی به اطلاع افکار عمومی برسانیم و از شیطنت بیگانگان جلوگیری نماییم.

رسانه‌ها لباس کُردی را معرفی کنند

این فعال فرهنگی در بخش پایانی این گفت و گو، از رسانه های داخلی انتقاد کرد و گفت: اینکه یک مجری صدا و سیما با لباس کُردی آشنا نیست به نظرم مقصر خود فعالان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و رسانه های منطقه هستند که چرا نباید این لباس را معرفی کنند.

عزیزی افزود: انتظار می رود رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در معرفی هرچه بیشتر فرهنگ، آداب و رسوم، زبان و لباس مردم مناطق کُردنشین بیشتر تلاش نمایند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر