کد خبر: 102407
A

جای خالی مرکز اسناد فرهنگی آسیا/ نقش برجستۀ مرکز اسناد فرهنگی آسیا در انتشار کتاب های طلایه داران صلح و وحدت اسلامی

با انتخاب برنامه راهبردی «صلح پایدار و جهان عاری از خشونت و افراطی گری» از سوی «مرکز اسناد فرهنگی آسیا»، مجموعه نشست‌ها و همایش‌های «طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی»، یکی از برنامه‌های سالانۀ این مرکز بود که با حضور جمعی از محققان متخصص و نویسندگان طراز اوّل حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برگزار و با مشارکت مؤسسات و مراکز علمی و فرهنگی معتبر کشور همراه و کتاب های ارزشمندی نیز از سوی این مرکز منتشر شد

جای خالی مرکز اسناد فرهنگی آسیا/ نقش برجستۀ مرکز اسناد فرهنگی آسیا در انتشار کتاب های طلایه داران صلح و وحدت اسلامی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با انتخاب برنامه راهبردی «صلح پایدار و جهان عاری از خشونت و افراطی گری» از سوی «مرکز اسناد فرهنگی آسیا»، مجموعه نشست‌ها و همایش‌های «طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی»، یکی از برنامه‌های سالانۀ این مرکز بود که با حضور جمعی از محققان متخصص و نویسندگان طراز اوّل حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برگزار و با مشارکت مؤسسات و مراکز علمی و فرهنگی معتبر کشور همراه و کتاب های ارزشمندی نیز از سوی این مرکز منتشر شد.

 برگزاری برنامۀ مذکور، در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در حفظ و توسعه وحدت اسلامی و در جهتِ سیاستِ اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری موجود در منطقه غرب آسیا بود.

برنامه طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی، که از سال 1395 آغاز شد، به سرعت مبدل به یکی از رویدادهای مهم تقریبی در تقویم دانشگاهی ایران شد و با حمایت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سایر مؤسسات همکار توسعه یافت. بزرگداشتِ عالمانی چون مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای صاحب کتاب «قبلۀ اسلام» (سال 1396)، آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر صاحب کتاب «اقتصادنا» (سال 1397) و آیت‌الله حاج شیخ محمدمهدی آصفی صاحب کتاب «فی رحاب القرآن» (سال 1398) (اعلی الله مقامهم) از آن جمله‌اند که همگی از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا برگزار شدند.

علاوه بر این ها، همایش بزرگداشت مقام علمی و معنوی خاندان آیت‌الله حاج شیخ اسماعیل محلاتی (قدس‌سره) (سال 1398) که با مشارکت موزه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) به تکریم فقیهان و سرآمدان خاندان محلاتی از جمله مرحوم استاد میرزا زین‌العابدین محلاتی (رحمة الله علیه) اختصاص داشت، بخشی دیگر از کوشش های مرکز اسناد فرهنگی آسیا را ظاهر کرد که با پیام مرحوم آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی (قدس‌سره) و استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی همراه بود.

استاد میرزا زین‌العابدین محلاتی از زمرة کاتبان برجسته قرآن در عهد ناصری است که با کتابت بی‌نظیر خود، عملاً شعار وحدت آفرین «کتابنا واحد» را در سراسر سرزمین‌های اسلامی ‌گستراند.

آخرین فعالیت مرکز اسناد فرهنگی آسیا، همزمان با شیوع بیماری کرونا همایش «وظایف فردی و اجتماعی مسلمانان در مواجهه با بیماری کرونا» با حضور علمای شیعه و سنی از کشورهای عراق، میانمار، اوگاندا، هندوستان، افغانستان، ایران و... بود.

در اینجا یاد و خاطرة عالم وارسته و محقق سترگ، مرحوم آیت‌الله حاج سید هادی خسروشاهی (قدس سره) (متوفی 8 اسفندماه 1398 شمسی) را گرامی می‌داریم که از شخصیت‌های تقریبی طراز اوّل کشور بودند که بر اثر بیماری منحوس کرونا به رحمت الهی پیوستند. ایشان همواره مشوق تداوم برنامه مذکور در مرکز اسناد فرهنگی آسیا بود و علاوه بر آن، خود نیز در جلسات آن حضور می‌یافت و مقدمه‌ای را نیز بر کتابِ «در احوال و اندیشه‌های آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای» از تألیفات مرتبط با برنامه مرکز اسناد فرهنگی آسیا نگاشت. رحمت و رضوان الهی بر ایشان باد!

به همین مناسبت تصویری از فعالیت ها و کتاب های منتشر شده و افراد برجستۀ مرتبط با این حوزه از فعالیت های مرکز اسناد فرهنگی ارایه می شود تا جای خالی مرکزی که پرچمدار تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بوده و اخبار انحلال آن در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده، بیشتر از پیش احساس شود و شاید سیاستگذاران علمی و فرهنگی به جبران اشتباه تاریخی خود بپردازند.

photo_2021-02-20_15-59-01

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر