کد خبر: 123983
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ دی ۱۳۵۶؛

سالروز انتشار مقاله ایران و استعمار سرخ و سیاه

سال قبل در چنین روزی شنبه ۱۷ دی ۱۳۵۶ مقاله جنجالی ایران و استعمار سرخ و سیاه منتشر شد.

سالروز انتشار مقاله ایران و استعمار سرخ و سیاه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۴۴ سال قبل در چنین روزی شنبه ۱۷ دی ۱۳۵۶ مقاله جنجالی ایران و استعمار سرخ و سیاه منتشر شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ایران و استعمار سرخ و سیاه عنوان یادداشتی بود که با نام مستعار احمد رشیدی مطلق به مناسبت سالروز واقعه کشف حجاب در صفحه هفتم(نظرها و اندیشه ها)ی روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۷ دی ۱۳۵۶ منتشر شد.

در این یادداشت توهین های تندی به آیت الله خمینی(ره) شده بود و صاحبنظران حوزه تاریخ انقلاب یکی از اولین جرقه های فروپاشی رژیم پهلوی را مربوط به این یادداشت و سلسله حوادثی می دانند که در سرتاسر کشور در طول یکسال آتی بوقوع پیوست.

 

این مقاله از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت به سرپرستی داریوش همایون به دفتر دو روزنامه اطلاعات و کیهان ارسال گردید. اما مسئولان روزنامه کیهان از چاپ و انتشار آن طفره رفتند. چیزی که در روزنامه اطلاعات شاهدش نبودیم‌.

 

فردای چاپ مقاله حوزه علمیه قم و به دنبال آن بازار قم تعطیل شد و با آتش زدن نسخه های روزنامه اطلاعات و حمله به نمایندگی های آن در قم، تبریز و اصفهان ادامه پیدا کرد.

احمد احرار از نویسندگان روزنامه اطلاعات یکسال بعد و ۵ روز پس از پیروزی انقلاب در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ با چاپ یادداشتی در همین روزنامه فاش کرد که شخص محمدرضا شاه پهلوی این مقاله را نوشته و برای چاپ در دو نشریه معروف وقت به وزارت اطلاعات و جهانگردی ارسال داشته بود.

صفحه اول و تیتر متن یادداشت معروف و جنجالی اطلاعات ۱۷ دی ۱۳۵۶ و یادداشت احمد احرار در اطلاعات یکسال بعد در همین زمینه را مشاهده می نمایید.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220107_123442_586

IMG_20220107_123437_785

IMG_20220107_123445_856

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر