کد خبر: 130841
A

بازیگر سینما: ما زنان تا فعال نباشیم، حرکتی نکنیم و لیاقتمان اثبات نشود سرمایه گذاران ما را همراهی نمی کنند

بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: ظهور نگاه‌ها و ایده‌های نو در هر زمینه کاری به شکوفا شدن آن کمک می‌کند و حضور پررنگ‌تر کارگردانان زن در سینما که با زوایای جدید و متفاوتی به مسائل می‌نگرند باعث ایجاد روندی خلاقانه، غیر تکراری و روبه رشد خواهد شد.

بازیگر سینما: ما زنان تا فعال نباشیم، حرکتی نکنیم و لیاقتمان اثبات نشود سرمایه گذاران ما را همراهی نمی کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ سپیده مظاهری‌تهرانی در خصوص حضور پررنگ کارگردانان زن در سینما ایران و اینکه آیا این امر می‌تواند زیربنایی برای جهش در این حوزه باشد؟، گفت: خودباوری بانوان مساوی با پیشرفت آن‌ها است بنابراین تا به این خودباوری نرسیم پیشرفتی نخواهیم کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون پس از خود باوری، کسب دانش و مهارت‌های لازم در این زمینه را هم از شروط لازم برای موفقیت دانست.

وی که در سال ۱۳۹۱ با ایفای نقش در سریال پشت کوه‌های بلند به کارگردانی امرالله احمدجو اولین تجربه تصویری خود را ثبت کرد در مورد افزایش تعداد بانوان فعال سینمایی این را هم اضافه کرد که قطعا حمایت‌های سطوح مختلف جامعه از خانواده‌ها تا نهادهای فرهنگی و آموزشی نیز در این مهم تاثیر گذارند.

از درخشش نرگس آبیار بسیار خوشحالم

مظاهری که با کارگردان‌های صاحب نامی همچون محسن عبدالوهاب در به دنیا آمدن و محمدحسین مهدویان در لاتاری و ماجرای نیمروز همکاری داشته، در خصوص درخشش کارگردانان زن در سینمای خارج از کشور در دهه‌های اخیر از جمله نرگس آبیار که توانست با کارهایش علاوه بر بازخوردهای مثبت داخلی در خارج از کشور نیز بدرخشد اظهار داشت: قطعا در این زمینه تلاش کرده‌اند و از بابت این درخشش بسیار خوشحالم.

وی که فعالیت‌های سینمایی‌اش را با بازی در مالیخولیا و سیمین به کارگردانی مرتضی آتش زم و کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی که جوایز بین المللی زیادی نیز کسب کردند، گسترش داده، افزود: در زمان حاضر بانوان کارگردان خوبی داریم که در سطح بین المللی آموزش دیده‌اند و با تلفیق دانش روز جهان باخلاقیت فردی شان نتایج درخشانی خلق کرده‌اند و امید است این پیشرفت‌ها و بازخوردهای مثبت علاوه براینکه راه گشا و انگیزه بخش هستند و جسارت تلاش و حرکت در باقی بانوان فعال را فراهم می‌کنند موجب جلب حمایت‌های بیشتر در این زمینه شوند.

این بازیگر به این سوال که چنین پیشرفتی را نشان از چه می‌دانید و آیا حمایت خاصی باعث می‌شود که شاهد چنین رشدی در عرصه سینما برای بانوان باشیم؟ گفت: بانوان ما به خود باوری رسیده‌اند و در مورد حمایت معتقدم هر چند وجود زیر ساخت‌های حمایتی الزامی است، تا فعال نباشیم، حرکتی نکنیم و لیاقتمان اثبات نشود حمایت پایداری دریافت نمی‌کنیم چون در سینمای امروز با هزینه‌های سنگین تولید قطعا سرمایه گذاران حاضر نیستند اشخاصی که فاقد توانایی لازم باشند را همراهی کنند.

 

افزایش کارگردانان زن، نگاه غیرتکراری را در سینمای به دنبال دارد

بازیگری با روح و جان انسان سر و کار دارد

وی که ایفای نقش‌هایش در سینمایی‌های پریسان، مجوز خروج و قاموس را در نوبت اکران دارد و هم اکنون در قسمت‌هایی از سریال خسوف هنرنمایی می‌کند در این باره که یک بازیگر زن چقدر می‌تواند با یک کارگردان زن و با سختی‌های کمتری کار کند؟ اظهار داشت: با نگاهی فارغ از تقسیم بندی جنسیتی با این موضوع برخورد می‌کنم و به شخصیت و دانش افراد بیشتر اهمیت می‌دهم. مثلا همدلی و همراهی از جمله نکات مهم در کار ماست زیرا که بازیگری با روح و جان انسان سر و کار دارد یعنی کارگردان چه مرد چه زن، اگر احساس درونی خوبی در بازیگر و عواملش ایجاد نکند نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

فیلم‌های کوتاه خوب به استعدادها امکان شکوفایی می‌دهند

این بازیگر که برای یک کار سینمایی جدید و یک سریال دیگر در حال رایزنی است، همچنین درباره ایفای نقش در حوزه فیلم‌های کوتاه گفت: فیلم‌های کوتاه خوب می‌توانند باصرف وقت و هزینه‌ای کمتر بر مخاطب تاثیرگذار باشند و از طرفی استعدادهای خوبی وجود دارند که با ساخت فیلم کوتاه امکان شکوفایی پیدا می‌کنند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر