کد خبر: 131091
A

همسر «فرانسوا حسین» سرآشپزفرانسوی در گفت و گو با دیده بان ایران: صدا و سیما دستمزد فرانسوا در برنامه دستپخت را نداد/ تلویزیون از افرادی که حب و عقده دیده شدن را دارند استفاده می کند

«سعیده رنجبریان» همسر «فرانسوا حسین» شف(سرآشپز) معروف فرانسوی و بازیگر سریال های تلویزیونی ایرانی: فرانسوا بابت تجربه و دانشی که داشت برای تلویزیون ایران کار کرد اما آنها به خاطر این که دستمزدش را ندهند کار را به افراد بدون علم تقدیم کردند.

همسر «فرانسوا حسین» سرآشپزفرانسوی در گفت و گو با دیده بان ایران: صدا و سیما دستمزد فرانسوا در برنامه دستپخت را نداد/ تلویزیون از افرادی که حب و عقده دیده شدن را دارند استفاده می کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «سعیده رنجبریان» همسر «فرانسوا حسین» شف(سرآشپز) معروف فرانسوی و بازیگر سریال های تلویزیونی ایرانی که اواخر سال گذشته درگذشت در گلایه مندی از کم لطفی های تلویزیون گفت: فرانسوا بابت تجربه و دانشی که داشت برای تلویزیون ایران کار کرد اما آنها به خاطر این که دستمزدش را ندهند کار را به افراد بدون علم تقدیم کردند. 

او می گوید: تا زمانی که به خودمان دروغ می گوییم و خودمان را به خواب زده ایم کشورمان همان کشور جهان سومی باقی خواهد ماند و لاغیر. کشورها را دولت و نه مردم فهمیده درست می‌کند و دولت طبق خواسته مردم به آنها خدمات می دهد .

رنجبریان در گفت و گو با سایت «دیده بان ایران»  درباره رویکرد نادرست صدا و سیما به هنرمندان و سوء استفاده از آنان گفت: تا جایی که یادم است و اسناد موجود، شف فرانسوا ۷ سال پیش بابت تجربه و دانشی که داشت و در تلویزیون (برنامه دستپخت) به عنوان داور فعالیت می‌کرد، حقوقی که باید، دریافت می‌کرد اما زمانی که اسپانسرها قطع همکاری کردند و برنامه بودجه ای برای پرداخت حقوق اساتید نداشت، از فرانسوا خواسته بودند برای دیده شدن، بدون دریافت دستمزد با آنها همکاری کند که قبول نکرده بود و تلویزیون جای او را به افرادی بدون داشتن تجربه و علم در صنعت عظیم آشپزی که حاضر هستند بدون دریافت حق الزحمه دیده شوند تقدیم کرد .

**فرانسوا پایه مسابقه ای را محکم کرد که منفعتش تو جیب خیلی هاست 

رنجبریان می گوید: درگذشت فرانسوا به قدری دردناک بود که باورش هنوز در ذهنمان نمی گنجد. او عاشق هنر و هنرمند بود و علاقه شدیدی به ایران، هنر و صنعت عظیم آشپزی و سینما داشت که دو سال و نیم پایه مسابقه ای را محکم کرد که منفعتش در جیب خیلی هاست. 

** سرآشپزی در ایران آچار فرانسه شده است 

این سرآشپز ایرانی می گوید: منفعت سرآشپزی به گونه ای است که  اکنون در ایران مبدل به آچار فرانسه شده است. عوامل برنامه های آشپزی اعم از تهیه کننده، کارگردان، مجری و سرآشپز، خودشان هم نمی دانند چه کاره اند. مسلم است که همچین ‌افرادی فقط برای منفعت شخصی خودشان این کار رو انجام می دهند و اصلا پیشرفت یک صنعت و قدردانی از اساتید برایشان ذره ای اهمیت ندارد. ما هم هیچ انتظاری از آنها ندارم چون دیگر اهمیتی ندارد.

همسر فرانسوا حسین به ایفای نقش این بازیگر فرانسوی در سریال های تلویزیونی ایرانی هم اشاره دارد و می گوید: فرانسوا در سال های پایانی زندگی اش توانست با هنرنمایی در سریال های ایرانی علاقه اش را حتی اندک در حوزه سینما به نمایش بگذارد. 

**در سینمای ایران فقط زمانی که به بازیگر نیاز دارند قربان صدقه اش می روند

رنجبریان می گوید ما از کسی انتظار حضور در مراسم تشییع پیکر شف فرانسوا را نداشتیم. فرانسوا از رفتار و اخلاق کسانی که با آنها همکاری کرده بود، آگاه بود و انتظاری هم از آنها نداشت. در ایران تا زمانی که به کسی نیاز داشته باشند هر روز تماس می گیرند، پیام می دهند و قربان صدقه اش می روند اما بعد از اینکه کارشان تموم شد دیگر برایشان مهم نیست که آن فرد چه کار کرده و چه کاره بوده است. فقط کافی است منفعتی را که مد نظرشان بوده را گرفته باشند و بقیه ارزش‌ها برایشان مهم نیست .

او گفت: ما از کسی انتظار نداریم که از فرانسوا قدردانی بکند چون همه کارهایی که انجام داد طبق خواسته و برای خوشحالی خودش بود. چه بسا که در خیلی از پروژه های کاری که به او پیشنهاد می شد چون انرژی مد نظرش را دریافت نمی کرد حاضر به همکاری نبود. 

**تلویزیون از افرادی که حب و عقده دیده شدن را دارند استفاده می کند

رنجبریان می گوید: انسان قدرت طلب است و داشتن یک سمت به فرد حس قدرت می‌دهد. زمانی که یک رسانه برای معرفی صنعت مورد نظرش توان پرداخت دستمزد به افراد تحصیل کرده و با علم و دانش را ندارد و یا به نوعی می خواهد از بودجه ای که سازمانی برای کاری در نظر گرفته بیشترین سود رو ببرد از افرادی که حب و عقده دیده شدن را دارند برای این کار استفاده می کند و متاسفانه عواقب این کار را در نظر نمی گیرد که چه بلایی قرار است سر یک صنعت عظیم مانند سرآشپزی باید. 

او خاطرنشان می کند هنر آشپزی، هنری است که باید عاشق آن باشی، تا زمانی که از روی اجبار و برای تامین هزینه های زندگی بخواهی کاری بکنی و استعداد و علاقه ای به شغلت نداشته باشی، هرگز پیشرفت نخواهی کرد و به قول استادم شغل آشپزی اگر از شغل پزشکی بالاتر نباشد پایین تر هم نیست .شغل آشپزی بدون داشتن علم و دانش و تجربه میسر نمی شود. نقطه قوت این هنر عشق به کار و نقطه ضعفش نداشتن آن است.

همسر شف فرانسوا تاکید می کند که با تمام وجود، قوی تر از قبل راه مرحوم فرانسوا در صنعت سرآشپزی را ادامه خواهد داد. او می گوید به امید روزی که مردم کشورمان آنقدر آگاه و دانا باشند که بتوانند خوب و بد را از هم تشخیص بدهند تا با در کنار هم بودن افراد آگاه، کشوری داشته باشیم‌ که با تمام وجودمان به آن افتخار کنیم .

رنجبریان گفت: مرحوم شف فرانسوا نصیحتی داشت که می گفت بلوط‌ها یک شبه بزرگ نمی‌شوند آنها نیز در فرایند بزرگ شدن خود، برگ‌ها و شاخه‌ها و پوست‌های زیادی را از دست داده اند. الماس‌ها هم یک شبه شکل نمی‌گیرند. هر چیز ارزشمند، هر چیز زیبا و هر چیز عظیم در این جهان برای این‌گونه شدن به زمان نیاز داشته است.

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر