کد خبر: 132191
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

فرهاد بشارتی، بازیگر: اجرایی شدن ساترا ضربه به صنعت سینمای ایران است

فرهاد بشارتی بازیگر سینما و تلویزیون به سایت دیده بان ایران می‌گوید : با اجرایی شدن ساترا و فراهم شدن فعالیت تلوبیون، اپلیکشین‌هایی پخش فیلم ضربه شدیدی را تجربه خواهند کرد و تهیه‌کنندگان و سینما گران حذف خواهند شد و به نوعی مردم به ماهواره‌ها و فیلم‌هایی که در آن سوی آب‌ها ساخته می‌شود روی می‌آورند.

فرهاد بشارتی، بازیگر: اجرایی شدن ساترا ضربه به صنعت سینمای ایران  است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فرهاد بشارتی بازیگر سینما و تلویزیون به سایت دیده بان ایران با ابراز نگرانی نسبت به مصوبه غیر کارشناسی تشکیل ساترا و ضربه بخش خصوصی تحت عنوان نظارت گفت :  با اجرایی شدن ساترا و فراهم شدن فعالیت تلوبیون،  اپلیکشین‌های پخش فیلم  ضربه شدیدی را تجربه خواهند کرد و تهیه‌کنندگان و سینماگران حذف خواهند شد و به نوعی مردم به ماهواره‌ها و فیلم‌هایی که در آن سوی آب‌ها ساخته می‌شود روی می‌آورند. 

بشارتی تاکید کرد: این کمکی به زیاد شدن مخاطبان تلویزیون نمی‌کند و این به نوعی ضربه به سینما و فرهنگ کشور است. 

بشارتی درباره این که ساترا ایجاد شده تا اپلیکیشن های پخش و ..‌‌. حذف بشوند. چه لزومی دارد که صدا و سیما به عنوان بخش دولتی و حاکمیتی رقیب بخش خصوصی باشد و به نظر شما با چه هدفی این کار انجام می شود؟ به دیده بان ایران اظهار داشت: در این چند ساله که  مردم خیلی کم تلویزیون می‌بینند، این دو پلتفرم فیلمیو و نماوا و چند پلتفرم دیگر جای خود را در بین مردم خیلی خوب باز کرده‌اند. 

او ادامه داد: کارهایی که در این پلتفرم‌ها تولید می‌شود و نسبت به تلویزیون حتی سینما یک سری ممیزی‌های کمتری دارد، بیشتر دیده شده و دست و بال کارگردان‌ها و فیلم‌نویس‌ها مقداری بازتر است. بر همین اساس، کارهایی هم که تولید می‌شود مخاطب‌پسند است و مردم تمایل بیشتری به این تولیدات دارند با وجود این که جدای از تقلب و یک سری کارهای غیر قانونی، وجه پرداخت و خرید می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که رضایت دارند. 

او تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیافتد، ضربه شدیدی چه از لحاظ روحی به تماشاگرها و از نظر مالی و حرفه ای به تهیه‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها وارد می‌شود. 

او در این باره که آیا صدا و سیما می‌تواند به عنوان بخش حاکمیتی رقیب بخش خصوصی شود؟ گفت: نمی‌تواند این کار را بکند، مگر این که ماهواره‌ها را جمع و فضای مجازی را تعطیل کنند یا این که عملکرد خود را در تلویزیون تغییر دهند و کارهایی بسازند که مردم رغبت به دیدن آنها داشته باشند. 

بشارتی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که ضرورت دارد یا نه. آنهایی که می‌آیند در راس امور قرار بگیرند تشخیص می‌دهند که ضرورت دارد یا نه. 

بشارتی گفت اگر دست خودمان باشد دوست داریم که کارهای خوب تولید کنیم؛ کارهایی که مردم پسند باشد و مردم راضی باشند. چون سلیقه‌ها عوض شده و مردم کارهای آن سو را دیده‌اند و خیلی راحت نمی‌شود مردم را راضی کرد. 

بشارتی گفت: باید با آن سوی آبی‌ها رقابت کنیم. یعنی تلویزیون و پلتفرم‌ها نباید تقابل داشته باشند. باید کارهایی تولید کنیم که هم‌رده آنها باشد و تماشاگرهای ایرانی خودمان را داشته باشیم و آنها را جذب کنیم. 

او با اعتقاد بر این که حذف پلتفرم‌ها به تخریب فضای رقابتی هم منجر می‌شود اظهار داشت: جدای از این، بودجه‌هایی که برای این پلتفرم‌ها می‌آمد، حال این که برخی جاها شبهه‌برانگیز و از راه‌های غیر قانونی بود در مجموع در مسیر فرهنگی هزینه می‌شد. اگر هم چنین رویه‌ای را ادامه دهند به نفع فرهنگ کشور است. 

این بازیگر سینما و تلویزیون در این باره که ایجاد اپلیکیشنی از سوی نهادی که موظف به ارائه خدمات عمومی به مردم است چه ضربه‌ای به تولید می‌زند؟ گفت: بودجه وقتی تعیین می‌شود یک جورایی باید هزینه شود. وقتی در جای درستش هزینه شود. بخشی از این بودجه به کارمندان و متولیان کارهایی که در صدا و سیما انجام می‌شود تعلق می‌گیرد و خیلی کم برای تولیدات گذاشته می‌شود و خودمان هم بهتر می‌دانیم که می‌گویند هر چیزی بخواهد تولید شود باید مشارکتی باشد و تبلیغات آورده شود و خیلی هزینه برای کارهای خوب نمی‌کنند. 

بشارتی گفت:  پشتوانه مالی تلوبیون برای خود صدا و سیماست. برای این که پشتوانه‌ای داشته باشد که اگر جایی کم آورد، از آن بودجه استفاده شود، یعنی خیلی قطره‌چکانی برای بودجه‌گذاری در کارهایی که تولید می‌شود استفاده می‌کند. ولی اینها برای یک سری کارهای فاخر و ماندگار از لحاظ خودشان اعم از تاریخی و مذهبی هزینه می‌کنند. 

بشارتی در مقایسه فضای تلویزیون و وی.او.دی ها گفت: با توجه به‌ اختلاف سلیقه‌هایی که در ممیزی وجود دارد، وی‌او‌دی ها بیشتر مخاطب دارد و در تلویزیون چون ملی است همه چیز را نمی‌شود نشان داد و راحت نمی‌شود برخورد کرد. 

او معتقد است اگر تلویزیون هم در حوزه وی‌اودی‌ها ورود کند موفقیت چندانی نخواهد داشت.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر