کد خبر: 132215
A
بررسی شیوه جدید "سانسور" در رسانه ملی؛

صدا و سیما چگونه با پلتفرم های تلوبیون و تلوبیون پلاس به اپلیکیشن های نمایش خانگی ضربه می زند؟/ یک تهیه کننده سینما: صدا و سیما از طریق رقابت با اپلیکیش ها و ممیزی های ساترا به تولیدات سینمایی ضربه می زند

مجتبی سعیدزاده تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون به دیده بان ایران می گوید: ممیزی‌های کم در تولیدات پلتفرم‌های نمایش خانگی یکی از نقاط قوت محسوب می شد اگر نهاد حاکمیتی مانند صدا و سیما در تلاش برای گرفتن چنین فضایی باشد؛ میزان این ممیزی‌ها بیشتر خواهد شد و این یعنی ضربه‌ای سخت به حوزه تولیدات سینمایی.

صدا و سیما چگونه با پلتفرم های تلوبیون و تلوبیون پلاس به اپلیکیشن های نمایش خانگی ضربه می زند؟/ یک تهیه کننده سینما: صدا و سیما از طریق رقابت با اپلیکیش ها و ممیزی های ساترا به تولیدات سینمایی ضربه می زند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصوبه مجلس درباره افزایش اختیارات ساترا یا همان نهاد نظارتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با انتقاد هنرمندان، تهیه کنندگان و کارگردانان روبرو شده است. این موسسه یکی از نهادهای وابسته به صداوسیمای است که به‌گفتهٔ گردانندگانش مسئولیت تنظیم‌گریِ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را در ایران بر عهده بگیر‌د.

در دی‌ماه ۱۳۹۸، ابراهیم رییسی(رئیس وقت قوه قضاییه) در بخشنامه‌ای اعلام کرد هر گونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز است. همین موضوع مخالفت هنرمندان و تولید کنندگان هنری را به دنبال داشت.در ۳ مهر ۱۳۹۹، خانه سینمل طی نامه‌ای از عیاس صالحی، وزیر سابق ارشاد، درخواست کرد که با موضوع واگذاری مجوزهای شبکه نمایش خانگی از وزارت ارشاد به سازمان صداوسیما مقابله کند. پیش از این، ۲۸ صنف خانه سینما در بیانیه‌ای مشترک راجع به حواشی ایجاد شده برای شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داده بودند.

امسال هم علی رغم مخالفت ها در خصوص غیرقانونی بودن تشکیل ساترا و ایرادات  مجلس اختیارات بیشتری را برای این نهاد در نطر گرفت، اختیاراتی که منجر به تشکیل سرویس های تلوبیون و تلوبیون پلاس برای رقابت با بخش خصوصی منتهی شد.

مجتبی سعید زاده تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با دیده‌بان ایران درباره تشکیل تلوبیون و تلوبیون پلاس گفت: این که فضایی رقابتی ایجاد شود تا تلویزیون هم بتواند بر مخاطبان خود بیفزاید باید بر اساس کاری کارشناسی و نه حذف اپلیکیشن‌هایی که تاکنون موفق شده‌اند با ارائه کارهای خود مردم را راضی نگه دارند، باشد. 

او می‌گوید: پلتفرم‌ها بویژه در سال‌های اخیر فضایی را ایجاد کرده‌اند که با تولیدات خوب توانسته‌اند با تولیداتی که در خارج از کشور انجام می‌شود رقابت کنند و موفق هم بوده‌اند. ایجاد اپلیکیشین های موازی با بودجه دولت با با این اپلیکیشین های خصوص به حذف این‌ها منجر می شود؛ بی‌شک مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۱ درباره افزایش اختیارات ساترا و کمک به صدا و سیما برای ایجاد تلوبیون پلاس به فضای ساخت و تولید آسیب می‌زند. 

او درباره ممیزی‌ها در تلویزیون و فضای وی‌او‌دی‌ها هم گفت: ممیزی‌های کم در تولیدات پلتفرم‌های نمایش خانگی یکی از نقاط قوت محسوب می شد اگر نهاد حاکمیتی مانند صدا و سیما در تلاش برای گرفتن چنین فضایی باشد؛ میزان این ممیزی‌ها بیشتر خواهد شد و این یعنی ضربه‌ای سخت به حوزه تولیدات سینمایی. 

این کارگردان تلویزیون و سینما می‌گوید بهتر است صدا و سیما در فضای رقابتی مناسب و با تولیداتی فاخر بر مخاطبان خود بیافزاید که این خود انگیزه‌ای حتی برای پلتفرم‌ها می‌شود که بر کیفیت کارهای خود بیافزایند. 

وی درباره رویکرد صدا و سیما برای ایجاد تلوبیون پلاس و رقابت با پلتفرم‌های نمایش خانگی اظهار داشت: رقابت بخش حاکمیتی مانند صدا و سیما  آن هم با بودجه و امکانات دولتی منجر به تضعیف بخش خصوصی رسانه و سینمای ایران می شود، دولت باید از تصدی گری در حوزه هنر و سفارشی سازی دست بردارد./ سایت دیده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر