کد خبر: 133111
A

انتقاد تند مسعود فراستی از فیلم «برادران لیلا»/ شما یک شبه«جهانی» نمی‌شوید پس ملی شوید و همیشه ملی بمانید

مسعود فراستی در پسنی اینستاگرامی خطاب به سعید روستایی، کارگردان فیلم سینمایی «برادران لیلا» و برنده جایزه فیپرشی هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن نوشت به جایزه بی‌ارزش منتقدان «فیبرشی» که در ید قدرت راست‌های نئولیبرال است، نبالید.

انتقاد تند مسعود فراستی از فیلم «برادران لیلا»/ شما یک شبه«جهانی» نمی‌شوید پس ملی شوید و همیشه ملی بمانید

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود فراستی منتقد پرحاشیه برنامه هفتِ صداوسیما در اینستاگرامش نوشت: «دوستان کن‌رفته کن‌زده، نه فقط در کن، که در ونیز و برلین و اسکار و… دهه‌هاست که دیگر خبری و اثری از هنر نیست. هر چه هست مفهوم‌زدگی است و سیاست‌زدگی بورژوایی. در مورد فیلم‌های غیر اروپایی و امریکایی، پرچم اگزوتیسم همچنان در اهتزاز است و فیلم‌های مضمحل غیرانسانی بی‌هنر با ظاهر عوام‌فریب، به دفاع جدی از سرمایه‌داری مشغولند («پارازیت» را به یاد بیاورید) و طبعا جایزه می‌گیرند.

دوستان از خود بی‌خود نشوید و مرعوب زرق و برق و فرش قرمز. آن‌ها هرگز فیلم ایرانی را بهتر از مردم‌تان نمی‌فهمند و شما نیز یک شبه«جهانی» نمی‌شوید. پس ملی شوید و همیشه ملی بمانید تا بعد احیانا جهانی.

به جایزه بی‌ارزش منتقدان «فیبرشی» که در ید قدرت راست‌های نئولیبرال است، نبالید. این جایزه چند دهه قبل به فیلم اگزوتیک بهمن قبادی «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «به خاطر تصویر رقت‌آمیز اما دقیق از مشکلاتی که بین انسان‌ها و اسب‌ها مشترکند» داده شده بود و جایزه امروز به «برادران لیلا»، به خاطر «تصویر دقیق از جامعه پدرسالار» نیز در امتداد همان نگرش پاترنالیستی است. به آن افتخار نکنید و جاهلانه به مردم داغدار همیشه سربلند آبادان تقدیمش نکنید. تحمل حقارت بار گدایی جایزه فرنگی را نپذیرید. فیلم‌تان را برای مخاطب این‌جا، نه آن‌جا با همه جوایزش، بسازید. هیچ فیلمساز جدی برای جایزه فیلم نمی‌سازد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر