کد خبر: 134473
A

هاشمی، تهیه کننده سینما: ساترا کمر به نابودی پلتفرم‌ها بسته است/ نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها قانونی نیست/ عوامل سریال «کلیله و دمنه» از وزارت ارشاد «مجوز» گرفته بودند

تهیه کننده سینما و منتقد عملکرد صداوسیما گفت: نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها قانونی نیست البته آنها روی قانونی که نزدیک به چهل سال پیش گذاشته شده و حق نظارت محصولات فراگیر را با ساترا داده تکیه می‌کنند، درصورتی‌که مقیاس‌های فراگیر با آنچه که گذشته بوده، متفاوت است. درضمن تولیدات تلویزیون در سال‌های اخیر به شدت تهی از محتوا شده است.

هاشمی، تهیه کننده سینما: ساترا کمر به نابودی پلتفرم‌ها بسته است/ نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها  قانونی نیست/ عوامل سریال «کلیله و دمنه» از وزارت ارشاد «مجوز» گرفته بودند

به گزارش دیده بان ایران؛ تولیدات شبکه خانگی نظیر سایر تولیدات سمعی بصری نیاز به مجوزهای تولید و پخش دارد. این موضوع از ابتدا بر عهده وزارت ارشاد بوده و دو سالی است که به ساترا یعنی بازوی صدا و سیما در این زمینه محول شده است. مجموعه ای که به نظر می رسد مدتی است دایره اختیاراتش را بیش از پیش گسترش داده و سعی می کند نقش بیشتری را در تولیدات پلتفرم ها بازی کند.

سید ضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما در همین رابطه با ناموفق خواندن عملکرد ساترا گفت: رسانه ملی مدت‌ها قبل گوی رقابت را به برخی شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره باخته است. تلویزیون در چند سال اخیر دید که در داخل نیز با فراگیر شدن پلتفرم به شدت در حال ریزش تماشاگر است. این اتفاق در شرایطی است که رسانه ملی با یک بودجه کلان و پرسنلی ۵۰ یا ۶۰ هزار نفری رقابت را به رسانه‌ای که نهایت ۲۰۰ کارمند دارد، باخته است. این مسئله برای مدیران سیما بسیار سنگین آمده، برای همین به اصطلاح با راه‌اندازی ساترا خواستند رقیب جدید را از میدان به در کنند.

وی افزود: نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها  قانونی نیست البته آنها روی قانونی که نزدیک به چهل سال پیش گذاشته شده و حق نظارت محصولات فراگیر را با ساترا داده تکیه می‌کنند، درصورتی‌که مقیاس‌های فراگیر با آنچه که گذشته بوده، متفاوت است. درضمن تولیدات تلویزیون در سال‌های اخیر به شدت تهی از محتوا شده است. این اتفاق را به صورت ویژه در تولیدات داخلی شاهد هستیم. در آثار نمایشی سیما جدا از پرداخت ضعیف، مدت‌هاست در چنگال برخی ملاحظات بی‌منطق گرفتار هستیم. برای نمونه تاکید داریم همیشه یکسری پوشش‌ها برای افراد مد‌نظر قرار گیرد، درحالیکه آن شکل حجاب، توهین به فلسفه آن پوشش است. برای مثال اینکه بخواهیم حتماً برای یک زن خلافکار پوشش کامل درنظر گیریم، البته از این دست مثال‌ها بسیار در تلویزیون وجود دارد. درباره آثار خارجی هم باید گفت فیلم‌های خارجی سیما همگی سرقتی هستند چون سیما برای پخش آنها هزینه‌ای را به صاحبان اثر پرداخت نمی‌کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اعتراض» تاکید کرد: مشکل دیگری که در تولیدات داخلی تلویزیون نمود بارز دارد کپی کاری رسانه ملی است البته به شخصه با الگوبرداری از کارهای موفق خارجی مشکلی ندارم اما اینکه تقلید بدون تغییر بوده و نعل به نعل کپی‌کاری صورت گیرد در حقیقت ترویج آموزه‌هایی است که شاید با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد. این نکات را بیان کردم تا نتیجه بگیرم رسانه‌ای که تا به این حد در تمامی بخش‌هایش شکست خورده چگونه می‌خواهد با ساترایی که تحت نظارت اوست پلتفرم ها را هدایت کند؟ این سوال یک جواب مشخص دارد آنهم اینکه ساترا مصمم است به هر طریق ممکن ریشه پلتفرم‌ها را زده تا به اصلاح رسانه ملی به همان راه شکست‌خورده خود ادامه دهد.

هاشمی تاکید کرد: سرمایه‌گذارانی که در این حوزه هزینه می‌کنند، می‌خواهند به سود خود برسند. آنها وقتی ببینند قرار است در پلتفرم‌ها نیز دقیقاً همان اتفاقی رخ دهد که در تلویزیون شاهدش هستیم دیگر حاضر نخواهند بود در این رابطه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. برای همین باید منتظر نشست تا در آینده کارهای نمایشی این حوزه به پایین‌ترین میزان خود برسد.

وی درباره حواشی پیش آمده برای سریال «کلیله و دمنه» هم چنین توضیح داد: عوامل این سریال مجوز ساخت خود را از ارشاد گرفته بودند اما آنگونه که من شنیده‌ام ساترا زیر بار محتوای کار نرفته و خواستار تغییرات مورد نظرش بوده، در چنین شرایطی وقتی سازندگان «کلیه و دمنه» دیدند ساترا با آنها هیچگونه همکاری ندارند با توجه به مجوزی که از سوی ارشاد قبلا دریافت کرده بودند اقدام به پخش کارشان کردند و همین امر هم با مخالفت ساترا مواجه شده است.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر