کد خبر: 135338
A

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: هیچ فیلم توقیف شده‌ای وجود ندارد/ عدم اکران «برادران لیلا» ربطی به محتوای آن ندارد

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ فیلمی در سینما وجود ندارد که به دلیل محتوا در توقیف باشد بلکه برخی فیلم‌ها هستند که مقررات مربوطه را رعایت نکردند و مشکل قانونی دارند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: هیچ فیلم توقیف شده‌ای وجود ندارد/ عدم اکران «برادران لیلا» ربطی به محتوای آن ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ بیژن نوباوه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت فیلم‌های توقیفی سینما با بیان اینکه «هیچ فیلم توقیفی وجود ندارد»، اظهار کرد: درحال حاضر هیچ فیلمی در سینما وجود ندارد که به دلیل محتوا در توقیف باشد بلکه برخی فیلم‌ها هستند که مقررات مربوطه را رعایت نکردند و مشکل قانونی دارند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات قانونی این فیلم‌ها به عوامل آنها اعلام شده است، گفت: طی روزهای گذشته آخرین اطلاعات را درباره فیلم‌های سینمایی که در فرآیند اکران متوقف شده‌اند از سازمان سینمایی دریافت کردم؛ بر اساس این اطلاعات، همه این فیلم‌ها مشکلات قانونی دارند؛ درباره برخی مشکل در عدم هم‌خوانی فیلمنامه با پروانه ساخت است؛ شورای صدور پروانه ساخت سینمایی بر اساس یک فیلمنامه‌ای پروانه ساخت داده اما فیلمنامه حین ساخت تغییر کرده است. درباره برخی دیگر از جمله فیلم «برادران لیلا» مشکل در این است که باید پیش از اکران در خارج از کشور از شورای پروانه نمایش، پروانه نمایش می‌گرفتند، اما این کار را انجام ندادند؛ یعنی تخلفاتی مقرراتی و رفتار اداری دارند و علت توقف پروسه اکران آنها به دلیل محتوای آنها نیست.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درباره برخی از فیلم‌هایی که اکران نشده‌اند نیز موضوع مشکلات قانونی مطرح نیست بلکه عوامل فیلم از اکران آنها صرف نظر کرده‌اند؛ مثلاً درباره فیلم «خیابان‌های آرام» ارشاد می‌گوید که آقای سید محمود رضوی به عنوان تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرده که قصدی برای اکران و پخش ندارد. درباره یکی از فیلم‌ها موضوع مسائل قومیتی و درباره یکی دیگر نیز مسائل شرعی و عدم رعایت شئونات مطرح است؛ در این فیلم از ابتدا تا انتها زنان بدون حجاب هستند، در آخر فیلم گفته شده که همه اینها کلاه گیس به سر داشته‌اند.

نوباوه با بیان اینکه «تنها یک الی دو فیلم هستند که به دلیل عدم رعایت مقررات مربوطه از شورای پروانه نمایش در دوره فعلی مجوز نگرفته‌اند»، افزود: برخی از این فیلم‌ها از سال ۱۳۸۸ به دلیل مشکلاتی از این دست با مشکل مواجه شده اند و نمی‌توان گفت که همه‌ی فیلم‌هایی که در روند اکران آنها وقفه افتاده، مربوط به این دوره شورای پروانه نمایش هستند.

وی در پایان اظهار کرد: آنچه که وجود دارد این است که جلوی همه این فیلم‌ها بر اساس قانون گرفته شده است. در دولت جدید معاونت سینمائی تلاش کرده نظارت قانونی خود را در جمع مراحل اخذ پروانه ساخت تا تولید فیلم اعمال کند تا از ضرر وزیان تولید کنندگان به علت پخش نشدن فیلم های‌شان جلوگیری کنند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر