کد خبر: 137758
A

اعتراف تلخ وزیر میراث فرهنگی: بعد از انقلاب معماری ایران به کلی نابود شد

عزت الله ضرغامی در واکنش به نگرانی فعالان و علاقه‌مندان به آثار باستانی از مرمت غیر اصولی آثار گفت: دو کشور از ما خواسته‌اند که پروژه‌های مرمتی آن‌ها را انجام دهیم.

اعتراف تلخ وزیر میراث فرهنگی: بعد از انقلاب معماری ایران به کلی نابود شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در آستانه یک سالگی دولت، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره درمقابل قابل دوربین شبکه خبر از خیرین داخل و خارج کشور برای مشارکت در امر حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی کشور دعوت کرد و گفت: «بالغ بر ۳۵ هزار اثر ثبت ملی داریم و بودجه مرمت و نگهداری ما برای این حجم از آثار و محوطه‌ها تقریبا صفر است.»

او به نیرو‌های ماهر و متخصص در حوزه مرمت اشاره کرد و از برنامه‌هایی که برای دانشجویان این رشته در دانشگاه درنظر گرفته شده، گفت و در ادامه تاکید کرد: «دو کشور از ما خواسته‌اند که پروژه‌های مرمتی آن‌ها را انجام دهیم. ازبکستان یکی از این کشورهاست که به جد پیگیر موضوع است.» البته ضرغامی به این موضوع اشاره نکرد که این درخواست پیش از اتمام پروژه مرمت گنبد مسجد عباسی در اصفهان مطرح شده یا بعد از آن. مرمت غیر اصولی این گنبد در ماه‌های اخیر موجب نگرانی بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شده است.

ضرغامی در پایان سخنانش درخصوص هویت معماری شهر‌ها نیز به نکاتی اشاره داشت و بعد از تاکید بر اینکه بعد از چهل سالگی انقلاب باید در مورد معماری پس از انقلاب آسیب‌شناسی صورت گیرد، گفت: «در طول تاریخ چند هزار ساله ایران، هر گروه و سلسله‌ای روی کار آمده با تکیه بر سرپنجه هنرمندان ایرانی یک معماری مشخص را رقم زده است، حتی در دوره پهلوی با یک معماری روشن مواجه هستیم، اما بعد از انقلاب معماری ما به کلی نابود شد. من متوجه این خطر هستم و در معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در حال تهیه طرح‌هایی در حوزه معماری شهری هستیم و تلاش بر این است که این آسیب را جبران کنیم.»

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر