کد خبر: 138825
A
دیده بان ایران فیلم تازه کارگردان مشهور را بررسی کرد؛

«لامینور»؛ پایانِ مهرجویی

مهرجویی با دست گذاشتن بر روی سوژه ای که این روزها زیاد به آن پرداخته می شود و شاید یکی از معضل‌های اصلی این روزهای صنعت موسیقی محسوب می شود سعی داشته که نقدی بر رفتار مخالفان موسیقی و ساز با هنرمندان این عرصه داشته باشد.

«لامینور»؛ پایانِ مهرجویی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «هامون»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «نارنجی پوش» و «گاو»، نام اثرهایی است که به محض شنیدنشان فورا نام داریوش مهرجویی را بر زبان می آوریم. مهرجویی که در مدت 55 سال فعالیت در سینما به عنوان تهیه کننده ، نویسنده و کارگردان رزومه درست و حسابی را پشت سر خود می بیند به نحوی به عنوان شناسنامه سینما ایران شناخته می شود.

مهرجویی پس از ساخت آخرین فیلمش با عنوان «اشباح» که از قضا در جشنواره سی و دوم هم حضور داشت دیگر در سینما فعالیتی نداشت تا سال 1398 که « لامینور» را به تهیه کنندگی «رضا  درمیشیان» مقابل دوربین برد و پس از کش و قوس های فراوان سرانجام هفتم اردیبهشت ماه امسال به اکران عمومی رسید. 

از فریادهای پشت دوربینِ داریوش مهرجویی تا توییت ها و پست های اینستاگرامی رضا درمیشیان و در بوق و کرنا جلوگیری سازمان سینمایی از اکران لامینور که بعد از چند روز کاشف به عمل آمد که کوتاهی از سوی عوامل تهیه کننده و تمدید نکردن مجوز اکران بوده ، هم باعث نشد که این فیلم در گیشه موفیت درخور شان داریوش مهرجویی بدست بیاورد.

بدون شک داریوش مهرجویی یکی از مفاخر سینمای ایران محسوب می شود و با قاطعیت می توان گفت برخی از آثارش تکرار نشدنی است و هیچ کدام از کارگردان های امروزی نمی توانند جا پای مهرجویی بگذارند ولی نمی توان از این واقعیت که لامینور داریوش مهرجویی فیلمی فاقد محتوا و سخیف است ، چشم پوشید.

از همان روزهای ابتدایی اکران مشخص بود که این فیلم چیزی برای ارائه دادن ندارد ، حتی اکران عمومی های شلوغ با حضور عوامل و بازیگران و حتی خواننده های نام آشنا هم نتوانست این فیلم را از سقوط نجات دهد و دست آخر لامینور با فروش چیزی حدود یک میلیارد و پونصد میلیون تومان گیشه را ترک کرد و نقطه سیاهی در کارنامه پر زرق و برق مهرجویی شد.

اگر بخواهیم با خودمان رو راست باشیم و تحث تاثیر نام بزرگ داریوش مهرجویی قرار نگیریم باید با صراحت بگوییم که لامینور هیچ چیزی برای ارائه ندارد. حتی حضور بازیگران بزرگی همچون علی نصیریان و هم چنین سیامک انصاری نتوانسته فیلمنامه بی محتوای مهرجویی را نجات بدهد . علاوه بر کم و کاستی در محتوا بازی ها و اکت ها بسیار پیش پا افتاده و تصنعی بود و در مقاطعی از فیلم به شدت ساختگی به نظر می رسد.

مهرجویی با دست گذاشتن بر روی سوژه ای که این روزها زیاد به آن پرداخته می شود و شاید یکی از معضل‌های اصلی این روزهای صنعت موسیقی محسوب می شود سعی داشته که نقدی بر رفتار مخالفان موسیقی و ساز با هنرمندان این عرصه داشته باشد ولی با نوشتن یک سناریوی ضعیف و دور از انتظار مسیر سوژه را به سمتی می برد که مخاطب حتی در جاهایی سعی می کند برای ندیدن و دنبال نکردن فیلم نگاهش را از صفحه نمایش بدزدد.

واقعا در هیچ برهه ای از زمان انتظار نمی رفت که مهرجویی چنین فیلمی بسازد و حتی برای اکرانش آن گونه حرص بخورد و فیلمش را در فضای مجازی منتشر کند تا هر چه زودتر فیلمش به اکران برسد.

از دیرباز نقل شده که همیشه باید در هر حرفه و صنعتی احترام پیشکسوت و پیر غلام و خاک خورده حفظ شود با ذکر این موضوع که داریوش مهرجویی یکی از نوابغ سینمای ایران و همچنین یکی از کارگردانان بزرگ ایران محسوب می شود، باید عرض کنیم که اگر لامینور اکران نمی شد ضررش برای مهرجویی کمتر بود.

تولید و ساخت فیلم به هر قیمتی آن هم برای شخصی مانند داریوش مهرجویی به هیچ عنوان توجیه هنری ندارد. ظاهرا نباید از نقش رضا درمیشیان در این پروژه به عنوان تهیه کننده چشم پوشی کرد. 

بردن چنین فیلمنامه ای برای ساخت و استفاده از نام های بزرگ برای فروش بیشتر جواب نداد و لامینور به حق یک فیلم شکست خورده محسوب می شود. فیلمی که حتی در اکران آنلاین هم نتوانست مبلغ قابل توجهی به فروش برساند.

این شکست برای داریوش مهرجویی در حالی رقم خورده که کارگردانان فیلم اولی با ساخت فیلم های درخور چشم مخاطب هم جوایز جشنواره ای را از آن خود کردند و هم گیشه را. 

به عنوان کلام آخر؛ از دیدن لامینور شوکه شدیم، شاید اگر این اثر از یک کارگردان فیلم اولی منتشر می شد توجیه مناسبی داشت ولی لامینور به عنوان چند دهمین فیلم داریوش مهرجویی بزرگ واقعا جای تاسف داشت.

منتقد: علی کلانتری_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر